צריך עיון > סדר שני > אחריות > כל העולם קליניקה? על הסכנה שבהאדרת הקרבן

כל העולם קליניקה? על הסכנה שבהאדרת הקרבן

בשנים האחרונות הולכת וצוברת פופולריות עמדה חדשה המוטמעת בתרבות, באמנות ובתקשורת, ומחלחלת אלינו במודע ושלא במודע – עמדת הקרבן. כל כמה שזה נשמע מוזר, הקרבן נעשה לפוזיציה הנחשקת ביותר בזמננו. עמדה זו מסוכנת לקיומה הבריא של החברה, וביחוד לחוסנו של הבית היהודי.

י"ח שבט תשפ"ב

קשה להיות קרבן. קשה מאוד. מעבר לסבל המידי של הקורבן, הוא נושא אתו פעמים רבות גם תחושת אשמה. בשל כך, טוב שהרוח הציבורית מכירה בכאב של הקרבן ומציעה לו תמיכה וחיבוק. אנשים שנפלו קרבן לנסיבות קשות או למעשים בעייתיים יכולים למצוא אמפתיה ותמיכה בקרב החברה והדבר מקל מעט על סבלם ועושה את הסביבה שלנו למקום טוב יותר. כך, מי שתפרסם ברשת חברתית על פגיעה שחוותה, בין אם מהרשויות, מחינוך נוקשה או ממעשה אלימות, תקבל חיזוקים, גילויי אמפתיה והצעות לעזרה לרוב. זהו דבר עצום, ולפעמים ממש מציל חיים.

מעבר לתמיכה הרגשית שזוכים לה הקרבנות, הרוח הציבורית המכילה מצליחה להפחית מעט את הצורך הפסיכולוגי להסתיר את הארוע, המייסר אותם ומוסיף עגמת נפש על הפגיעה המקורית. המצב רחוק מלהיות מושלם, אבל קיימת בהחלט מגמה של הכרה בקרבנות ואמפתיה כלפיהם; טוב מאוד שהחברה תומכת במי שנפגע או נפל, והלוואי שהתמיכה הזו תתמיד ואף תתחזק.

יחס רגיש לחלשים הוא חיובי בהחלט. אולם יחס זה פוגע בסופו של דבר בחלשים עצמם ומעצים את חולשתם. הוא מאפשר להם להשלים עם עמדת הקרבן ולהתבוסס ברחמים עצמיים

אולם, כפי שכתבה לאחרונה המטפלת הזוגית אפרת צור, עם התמיכה בקרבנות מגיע גם אתגר. לא אחת מעודדת אותנו החברה לאמץ את עמדת הקרבן, לחבק אותה ולהישאר בה. כאמור, יחס רגיש לחלשים בחברה הוא חיובי בהחלט. אולם יחס זה פוגע בסופו של דבר בחלשים עצמם ומעצים את חולשתם. הוא מאפשר להם להשלים עם עמדת הקרבן ולהתבוסס ברחמים עצמיים.

אמת פשוטה זו, שכמדומה כל אחד מאתנו שמע בילדותו עשרות פעמים ("די לרחם על עצמך!"; "תפוס את עצמך בידים!"; "בכי הוא לא פתרון"; "אם אתה רוצה משהו תבקש – אל תתבכיין"), היתה בשנים האחרונות לעמדה בלתי מקובלת – שלא לומר משוקצת. אסור לומר אותה בקול. בעולם של ימינו, הצועד בקיצוניות אל חמלה עיוורת, אמירות מעין אלו נתפסות שיפוטיות והאשמת הקרבן.

מה בעייתי בכך? ובכן, כל אחד יכול להבין כי השלמה פסיבית עם מצבנו תוך האשמת הסביבה בכל צרותינו אינה גישה יעילה במיוחד, והיא חוסמת התקדמות והתפתחות. אך זה בדיוק מה שקורה לנו. תופעה זו מחוללת נזק בתחומים רבים, וביניהם בתחום של רווקות מאוחרת, שעליו אבקש להרחיב במאמר זה.

