צריך עיון > סדר שני > כלכלה > כדי לקחת חלק בתקציב עלינו לקחת חלק במדינה

כדי לקחת חלק בתקציב עלינו לקחת חלק במדינה

אי אפשר להתנהג כמו חברת מיעוט בדלנית שאינה מכירה במדינה ובו בזמן לדרוש חלק שווה בתקציב המדינה. איננו יכולים להתרעם על ההתנגדות הציבורית לתקצוב מלא של צרכי החרדים כאשר אנו מסרבים במפגיע לקחת חלק במדינה ובמוסדותיה.

כ"ג חשוון תשפ"ג

הקואליציה המסתמנת מסבה קורת רוח רבה לחוגי הימין ולמפלגות החרדיות. מפלגות הימין בראשות בנימין נתניהו שבו לשלטון אחרי שנה וחצי במדבר הפוליטי. גם המפלגות החרדיות, שחששו מזליגת מצביעים ימינה לציונות הדתית, הגדילו את כוחן האלקטורלי בכנסת, ובעיקר את כוחן בממשלה. קורת רוח זו מענגת במיוחד על רקע הממשלה היוצאת, שרדפה באופנים משפילים במיוחד את הימין בכלל ואת החרדים בפרט.

הבה נשתחרר לרגע מדמגוגיה זולה ונחשוב על הסוגיה ברצינות: אילו סכומים מן הראוי לחרדים לדרוש עבור לומדי תורה בסיטואציה הנוכחית?

הממשלה היוצאת, בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, נסמכה על רוב מצומצם של 61 ח"כים בכנסת ה-24. היא היתה גרועה לציבור הימני בגלל נוכחותם והשפעתם של המפלגות הערביות ושל גורמי שמאל פרוגרסיביים דוגמת מרב מיכאלי ומפלגת מרצ. ממשלה זו היתה רעה במיוחד לציבור החרדי, גם בשל נוכחות מפלגות השמאל העוינות את הציבור החרדי, וגם, ובעיקר, בשל ההתגרות של שר האוצר וראש מפלגת "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן. הממשלה הנכנסת, כך נראה, מבקשת להשיב לממשלה היוצאת כגמולה ולהפוך את הקערה על פיה – "עין תחת עין" כפשוטו וכמדרשו.

דא עקא, גם אם תאות הנקם הרגעית שלנו תוכל לבוא על סיפוקה, בחשבון הכולל כולנו נפסיד מגישה זו. לא לחינם קבעה התורה "לא תקום ולא תטור את בני עמך". מסעות נקם אלו פוגעים בכולם, ולא חשוב ש"הוא התחיל". התשובה הילדותית הזו שנשמעת שוב ושוב בתגובה לביקורת נגד הציבור החרדי אינה מועילה במיוחד. אם חפצים אנו להשאר בעמדת השפעה לאורך זמן ולהיטיב לנו ולמדינת ישראל כולה, עדיף לחשוב מוסרית ואסטרטגית ולא להתנהל כמו ילדים בגן.

 

אצבע בעין תחת אצבע בעין

בתקופת כהונתו הקצרה של ליברמן כשר אוצר הוא התנכל במיוחד, כך נראה, למגזר החרדי. כבר בתחילת יולי 2021, מספר חודשים לאחר שנבחר לתפקיד ופחות מחודשיים לפני תחילת שנת הלימודים, הודיע שר האוצר על "החלת מבחן חדש של מיצוי כושר השתכרות של הורים כקריטריון לזכאות סבסוד מעונות יום", או בכינוי החרדי 'גזרת המעונות', זאת במקום המבחן הקיים המחייב חצי משרה של האם בלבד. התוצאה הישירה של הקריטריון החדש היתה אכזרית: שלילת סבסוד מ-21 אלף ילדים של אברכים חרדים.[1]

התנכלות נוספת, שזכתה גם היא לכינוי 'גזרה', היתה הטלת מס חדש על כלי פלסטיק חד פעמיים ועל שתיה מתוקה. מס זה פגע בעיקר בחברה החרדית, בשל אורח החיים המקובל במגזר. גם כאן המאבק נתפס אישי, וליברמן לא נמנע מללעוג על הישיבות שהצטיידו מראש במלאי רב של כלים חד-פעמיים לפני כניסת ה'גזרות' לתוקף.[2] לשאלה אם ישתף פעולה עם החרדים לאחר שבנימין נתניהו יפרוש, השיב בנימה משועשעת: "אין דבר כזה. את החרדים יחד עם ביבי – על מריצה אחת למזבלה הקרובה."[3] אמירות כגון אלו והמלחמה האישית נגד המגזר החרדי סללו בסופו של דבר את הדרך למפלגות החרדיות.

