צריך עיון > בין הסדרים > תורה ומדע > "מסבירנות" תורנית והתכחשות למדע

"מסבירנות" תורנית והתכחשות למדע

לעיתים קרובות מתעוררת תחושה אצל היהודי המשכיל  כי ההתנהלות הציבורית התורנית אינה מנמקת את עצמה באופן מספיק. סוגיות חברתיות בעלות משקל רב נפתרות על ידי סיסמאות והמדיניות הציבורית נקבעת באופן חשאי וללא דיון מסודר. את הסברת המדיניות התורנית מותירה החברה בידי "מסבירנים" המשמשים כשגרירי חוץ של החברה התורנית. כביכול, הסבר העמדה התורנית נצרך רק בבחינת "דע מה שתשיב" לחילוני ולכופר. נדב שנרב מבקר בחריפות את תופעה זו ומציע לה הסבר מפתיע. לפי דבריו היא קשורה בתופעה מטרידה אחרת – התעלמות רבנית מעובדות מדעיות בפסיקת הלכה:

 

מאז חרב בית מקדשנו ובטלה הסנהדרין לפני כאלפיים שנה, או לפחות מאז חתימת התלמוד במאות הראשונות לספירה, שוררת ביהדות אנרכיה חביבה למדי. אין שום גוף או אדם שיש לו סמכות פורמלית שלא ניתן לחלוק עליה… המחיר שאנו משלמים על ההתנהלות הלא מוסדרת הזו גם הוא קיים… הדברים אמורים במיוחד לגבי שני נושאים. האחד הוא שאלות שניתן להכניס אותן תחת השם הכולל "תורה ומדע" והשני שאלות ההתנהלות הציבורית, בפרט במדינת ישראל.

נפתח בנושא השני. ככלל, הרבנים המובילים בציבור החרדי והחרד"לי אינם מתייחסים בפומבי לשני סוגי השאלות האלו. קשה להאמין, אבל שום רב חרדי חשוב לא הוציא מעולם תשובה מנומקת המסבירה מדוע החרדים מסרבים להשתתף בעזרת ישראל מיד צר ואינם מתגייסים לצבא, לדוגמה. ניתן לחשוב על הרבה סיבות שבגללן החרדים לא מתגייסים – החל משנאה למדינה ולציבור החי בה, דרך חשש מירידה רוחנית של החיילים, פקפוק באמינותם של מקבלי ההחלטות בצבא ועוד – וכמובן שלכל אחת מהסיבות ניתן להעלות רעיונות שיאפשרו לחרדים להתגייס בכל זאת, כמו יחידות מיוחדות שבהן ישרור אורח חיים חרדי ושהפעלתן תהיה מותנית בהסכמת גדולי התורה – ולכאורה היה מקום לדיון בשאלות אלו והגדרה של הנסיבות בהן החרדים יהיו מוכנים להתגייס.

כמובן ששום דיון כזה לא נערך מעולם ושום מסמך המסביר למה לא או מתי כן לא נכתב על ידי איש מצמרת הציבור החרדי. את תפקיד המסבירנים ממלאים הגביהה בן פסיסות התורניים, אנשים כמו הרב נויגרשל או הרב אייכלר ובכלל חברי הכנסת ואישי הציבור החרדיים, שתפקידם היחיד הוא לסכסך מצריים במצריים ולהציג שלל נימוקים והסברים שמצדיקים את החרדים בכל מצב בלי ליצור שום התחייבות שתוכל לסבך את הרבי מגור או את הרב שטיינמן… המסתכל מבחוץ יכול לראות הרבה בעייתיות במנהגם של החרדים… למרות כל זאת גדולי התורה שלהם לא מוכנים אפילו לנמק – לא רק כלפי חוץ, גם כלפי פנים – את המדיניות הזו…

 

קרא עוד בבלוג של נדב שנרב