 

האדרת הקרבנות ורווקות מאוחרת

לפני תקופה לא ארוכה רץ ברשת סרטון של קטע מנאום שנשא הרב יהושע וידר תחת חופתם של זוג רווקים מבוגר מהציונות הדתית. הסיבה לוויראליות הגדולה של דבריו היתה ככל הנראה האדרת הרווקים והרווקות שהשתמעה מדבריו. הוא מכנה אותם שם "חיל חלוץ" ומכתירם גיבורים של הדור שלנו. ברוח דומה תיארה הרבנית ימימה מזרחי את הרווקות המבוגרות של דורנו כמי ש"נושאות על גביהן את צער השכינה", שגם לה אין בית וגם היא אינה מוצאת מנוח לכף רגלה. ללא ספק, אלו דברים חשובים המחיים נפשות רבות. דבריו של הרב וידר עודדו רווקים ורווקות, כפי שאני יודעת מקרוב, ואף כתבתי לו כך. אולם, גם כשמשמיעים דברי עידוד חשובים אלו, צריך לזכור את הצד השני. באופן אישי, מצאתי טעם לפגם בפופולריות העצומה של מסרים מסוג זה.

נכון, ראוי לעודד את רוחם של רווקים ורווקות, אבל לעתים נדמה שאנו מהדרים במצוה זו כל כך, שאנו הופכים את ההורים ו'הדודות הזקנות' הדוחפים את הרווקים לחתונה לצד הרע בסיפור

יש משהו רומנטי בלשאת על גבייך את צער השכינה או להיות חוד החנית של צבא העם הנלחם על קדושתו. אמירות מסוג זה עשויות להיות ליטוף נעים, הברשה בכיוון הפרווה, או במילים אחרות: חיבוק קרבן הנסיבות.

נכון, ראוי לעודד את רוחם של רווקים ורווקות, אבל לעתים נדמה לי שאנו מהדרים במצוה זו כל כך, שאנו הופכים את ההורים ו'הדודות הזקנות' הדוחפים את הרווקים לחתונה לצד הרע בסיפור. כביכול הם הצד הלא-מתחשב והלא-מכיל, השבוי עדיין בנורמות מיושנות ואינו מעודכן שהגיבורים האמיתיים של הדור הם הסובלים, הנאנקים, קרבנות הנסיבות…

לצד הצורך בליטוף וחיבוק, עלינו להיזהר שעידוד זה לא יהפוך לתמריץ שלילי להשלמה עם הנסיבות. החיבוק וההכלה אינם מניעים לשינוי; הם מסירים את המשא מעל גב הקרבן ובוכים יחד אתו. יש לכך מקום בחדר הטיפול, בשלב הניחום ובמחוות חבריות. אולם קולה של התרבות, של החברה, צריך להיות קול של תביעה לעמידה על הרגלים, קול של האדרת האדם המצליח להשתחרר מעול הנסיבות ולהיחלץ מעמדת הקרבן – ולא חלילה של האדרת הנופלים, הנכנעים לנסיבות החיים.

כבר בראשית התורה, בסיפורו של קין, נדלקת נורה אדומה המזהירה מפני אימוץ עמדה קרבנית. קין הוא קרבן לדחייה מביישת. המנחה שהקריב לה' נדחתה, בעוד מנחתו של אחיו הצעיר הבל התקבלה ברצון. כאשר קין מתבוסס בחוויית ההשפלה, פונה אליו ה' ומבהיר לו כי תיקון של מעשהו יכול להוציאו מן הדכדוך ולהעביר אותו לחוויה אחרת לגמרי – של ריצוי וקרבה. אך קין אינו שועה לדברי ה'. את אנרגיית העלבון וההשפלה הוא מפנה כלפי אחיו והורגו נפש.