עוד לפני נפילת הממשלה הצהירו חברי גוש הימין כי עם חזרתם לשלטון, יבטלו את 'השגי' הממשלה האחרונה, וישאירו ממנה רק את שיטות העבודה של ממשלת השמאל: "כשנחזור לשלטון נרסק את העצמות של השמאל."[4] או בניסוח המעודכן: "כל מה שמוגדר גזרות הממשלה היוצאת – יבוטל." אלו הן המטרות שהציבו לעצמן המפלגות החרדיות בממשלה החדשה.[5]

אם אנו רוצים להתנהג כמו קבוצת מיעוט שאינה לוקחת חלק במדינה – בצבא, במשטרה, בשירות המדינה ובכלכלה – עלינו להכיר את מקומנו גם כאשר המטוטלת נוטה לכיווננו. אי אפשר להחזיק את החבל בשני קצותיו – גם לא להשתייך למדינה, וגם לדרוש חלק שווה בה. אכן, איננו שווים, אבל אנו בחרנו בכך. אם ברצוננו לדרוש חלק שווה, עלינו לתת חלק שווה

ואכן עם חזרת החרדים לקואליציה מסתמן כי המטוטלת מתחילה לנוע לכיוון הנגדי. כבר ברגע הוודע תוצאות הבחירות הבהירו המפלגות החרדיות את דרישתן להגדלה, ובעצם קרוב להכפלה, של תקציבי הישיבות והכוללים.[6] על הטענה שתקציב של כמה מיליארדים לבני התורה הוא 'אצבע בעין', הגיבו בצורה מרשימה מיטב לבלרי העיתונות החרדית.

לדוגמא, כך כתב עורך עיתון "משפחה", העיתון הפופולרי ביותר במגזר:

אחרי קמפיין שעסק במיסוי על קוקה קולה – המפלגות החרדיות והדתיות קיבלו סוף סוף את ההיגיון לעסוק בנושאי הליבה – מעמדם של לומדי התורה במדינת היהודים. אלפית מהאומץ של עבאס, קצת מהחוצפה של ליברמן וקורטוב מהיוהרה של מתן כהנא. כן, מותר לנו להגיד את האמת: הערך של לומדי התורה חשוב לנו.[7]

וכך עורך המגזין של אותו העיתון:

פעמי משיח: זו פעם ראשונה שכלל המפלגות הדתיות והחרדיות מציגות דרישה קואליציונית אחידה להעלאת מלגת הקיום של אברכי הכוללים… פעמי משיח כי מדינה יהודית מכירה בתרומתם של יהודים שמקדישים את החיים לתורה ומפסיקים להתנצל. תם עידן "ונהי בעינינו כחגבים".[8]

או עורך עיתון "בקהילה":[9]

העלאת המלגה העלובה של האברכים היא זכות הקיום של הממשלה החדשה ושל המדינה בכלל. "אמר רבי יהושע בן לוי: אילו ידעו אומות העולם כמה בית המקדש שומר עליהם, היו מעמידים גדודי חיילים ומקיפים אותו כדי לשמרו." אבל לפיד וליברמן היהודים (?) לא רוצים להבין. שלא יבינו. ושיקפצו לנו.

הכרזות אלו גררו, כמיטב המסורת ותרבות השיח, ציוצים נגדיים של אזרחים על "שוד הקופה הציבורית", ואייטמים בתקשורת על היחס בין שכר החיילים לשכר האברכים, ומשם לעלות של שחקני "הבימה" והתזמורת הפילהרמונית, חד גדיא.

ולכל המנופפים בטיעון "אבל המפלגות הערביות" – נזכיר את היחס השלילי של חלק גדול מהציבור לתשלומי ההעברה של ממשלת בנט-לפיד לחברה הערבית ואת הרטוריקה האלימה שהתלוותה לכך. האם שם אנחנו רוצים להיות?

הבה נשתחרר לרגע מדמגוגיה זולה ונחשוב על הסוגיה ברצינות: אילו סכומים מן הראוי לחרדים לדרוש עבור לומדי תורה בסיטואציה הנוכחית? לימוד תורה אכן חשוב לנו, ומן הדין שנקדם בממשלה את הערכים החשובים לנו. סמוטריץ' מקדם הסדרה של ההתיישבות, מרב מיכאלי מקדמת פמיניזם קיצוני, יאיר לפיד מקדם את עצמו וגפני מקדם לומדי תורה. מדוע להם מותר ולנו אסור?

אולם, יש גורם משמעותי מאד שלא קיבל מקום בלוגיקה זו, והוא היחס שלנו למדינה בכלל והתרומה שלנו לכלכלה בפרט. אם אנו רוצים להתנהג כמו קבוצת מיעוט שאינה לוקחת חלק במדינה – בצבא, במשטרה, בשרות המדינה ובכלכלה – עלינו להכיר את מקומנו גם כאשר המטוטלת נוטה לכיווננו. אי אפשר להחזיק את החבל בשני קצותיו – גם לא להשתייך למדינה, וגם לדרוש חלק שווה בה. אכן, איננו שווים, אבל אנו בחרנו בכך. אם ברצוננו לדרוש חלק שווה, עלינו לתת חלק שווה, ולכל הפחות ברמה הכלכלית.

