צריך עיון > בין הסדרים > "המשגיח" של התנ"ך

"המשגיח" של התנ"ך

שיחה מוסרית בתנ"ך, ו"קצות" ו"נתיבות" בחיידר - בעקבות לימוד התנ"ך בחינוך התורני.

לפני זמן מה פגשתי מנהל של תלמוד תורה נחשב ומבוקש. אחרי שסיפר לי שהם לומדים קצות ונתיבות בכיתה ז', שאלתי מה לומדים בת"ת בתנ"ך. הוא שאל אם אני מתכוון לחומש. לאו דווקא, עניתי, גם בנביאים וכתובים. יהושע-שופטים, הוא שלף במהירות, ואז החל לגמגם. אה… וגם שמואל וקצת מלכים. ניסיתי לברר מה עם ישעיהו ועמוס, ירמיהו ויחזקאל. אין ממש זמן, אמר. בכיתות הגבוהות אנחנו מכינים את התלמידים לישיבות. אבל לומדים קצת נביא מהפטרות השבוע. עם רש"י ורד"ק או מלבי"ם? תלוי במורה. היו רוצים, אבל לא תמיד זה מתאפשר. וגם המורים לא ממש יודעים איך לגשת לזה.

כשאני למדתי בתלמוד תורה ירושלמי לפני כשלושים שנה, למדנו ירמיהו עם רד"ק וידענו לחזור על שירת הכרם שבישעיהו ה' בעל פה. מצד שני, לא למדנו קצות ונתיבות בכיתה ז'. נראה שבכל הנוגע ללומדות ועיון בראשונים ואחרונים, אכשר דרא. טובים הימים האחרונים מן הראשונים: מה שאנחנו למדנו בשיעור ב' בישיבה הקטנה, לומדים היום כבר בתלמוד תורה. ואילו בתנ"ך, ירידת הדורות של ממש.

השבוע זכיתי לשמוע שיעור קצר במקרא מראש ישיבת גוש עציון, הרב יעקב מדן. האש וההתלהבות שלו, שהדביקו גם את השומעים, הזכירו לי שיעור כללי טוב בישיבה. ויראת השמים שזרחה מעיניו כשדבר על פרשת דוד ובת שבע (לשיטתו, דרשת חז"ל 'כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה' מתארת את המציאות ההיסטורית כפי שהיתה, אף שאינה מוכרחה בפשט הכתובים) הזכירה לי את הטובות שבשיחות המשגיחים. 'אנחנו מוכרחים ללמוד מקרא', הוא אמר, 'כדי לקנות יראת שמים ובהירות מוסרית. מה טוב ומה רע. מה הקב"ה רואה בחיוב, ומה לא, גם אם אפשר להצדיק אותו פורמלית'. חשבתי על ימי הקורונה הרעים והמראה שהם מעמידים בפנינו כחברה, על התנהגויות שאפשר להצדיק בק"ן טעמים מפולפלים אבל אינן עומדות בפני ביקורת מוסרית פשוטה וצלולה.

בסיעתא דשמיא של צירוף מקרים, מצאתי השבוע דברים מפליאים של מרן הבית יוסף בתחילת הלכות שחיטה (יורה דעה סימן א'). הנידון הוא טבח (=שוחט) בעייתי:

כתוב בספר מחזיק הבדק בשם רב עמרם גאון, שכל טבח שאינו יודע הלכות בדיקה, אסור לאכול מבדיקתו. וכל שאינו מאכיל לאחרים, אינו מותר להאכיל את עצמו. ויש לנו להכותם ולהלקותם ולנדותם, כל אותם השוחטים או הבודקים לעצמם, עד שיקבלו עליהם שלא לעשות עוד עד שיהיו בקיאים בעשרים וארבעה ספרי הקודש, ובתלמוד בכמה פרקים, ויודעין הלכות שחיטה.

מי צריך להיות בקי במקרא כולו, מכריכה לכריכה? כולם, גם טבחים פשוטים. ומה איתנו? הטובים שבתלמידנו בקיאים, אולי, בעשרה ספרים. אולי גם הטובים שבמחנכינו. לא נעים. בשיעור של הרב מדן, מגדולי הדור במקרא, הוא נשאל איך אפשר להדביק את הפער. התשובה שלו היתה פשוטה להפתיע: "צריכים לשבת וללמוד. אם לא לומדים לא יודעים". ושוב נזכרתי במשגיח מהישיבה.

3 תגובות על “"המשגיח" של התנ"ך

  • כל הכבוד על האומץ ,עצה קטנה פרק נ"ך ליום כסדר עם רש"י תסיים בפחות משנתיים אז כל יום עם מצודות ואח"כ רד"ק תתפלאו כמה תספיקו בלי לחץ ברבע שעה/חצי שעה מנסיון. מו"ר הגר"א נבנצל סיים נ"ך עשרות או מאות פעמים ואפשר היהלשאול אותו בכל מקום בתנ"ך ולקבל תשובה במסגרת חז"ל בהר עציון( גם שם למדתי )צריך לדעת לבחור כי לפעמים יש הסחפות וצריך לשקול כל דבר בזהירות למרות שהם (הרב מידן ועוד) מבקשי ה' בכל לב היו גדולים שידעו תנ"ך בעיון בזמננו כגון הרב קמינצקי וספריו אמת ליעקב בהצלחה ללומדים

  • יש"כ על הדברים הנצרכים כ"כ חשוב לציין לחובבי "מסויירעס' הישיבעס'" שבוואלוז'ין התקיים כל שיעור בתנ"ך…
    כ"כ חבל שמפקירים חלק חשוב ויסודי מהתורה היפה שלנו…

  • למדתי שיעורים רבים אצל ת"ח חרדים, בתחומים שונים. אצל רובם נתקלתי בבורות בנ"ך, אפילו לגבי אירועים בסיסיים ולגבי בסדר הדורות בנ"ך. גדלתי בסוג אחר של חינוך וישיבות, ואין זה עקרוני אם יכונה ד"לי או חרד"לי, לפיכך לא חששתי לבקר את התופעה ולשאול מדוע הבורות הזאת בכתבי הקודש הבסיסיים ביותר שלנו. התברר לי שבד"כ אצלם נרתעו ללמוד נ"ך, ושמעתי הסברים מרתקים (הם לא היו אומרים זאת גלויות לאנשי קהילתם ח"ו, אבל בשיחותיהם איתי הם היו גלויי-לב): שמא התלמידים יבינו נושאים כפשוטם ולא כמדרשם, שמא יהפכו לציוינים ר"ל, שמא ילמדו שגדולי עמ"י עסקו בצבא ובמלחמה ושאכן צריך צבא ומלחמה, שמא ילמדו שגם גדולי עמ"י היו בשר ודם (ק"ו הגדוילים של דורנו), שמא יתחילו להתלונן על אשר הגמרא הוציאה את הנ"ך מפשוטו באינספור מקרים. יש דרך ללמד נ"ך כראוי, והרב יהושע בכרך זצ"ל עשה זאת להפליא, ע"י צירוף הפשט ומדרשי חז"ל למבנה מאיר עיניים (דוגמאות מספריו: מה בין שאול לדויד, כתבוני לדורות, אמה של מלכות, יונה בן אמיתי ואליהו). ישנם מחברים נוספים שהלכו בדרכו ומאפשרים ללמוד נ"ך עם כל הפרד"ס. מדהים עד כמה הוזנח הלימוד החשוב הזה.

כתוב תגובה:

נא להזין תוכן בתגובה
חובה למלא שם
נא למלא כתובת אימייל