האם בעקבות זאת הוא משנה את התודעה שלו, והופך מקרבן לפוגע? לא ולא! גם לאחר המעשה הנורא הזה הוא אינו מגלה אחריות. כשה' פותח עמו בדברים, הוא עונה בציניות אטומה: "השומר אחי אנכי?" וכשנחשף לעונש שהושת עליו הוא ממשיך לתמוה, "גדול עווני מנשוא?!" ההתקרבנות מגיעה לשיאה כשהוא מבין שאין לו דרך לחמוק מעונש. תגובתו היא: "והיה כל מוצאי יהרגני." או במילים אחרות: 'אוקיי, הבנתי שאני גרוע ושאין לי סיכוי, אז שיהרגו אותי ודי.' זוהי סאגה שלמה של רחמים עצמיים והתקרבנות – ההתמוגגות בחווית הדחייה, הפגיעה האלימה בהבל, ואז ההתבכיינות על הגורל שהמעשה הנורא שלו עצמו גוזר עליו. אבל הקב"ה אומר לו כל הזמן: "איני חפץ במות המת, כי אם בשובו מדרכו וחיה." נכון, אתה ניצב בעמדת נחיתות, אבל היה אחראי למעשיך! תקן, כפר, שוב בתשובה.[1]

 

רשות הרבים אינה קליניקה

התרבות השלטת בימינו מבקשת להפוך את כדור הארץ כולו לקליניקה אחת גדולה. היא רוצה להפוך את המרחב הציבורי למקום ללא שיפוטיות, המקבל את האדם כפי שהוא ונותן מקום של כבוד לכואב, לשבור, לפגום. אולם, יש הבדל בין חדר הטיפולים לחיים עצמם. בעוד חדר הטיפולים הוא מעין רחם מגונן של רחמים והזנה, שאיפת כולנו היא להיוולד: לצאת מן הרחם ולצעוד בכוחות עצמנו. ולא, הופך הרחם להיות קברנו שלנו (כלשון חז"ל, המכנים את הרחם "קבר"). המקום של הרחמים וההכלה, מצע של חיים, הופך להיות מצע של מוות אם שוהים בו זמן ממושך מדי. הוא נהיה למקום של סרוס ונבילה.

השתתפות בצער ואמפתיה אינן חייבות להגיע בגישה של כניעה והשלמה עם הנסיבות. הן יכולות להיות מלוות בעידוד לשינוי, ובהנחת אלומת אור רכה על המקומות שאפשר וצריך לתקן. הן יכולות לזהות את הדפוסים המשמרים את הבעיה ואת המנגנונים שאינם מאפשרים צמיחה

השתתפות בצער ואמפתיה אינן חייבות להגיע מגישה של כניעה והשלמה עם הנסיבות. הן יכולות להיות מלוות בעידוד לשינוי, ובהנחת אלומת אור רכה על המקומות שאפשר וצריך לשנות. הן יכולות לזהות את הדפוסים המשמרים את הבעיה ואת המנגנונים שאינם מאפשרים צמיחה. חז"ל מכנים את פעולת ההטבה האידאלית לזולת "גמילות חסדים", משום שהטבה אמיתית אינה רק הכלה, אלא גם "גמילה". נתינה מעולה גומלת את האדם מההזדקקות לחסד. זוהי נתינה שיש בה אמון ביכולותיו של המקבל להיגמל ולעמוד על רגליו, כך שלא יזדקק עוד לחסדנו. "עמו אנכי בצרה" הוא שלב חשוב וקריטי, אך אחריו צריכה להגיע תנועה של "אחלצהו". שני שלבים אלו עשויים להיתמך בידי אדם חיצוני, אבל אין זה תנאי בלעדי ליציאה ממעגל המסכנות.