 

סולידריות וחלוקת עוגת התקציב

הדיון הציבורי על חלוקת התקציב הוא חלק מהדו-שיח הפוליטי בכל מדינה דמוקרטית. תקצובן של קבוצות מסוימות באוכלוסיה כגון חרדים, ערבים, מתנחלים ותושבי הפריפריה, כמו שאלת שיעור התקצוב של מוסדות תרבות (תיאטרונים, להקות מחול וכדומה), נתון למשא ומתן בין חברי הכנסת. בסופו של דבר, חלוקת נטל המס לעולם אינה שוויונית. ואדרבה, ככל שהממשלה שוויונית יותר בחלוקת התקציב, כך נטל המס מתחלק באופן שוויוני פחות. ככל שהכנסתו של אדם גבוהה יותר, כך חלקו בנטל המס גבוה יותר. ולהפך, ככל שקבוצה עניה יותר, חלקה בתשלומי המסים הישירים והעקיפים נמוך יותר וחלקה בתקבולים גבוה יותר.

איננו רואים טבלאות המשוות בין שיעור התרומה ממסים של העניים ביותר לשיעור תשלומי ההעברה שלהם. איש אינו מכנה אותם 'פרזיטים', גם אם התרומה שלהם לכלכלה נמוכה מהתקבולים שלהם. אולם השוואות אלו נעשות כל הזמן כלפי חרדים. מדוע?

ברור אפוא שהתרומה לקופה הציבורית אינה שוויונית. ככל שאזרח המדינה עשיר יותר, הוא משלם מסים גבוהים יותר ומכניס כסף רב יותר לקופה הציבורית. מאידך גיסא, בחלוקת המסים על ידי המדינה, הקול של אזרח התורם לקופה הציבורית חצי אחוז מתקציב המדינה שווה ערך לקולו של אזרח היושב בכלא. שניהם משפיעים על חלוקת התקציב באופן שווה, למרות הפער העצום בתרומתם למדינה. חלוקת המסים נעשית באמצעות הממשלה, שהיא הזרוע הביצועית של הפרלמנט, שהרכבו נקבע לפי מספר הקולות בקלפי. ובהצבעה בקלפי, לכל אזרח קול שווה, ולא ניכר שוע בפני דל.

כך יוצא שבמרבית המדינות הדמוקרטיות עיקר נטל המס מונח על כתפיהם של שני העשירונים הגבוהים, והנהנים מהתקציב הם בעיקר העשירונים הנמוכים, שהם הרוב, ולפיכך יש להם השפעה רבה יותר על החלטות הממשלה. במדינות קפיטליסטיות המס על העשירים נמוך יותר, ובמדינות סוציאליסטיות הוא גבוה יותר. אולם בסופו של דבר, בכל מדינות המערב יש מס פרוגרסיבי ומס חברות, ועיקר הנטל נופל על כתפי בעלי ההון.

למרות זאת, רוב הציבור (ובוודאי רוב העיתונאים) אינו חושב שהסדר זה הוא בלתי הוגן. אם כבר, הקול הפופולרי הוא בדרך כלל הדרישה להגדיל את נטל המס על העשירים. איננו רואים טבלאות המשוות בין שיעור התרומה ממסים של העניים לשיעור תשלומי ההעברה שלהם. איש אינו מכנה אותם 'פרזיטים', גם אם התרומה שלהם לכלכלה נמוכה מהתקבולים שלהם. אולם השוואות אלו נעשות כל הזמן כלפי חרדים. מדוע?

אם קבוצת האוכלוסיה המקבלת את כספי המסים אינה מרגישה כל שייכות אל הקבוצה המשלמת אותם, היא מושכת אליה אש. דרישותיה מטפחות קיטוב ושנאה המאיימים על יציבות המדינה כולה

התשובה לשאלה זו פשוטה: הסולידריות. העניים בחברה אינם מגזר בפני עצמו, המתנער מהמדינה באופן אידאולוגי. החרדים כן. כל עוד משלמי המיסים והנהנים מהמסים רואים את עצמם ציבור אחד, אין להם התנגדות להסדר שהחזקים בחברה אחראים על מרבית תשלום המס. אחרי הכל, הונם של העשירים אינו מגיע יש מאין, אלא מהחלק שלהם בעוגה של התל"ג. העשירים מרוויחים מהציבור ונותנים לו בחזרה. בעל רשת מרכולים עושה את הונו מהציבור שקונה אצלו, ולכן הגיוני, גם אם לא נאמץ את כל טענות הסוציאל-דמוקרטיה, שהוא יתן חזרה. כל עוד הסולידריות בין המעמד הגבוה למעמד הנמוך נשמרת, כל הצדדים מקבלים את ההיגיון שבחלוקה מחדש, במידה מסוימת, של רווחי ההון.

