צריך עיון > בין הסדרים > האמונה והלוגיקה

האמונה והלוגיקה

האם א-להים יכול לגרום למשולש להיות בעל ארבע צלעות? האם הוא יכול ליצור משוואה של 1+1=3? הרעיון העומד בבסיס שאלות אלו הוא היחס שבין לוגיקה לאמונה. הם שואלים האם הרעיון של האמונה הוא שיש משהו מעבר ללוגיקה, או שהאמונה מתחילה רק במקום שבו מסתיימת הלוגיקה, אבל האדם לא יכול לעקוף את חוקי המחשבה. בסקירה על ספרו של ישראל נתנאל רובין, פורס נדב שנרב בתמציתיות את הגישות השונות ביהדות לסוגיא זו:

 

התיאולוגיה זוכה בימינו לבוז גדול. עצם אזכור המילה מעלה בדעתנו נזירים ימי ביניימיים עבשים היושבים במנזר ומפלפלים בשאלה כמה מלאכים יכולים לרקוד על ראש סיכה. מאידך, זניחה גמורה של התיאולוגיה פירושה המעשי הוא ויתור על בירור של מושגינו הדתיים וגישה של "הכול הולך", ומשמעותה האמיתית היא שלא מעניין אותנו אם הקדוש ברוך הוא קיים ואם הוא נתן לנו את התורה, העיקר לאכול קוגל ולשמוע פרקי חזנות. ספר חדש ומעניין מאוד של ישראל נתנאל רובין, "מה שא–לוהים לא יכול", מביא בפנינו את תולדותיה של שאלה תיאולוגית מרתקת ואת המחיר הרוחני שגובה ההתמודדות עמה וגם את המחיר שגובה אי ההתמודדות וזריקת השכל…

כל הדתות, ובוודאי היהדות, מתארות את הא–ל כשליט על העולם, ככול יכול. בפרט אנו מאמינים כי הקדוש ברוך הוא חולל את הנס הגדול מכולם: הוצאת העולם מאין ליש, וכי ביכולתו לחולל ניסים כנגד חוקי הטבע כמו קריעת ים סוף. בפשטות, כל יהודי שמגדיר עצמו כדתי אמור להסכים לכך שהא–ל אינו כפוף לחוקי הפיסיקה.

אבל יש משהו יותר חזק מחוקי הפיסיקה: חוקי הלוגיקה. אם הפיסיקה אומרת לי שג'ירפה איננה יכולה לעופף ושעננים אינם עשויים פלדה, אין לי שום בעיה לעצום את עיניי ולדמיין ג'ירפה מעופפת בין ענני נירוסטה. אבל אינני מסוגל לדמיין בשום אופן ששתיים כפול שתיים יהיו חמש, או משולש בעל ארבע צלעות, או את אותו חרש מתכת גאוני המייצר חרבות הפולחות את כל המגינים ומגינים העמידים כנגד כל החרבות. כדי להיפטר משאלת האבן הטורדנית בלי לצמצם את יכולת הא–ל צריך לטעון כי הוא אינו כפוף לחוקי הלוגיקה: הוא יכול לגרום לכך ששתיים ועוד שתיים ייתנו חמש, לייצר משולש בן ארבע צלעות ולהרים אבן שהוא לא יכול להרים. האם  יהודים דתיים אמורים ללכת את המייל הנוסף הזה ולהעמיד את הא–ל מעל הלוגיקה? תשובתם של כל הראשונים לשאלה זו היא שלילית בהחלט: ה"נמנעות" אינן בתוך תחום היכולת הא–לוהית…