בכל הקשור לרווקות מאוחרת, נראה שהמסר הכי פחות פופולרי בסביבה הוא קבלת אחריות. מי שרומז כי יש פגם בכך שאדם אינו מתחתן, או שחלילה מוטל על הרווקים להתאמץ יותר כדי למצוא את זיווגם, מושתק. עמדתו חשוכה ומיושנת. בשיח הפופולרי, הרווקים הם תמיד קרבנות שצריך ללטף, וחלילה לרמוז שמצבם אינו שלם: כולנו שווים, ומי שמרגיש טוב יותר בזכות היותו נשוי צריך להתבייש. אעז לרגע להיות לא פופולרית ואומר שגישה זו שגויה ומזיקה. איננו צריכים להאשים את הרווקים ברווקותם, אך עלינו לתבוע מהם לחתור בכל כוחם לתיקון מצבם, בדיוק כפי שאנו מעודדים זוגות שאינם חיים בהרמוניה לגלות אחריות ולטפל בעצמם, גם אם הם בסך הכל 'נפלו בפח'. אכן, גם במצבים שאליהם נקלענו בעל כורחנו, מוטלת עלינו האחריות לשיפור ותיקון, והייתי מוסיפה – אף לתשובה.

אכן, תיקון ותשובה הן מילים הלקוחות לכאורה מעולם של עברות, של אשמה וחטא. אולם איננו חייבים לכרוך את חובת התיקון באשמה דווקא. כל התנהלות שאינה מקדמת אותנו לתכלית הרצויה, ואפילו פעולה טובה שהיתה יכולה להיות טובה יותר, מזמינה אותנו לתהליך של תשובה ותיקון. חיינו אמורים להתנהל בתנועה של תשובה אינסופית ומתמדת.

 

הבית הוא היסוד של החיים היהודיים

דברים אלו נכונים במיוחד לגבי מרכז העצבים של עם ישראל – הבית היהודי. התפיסות המערביות שאנו מאמצים אט אט, ובפרט התפיסה שהערך העליון הוא מימוש עצמי ואינדיבידואליזם, מכרסמות יותר ויותר בחשיבות של בניית בית. משמעות הדבר היא הרס של הבניין המפואר של עמנו.

אגב, נכונים הדברים הם גם לגבי החינוך לאידאל "בית של תורה". למרבה הצער נהיה בית של תורה תחליף לאידאל של הקמת בית. בנות רבות הנלהבות משיעורי ההשקפה של המורה בסמינר עדיין לא מצאו את ר' שלמה זלמן הצעיר שאתו תוכלנה להקים מגדלור של תורה, ובשל כך מתעכבות מלהינשא. החינוך להקמת בית של תורה אמור להיות נדבך ותוספת על גבי היסוד הפשוט של הקמת בית, ובנות צריכות להרגיש גאות ושמחות בבחירה שלהן גם כאשר התארסו עם בחור שאין תורתו אומנותו או שרואה את עצמו בעתיד הקרוב יוצא לפרנס.

הקמת בית אינה פריבילגיה. היא אינה עוד הישג ברשימת ההישגים האינדיבידואליים, לצד קריירה מוצלחת והתפתחות אישית. היא אבן היסוד של הקיום היהודי

התורה בספר דברים מתארת את פסולי החיתון בתור אנשים שאינם יכולים לבוא "בקהל ה'". כלומר, אם אדם לא הקים משפחה, גם אם הוא אדם נפלא העמל בתורה ומקרב רחוקים ומתקן את העולם כולו, הוא אינו בא בקהל ה'. קהל ה' אינו אוסף בודדים, מדהימים ככל שיהיו, אלא בתים בתים.

