צריך עיון > בין הסדרים > יש אלהים במקום הזה

יש אלהים במקום הזה

החידוש הגדול של אברהם הוא ששמו של ה' אלקי כל הארץ נקרא על משפחה מסוימת. חידוש זה משנה את הגישה לעבודת ה'.

פרשת ויצא תשפ"ג

חידוש גדול חידשה משפחת אברהם אבינו בעולם: שם ה' נקרא על משפחה מסוימת. ה' מכונה אלוקי אברהם, ולאחר מכן אלוקי אברהם ויצחק, ואחר כך אלוקי אבותינו אברהם יצחק ויעקב.

קודם לאברהם, ה' נקרא "אלהי כל הארץ". מלכי צדק היה כהן ל"א-ל עליון" והוא אמר "ברוך אברם לא-ל עליון קנה שמים וארץ". כיוון שבא אברהם לעולם, כונה אותו "אל עליון", "ה' אלוקי ישראל". ולא חלילה כאלוהי עקרון ואלהי דגון ואלהי אשדוד. אלילי העמים לא התיימרו מעולם להיות "אלהי כל הארץ". החידוש של ישראל הוא שמי שהוא "אל עליון" ו"קונה שמים וארץ", הוא הוא אלוקי ישראל. מצד אחד הוא אלוקי המשפחה, האומה, אך הוא אשר ברא את העולם, והוא אשר בחר באברהם ובמשפחתו כנציגיו בעולם. לא כאל לאומי שנאבק עם אלים אחרים דרך עמו. וכדברי הכתוב בישעיהו:"כי בעליך עשיך ה צ-באות שמו וגאלך קדוש ישראל א-להי כל הארץ יקרא" (ישעיהו נד, ה). כלומר, החידוש הראשון של ישראל בעולם היה החיבור בין אל עליון קונה שמים, ואל לאומי.

חידוש זה שינה את מושג עבודת האל בשני מובנים. מכיוון שהקב"ה הוא אלקי כל הארץ, ולא אלהי אומה מסוימת המתחרה ונלחם באלהי האומה האחרת, הרי שהיחס בינו לבין ישראל הוא יחס של ברית. ישראל מייצגים את ה', א-ל עליון קונה שמים וארץ בעולם. ה' אינו הנחלה הפרטית שלהם, כמו אלהי דגון ועקרון, אלא הם נבחרו על ידו בתור נציגיו בארץ. בתור שכאלה, עליהם להתנהג בהנהגה אלוקית הראויה לעם ה' ביחס לשאר האומות, שגם הם חלק משלטון ה'.

בנוסף, אם מתייחסים אל האל בתור כוח חזק אחד בתוך מערכת מסועפת מלאת כוחות ויריבויות, הרי שצורת העבודה אליו תהיה שתדלנות. אלהי העמים הוא הנציג של העם בפנתיאון הכוחות העולמיים, וכדי שהוא יעבוד עבורם במרץ, עליהם לשחד אותו בחנופה וקרבנות. כיוון שה' הוא אלקי כל הארץ, ברור שהוא לא עובד בשביל ישראל נגד כוחות אחרים. יחס הברית בין ישראל לבינו הוא יחס של נציגים המביאים את דרכו, ולא יחסים בין הילד הצעיר והסנדק שלו במאפיה המקומית: הכוח שעובד לטובתו בתוך פנתיאון מלא מאבקים ואמוציות.

מאידך, בכך ששמו של הקב"ה נקרא על ישראל, ה"א-ל עליון" נעשה מחובר ל"מקום". הוא אינו אל-האלים המנותק, החי באולימפוס, שמועיל בטובו להתערב מידי פעם בנעשה בארץ, במריבות האלים הזוטרים, אם לפי גחמותיו ואם מחמת חנופה. הוא א-ל המחובר לעולם. הוא סולם מוצב ארצה שראשו מגיע השמימה. הוא נמצא במקום הזה, שהוא בית אלוקים והוא שער השמים. אברהם מגלה כי ה' אלהי השמים והארץ, בורא העולם, הדואג לעולם כולו בטובו, מתעניין באדם ובעולם, ומשום כך הוא בוחר באברהם ובמשפחתו להיות אומה לדוגמא, להראות דרך ה' בעולם.

"וְאַתָּה יִשְׂרָאֵל עַבְדִּי יַעֲקֹב אֲשֶׁר בְּחַרְתִּיךָ זֶרַע אַבְרָהָם אֹהֲבִי. אֲשֶׁר הֶחֱזַקְתִּיךָ מִקְצוֹת הָאָרֶץ וּמֵאֲצִילֶיהָ קְרָאתִיךָ וָאֹמַר לְךָ עַבְדִּי אַתָּה בְּחַרְתִּיךָ וְלֹא מְאַסְתִּיךָ" (ישעיהו מא ח-ט).

Photo by Ivo Raeber on Unsplash

כתוב תגובה:

נא להזין תוכן בתגובה
חובה למלא שם
נא למלא כתובת אימייל