עלינו להבין שהקמת בית אינה פריבילגיה. היא אינה עוד הישג ברשימת ההישגים האינדיבידואליים, לצד קריירה מוצלחת והתפתחות אישית. היא אבן היסוד של הקיום היהודי. על הציווי "קחו לכם איש שה לבית אבות, שה לבית" אומר הרש"ר הירש כי גאולת מצרים התחילה בזכות הדבר הבסיסי הזה שנקרא "בית בישראל". היו שם בתים, היו משפחות, ולפיכך התאפשרה הגאולה. הוא מסיים את דבריו באמירה שגם הגאולה העתידה לבוא תלויה בבתים שיהיו בעם ישראל: "אז יבנה ה' את העם הזה, את עמו, לא מהטפחות, אלא החל יחיל מהמסד הזה של בית."

ואם הדבר הוא כה חשוב וקריטי, אזי עלינו לצאת למסע של הקמת בתים בכל הכוח ובמלוא הרצינות. את כאבי העבר ופחדי ההווה, את דאגות העתיד ואת האמונות המונעות מאתנו להינשא, עלינו לרתום להחלטה ברורה ונחרצת: חתונה. כשם שהצלחה בלימודים, מציאת עבודה והתקדמות בחיים הגשמיים והרוחניים נתונות בידינו שלנו, כך גם הקמת הבית. "וברכך ה' אלוקיך בכל אשר תעשה", אומרת התורה. דיבורי "אמונה", "מזל" או "גורל" מתיישבים על הלב ונראים מחוברים לה', אך ההיפך הוא הנכון – באמירות מן הסוג הזה יש כוח רעיל ומשתק, ההופך את האדם לפאסיבי, לקרבן של נסיבות החיים ושל המקרה. התורה כולה, המתווה דרך סלולה לאמונה בה', מחנכת אותנו בדרכים ישירות ועקיפות לבנות בית, ומעבירה לנו חזור ושנה את המסר שבית בישראל הוא התכלית של בריאת האדם.

אסיים בדבריו של הרב קוק זצ"ל:

ההתגלות על דבר גודל ערכו של האדם, על השפעתו הגדולה בשפעת החיים שלו, בגודל רוחו, ברצונו והופעת שכלו על ההויה, על כל היש, זאת היא חטיבה מיוחדת לישראל. רחוק רחוק מאד הוא העולם כולו מהכרה זו. הכל חושבים, שהאדם ביחש [ביחס] להמציאות הוא רק פסיבי, מושפע ולא משפיע. אבל הקטנה זו אין לה כל ערך באמת. ודאי שההארה הרוחנית של סגולת הרוחניות ההויתית של עצמיות המציאות קשורה היא הרבה עם הידיעה בעצמה. כל מה שהאדם יודע יותר את ערכו, ככה ערכו באמת גדול הוא, וכל מה שיכיר יותר בשפעת החיים, ששדרות ההויה השונות מקבלות ע"י ההויה המרכזית שלו, ככה תגדל עצמותה של השפעה זו. (אורות ישראל ח, ח)

בידינו הבחירה אם להיות מושפעים או משפיעים, קרבנות של הנסיבות או המעצבים של גורלנו. זוהי גם החובה המוטלת על כתפינו: ובחרת בחיים.

 


[1] רעיון זה שמעתי מפי הרב ניר מנוסי.

Photo by Pawel Czerwinski on Unsplash

21 תגובות על “כל העולם קליניקה? על הסכנה שבהאדרת הקרבן

  • כבר מזמן לא הזדהיתי כ"כ עם כתבה.לדעתי את צודקת בכל מילה.
    כבר לא "שווה" היום להשאר בלי שום טראומה.
    כל החמלה והרחמים מופנים לשם,ואבוי לו למי שיעז לסתור את מקהלת המיללים האמפטיים.
    תודה לך על המאמר החשוב.

    • הורים חשוכי ילדים , הם לא אלו שמשתמשים באמצעי מניעה .
      מדובר בזוגות שעושים טיפולים יקרים ומתישים בשביל להפקד

      מדובר בגזרת עליון קשה.
      ברווקות מאוחרת יש גם אחריות אישית
      יש הבדל מהותי

  • קשה לי מאוד להסכים עם הדברים… זה נושא כ"כ מורכב ואינדוודואלי.
    האם היית מכניסה לקטגוריות האלו גם זוכות חשוכי ילדים?!
    ככל הנראה שלא, מדוע?
    כי שם נשארה חמלה אנושית והבנה שכל אדם רוצה אחריו שם ושארית?
    גם ברווקות מאוחרת זה כך.
    לא בחרנו בה, ולעיתים גם אם זה נראה שאנחנו שוגים, אל תוסיפו כאב לכאבנו. מספיק לנו הביקורת השופטת מול עצמנו. איננו זקוקים למראה חיצונית להבחין בחריגות שלנו. תנו לנו מקום, עד נמצא מקום…

    • כרווק מבוגר אני מאד מזדהה עם הכתבה. וודאי, יש פעמים בהן הרווק או הרווקה אכן עושים כל מה שהם יכולים, אך לפעמים מבטלים שידוך על דברים של מה־בכך, או שפשוט מגיעים לא ממוקדים.
      יש עלינו אחריות. אנחנו לא יכולים להטיל אותה על אחרים, ולא יכולים להעמיד את המצב שלנו כאידיאלי בשום צורה.
      ובנוגע לחברה, החברה כמובן לא אמורה ללחוץ או לצחוק או להיות חסרת רגישות, אך עם זאת לא להרגיש שכיוון שהוא רווק אז מותר לו הכל.
      רווק צריך ללמוד כמו כל בחור. רווק צריך לקום בזמן, רווק צריך להתפלל, אולי אפילו יותר. אין פריווילגיות. רווקות היא לא ייתרון אלא חיסרון.
      מצד שני, אם יבוא אליי בחור צעיר עם ביקורת, אני אכעס מאד, ובצדק. כי הוא לא מתחיל להבין את המקום שלי.
      זה החילוק שאמרה הגב' חנה בין החברה ליחידים. החברה כתרבות, באמירות כלליות מתחת לחופה, צריכה לעודד ולהטיל אחריות. הפרטים צריכים לדעת להכיל ולהיות רגישים.

    • לרווקה המבוגרת,
      שאלתך מתבקשת.
      הסכמתי עם כל מילה

  • מאמר מחכים וחשוב

  • מזדהה מאוד , בזווית אחרת: מרגישה שהיום להיות גיבור זה "פסה". כאמא לבת בוגרת עם נכות , אני חיה בזהות של גיבורה ולוחמת, הוטל עלי תפקיד ואני מגויסת לבצעו בהצלחה ככל הניתן, אני בסיירת… אך חלילה לי מלבטא את התחושות הללו, זה לא פוליטיקלי קורקט.
    החברה משדרת: איך את מעזה לא התבכיין , לא להתמוטט, הרי יש לך מנדט לכך?
    אולי גם הארגונים הנפלאים באמת עוזרים מעודדים באופן בלתי מודע את המגמה הזו. ואני סבורה כי שהסברת במאמר באופן נהדר, שיש בנו יכולת של הסתגלות, יש לנו יכולת למאמץ ויש לנו בחירה בכל מצב אם לראות את עצמנו כקרבן או שלא.

  • ישר כח, אך דומני שהנקודה בעניין הרווקות המאוחרת איננה האם הרווקים טועים או לא, ייתכן שכן, וייתכן שהם בהחלט זקוקים להכוונה ולדחיפה, אך השאלה היא האם אותם משפטים ואותן מילים של השכנים והדודים והחברים שחושבים שהם מסייעים, האם המילים הללו זה דבר אפקטיבי או לא? פה הנקודה. ב99 אחוז כל המילים וסדרת החינוך והשפיטה הזו לא תועיל. היחידים שיכולים להועיל אלו האנשים הקרובים ביותר לרווקים שהרווקים מרגישים שאפשר לסמוך עליהם והם אוהבים אותם באמת ובעיקר גם מבינים אותם (כגון אח/אחות גדולה, לעתים ההורים והרבה פעמים המטפל/ת שהרווק/ה מתייעת איתו וכד') ולא כל אחד מהשוק, ואפ' אם הוא "באמת רוצה בטובתו".

    • נכון

  • מאמר מעניין מאוד.
    הייתי אומר שהסוגיא כבר קיימת ונידונה בארוכה בהרבה מישורים בעולם הסוציאלי, ובמיוחד בתמיכה ובשיפור מצב העניים.

    מצד אחד חברה תקינה תומכת בעניים ומסייעת להם לעבור את התקופות הקשות, ומצד שני צריך תמיד להזהר שלא להפוך את התמיכה לתלות כדי שיוכלו אותם עניים להחלץ ממצבם.

  • מתחברת לנקודה המרכזית שמבטאת את הסכנה שב"האדרת העמדה הקרבנית" אכן יש בזה סכנה לשקיעה בתוך "רחמים עצמיים" ופאסיביות שמחלישה ולא מביאה להתקדמות. דווקא עולם הטיפול יכול וצריך לכוון להתמרת רגשות אשמה לאחריות והעצמה מתוך השבר. לא כל כך הבנתי את הקשר לרווקות המאוחרת. מחזקת את המקום לזכור שהמשמעות הראשונית של נישואים היא הקמת בית והמשכיות, וזוגיות משמעותית. הזכות להינשא לגדול הדור הבא הינו פרווילגיה,קצת איבדנו את העיקר.

  • מאמר חשוב וכתוב היטב.
    מזדהה עם כל מילה. כאם לילדים שחוו רווקות מאוחרת וכמי שמזדמן לה לעסוק בשידוכים לגילאים האלו, אני רואה כי ברגע שרווק או רווקה החליטו לקחת אחריות ולעשות עבודה על אמונות, דעות, תפיסות עולם ו"מה יגידו" הם זכו להגיע לזוגיות שאליה התפללו, בלי לוותר על המהות.
    חושבת שניסים בתגובתו קלע ללב העניין: "זה החילוק שאמרה הגב' חנה בין החברה ליחידים. החברה כתרבות, באמירות כלליות מתחת לחופה, צריכה לעודד ולהטיל אחריות. הפרטים צריכים לדעת להכיל ולהיות רגישים."

  • המאמר בסדר אבל הבעיה רחבה הרבה יותר ממה שהוצג כאן , העקרון שהיותי קרבן מקנה לי זכויות ועמדה חברתית מעל האחרים כשלעצמו אינו חדש. במאה העשרים היו מספר מהפכות רובן נכשלו בטווח של עשרות שנים כגון הקומוניזם הפשיזם וכו' הציונות שנותרה יחידה מאותן מהפכות היא שהפכה את הרעיון "אני קרבן = אני צודק" "אני קרבן ולכן מגיע לי…" יצרה את הרעיון הזה והדגימה שהוא חזק מכל מצע אחר הקמת המדינה ששווקה לגויים כפצוי על עוול הפכה לדגם פוליטי ופסיכולוגי שליט מכוחו החליטו הארמנים שגם הם קרבנות שואה כנ"ל השחורים באמריקה כנ"ל הערבים כאן ובעצם כל קבוצה שדורשת באה עם כרטיס קרבן המזרחיים הלהטבי"ם האתיופים החרדים ( כן גם אנחנו מנפנפים במסכנות כדי להוציא רווח פוליטי) הצגת עצמך כקרבן היא כל כך תבוע בזהות המדינה כל אורח רשמי מחו"ל צריך להגיע ליד ושם מקדש ההתקרבנות ולהכיר בזה שאנחנו מלכי המסכנים של העולם והטענות נגד ישראל ברובן מתמצות בזה שהיהודים מזמן כבר לא קרבן ולכן אין הצדקה למדינה יהודית .אצלנו יש מימד נוסף הרי בהשוואה לאבותינו באירופה אנחנו חיים את החיים הטובים אבל הרי אנחנו "בגלות" ולכן יש לנו לנפח כל צרה למימדים קטסטרופליים כדי להיות "ראויים" לאבותנו . עוד דוגמה לזה רואים במונח דור שני לשואה שעכשו זוכה לדור שלישי כאילו מדובר באיזה יחוס אבל כן בחברה שלנו זה אכן סוג של כרטיס ביקור, קשה לראות את סופו של המצב המנטלי הזה משום שהוא מטופח ומתאים גם לפרוגרסיביות האוכלת כל חלקה טובה ונותנת טון לכולנו גם כשאיננו שמים לב.
    תחילת השחרור ממצב זה צריך לבוא מהחזרת תפיסת האחריות האישית וזה מטבעם של בני אדם דבר שמתחמקים ממנו החברה שלנו גם כן לא ששה לאחריות אישית נוח יותר להתחבא מאחורי הרבים…

    • אתה כ"כ צודק בדבריך שזה שווה מאמר נפרד והרחבה.

    • ניתוח מרשים. יישר כח עצום על האובייקטיביות – לראות את אותם חסרונות שאתה רואה באחרים, גם בעצמך.

    • כל מילה בסלע. נראה שאתה מחזק את דברי המאמר החשוב הזה.

  • מניסיון מטראומה משפחתית – קבלת הסבל וההתמודדות תלויה במבנה האישיות , ולא משנה מה תאמר או תחשוב הסביבה.
    אני חוויתי זאת, כל אחד במשפחה הגיב אחרת

  • קצת מוזר לראות באתר חרדי כתבה נגד התקרבנות כאשר כל המהות החרדית היא התקרבנות: 'הלכה עשו שונא לישראל', 'שנאת חרדים', 'גזרת המעונות', 'גזרת החד פעמי', 'המדינע הנוראית'…

  • ההתקרבנות היא היום מאושיות השיח הציבורי של המון קבוצות אני (השלם בעצמך) ימני,מזרחי, אתיופי, מתנחל, להט"ב, שמאלני, ערבי, חרדי, עובד זר, שסובל מאפליה בתחום ( השלם בעצמך) יצוג לגיטימיות ציבורית ,אפליה תעסוקתית, זכות להכרה כמשפחה ,קרבן לדעות קדומות, ניצול כלכלי, מיני ואו כל סוג ניצול קיים זה לא רק חרדים והם אפילו לא הקבוצה החזקה בין המתקרבנים

  • הידד לכותבת. אני רחוק מעולמה. החובות שמטיל על עצמו הציבור הדתי, אינן אלה שאליהם אני רתום, אבל אני שותף לעמדתה כלפי המיבבים ומתפעל מניסוחיה הצלולים. אני מקווה שמחמאות מטעמו של כופר כמותי לא יזיקו לה בחוגה.

  • מזדהה עם הרווקה ששאלה על חשוכי הילדים.
    רק אם כותבת המאמר סבורה שהדברים נכונים באותה מידה כלפי זוגות שלא זכו עדיין לפרי בטן, רק אז אקבל את דבריה גם לגבי הרווקים.
    הרי באותה מידה ניתן לומר – אולי חשוכי הילדים לא מתאמצים מספיק? אולי מלטפים אותם מידי?
    מדוע הבאת דווקא את דומת הרווקות?
    ישנם רווקים שעושים מאמצים גדולים יותר מחשוכי ילדים ועדיין לא זכו.
    את צודקת בבסיס דבריך, אך כיוון שרוב האנושות רדודה יחסית, חלק מן הקוראים יקחו את הדברים למקום שיפוטי ומזיק כלפי הרווקים וחבל.

כתוב תגובה:

נא להזין תוכן בתגובה
חובה למלא שם
נא למלא כתובת אימייל