הבעיה מתחילה כאשר הסולידריות מתפרקת. כאשר קבוצת האוכלוסיה המקבלת את כספי המסים אינה מרגישה שייכות אל הקבוצה המשלמת אותם, היא מושכת אליה אש. דרישותיה מטפחות קיטוב ושנאה המאיימים על יציבות המדינה כולה. בין השאר, זוהי העילה להתחזקות גורמים לאומניים באירופה כיום. העובדה שחלקים גדלים והולכים מהנהנים מנטל המס אינם שייכים לקבוצת הרוב מייצרת פילוג ציבורי עמוק.

עובדה חשובה זו נעלמת, כך נראה, מעיני הדמגוגים שלנו.

 

למי מותר לדרוש וכמה?

התרעומת הציבורית על תשלומי המדינה לבחורי ישיבות ואברכים, לצד דחיית השירות הצבאי, ימיו כימי המדינה. אולם עם השנים תפס הנושא תאוצה, הן לאור הגידול המבורך של הציבור החרדי, והן בשל הגידול באחוז האברכים שתורתם אומנותם.

לפני שנמשיך הלאה, כדאי מאד לשים לנגד עינינו את שני הגרפים הבאים. הראשון מייצג את אחוז תשלומי ההעברה לחרדים – הצבע הכחול הוא גובה התשלומים שהחרדים מקבלים מהמדינה, ואילו הצבע האדום הוא סכום המס שהם משלמים:

בחישוב של סכומי העברות נטו, דהיינו העברות מהמדינה פחות מסים, לפי עשירונים בכל קבוצה, ניתן לראות כי במגזר היהודי הלא-חרדי, חמשת העשירונים העליונים משלמים יותר, והרבה יותר, ממה שהם מקבלים, ואילו במגזר החרדי, תשעת העשירונים הנמוכים מקבלים יותר, והרבה יותר ממה שהם נותנים, אפילו יותר מהחברה הערבית בישראל!

הגרף השני הוא אחוז נוכחות החרדים בעשירונים העליונים, לעומת אחוז מפלגות השמאל באותם עשירונים:

מפלגות מרצ והעבודה חזקות בעשירונים הגבוהים ביותר, הליכוד שולט במעמד הביניים והמפלגות החרדיות והערביות שולטות בעשירונים הנמוכים, ואילו שתי המפלגות החזקות ביותר בקרב השכבות החלשות הן יהדות התורה עם כ-20% מהקולות, ורע"ם עם כ-15.5%, ואחריהן מגיעות ש"ס, חד"ש-תע"ל ובל"ד. יחדיו, המפלגות החרדיות והערביות זוכות לכ-72% מהקולות בשלושת האשכולות הנמוכים. מעבר לאשכולות הנמוכים, אחוזי התמיכה ליהדות התורה ולמפלגות הערביות זעירים. רק ש"ס הצליחה להשיג תמיכה משמעותית גם בקרב יישובים במעמד הביניים, כ-8.5% מהקולות בהם.[10]

גרפים אלו מעלים תמונה מדאיגה במיוחד: הנהנים הגדולים מהמסים שייכים לקבוצות מיעוט באוכלוסיה, שאינן משרתות בצבא ומסתייגות במידה זו או אחרת מעצם קיומה של המדינה. במצב זה, קידום האינטרסים של הציבור החרדי בכנסת, אינטרסים שהציבור הנושא בנטל המס אינו מזדהה אתם, ועוד בצורה מתריסה, הוא משחק באש. ולכל המנופפים בטיעון "אבל המפלגות הערביות" – נזכיר את היחס השלילי של חלק גדול מהציבור לתשלומי ההעברה של ממשלת בנט-לפיד לחברה הערבית ואת הרטוריקה האלימה שהתלוותה לכך. האם שם אנחנו רוצים להיות?

לפני ההסתערות על הקופה הציבורית, עלינו לקחת בחשבון את חלקם של החרדים בתרומה הכלכלית לאותה קופה, וליצור הצדקה לכך על ידי סולידריות בין החברה החרדית הנתמכת לחברה הכללית התומכת, ובוודאי להמנע ממעשים ופעולות המוגדרים "חילול ה'"

אם התשלומים של המגזר החרדי בכללותו היו שווים באופן יחסי למגזר הכללי, היתה הצדקה לקידום שווה של הערכים החשובים לציבור החרדי, גם אם הוא היה ממשיך לקיים בעצמו את הפסוק "הן עם לבדד ישכון". כל עוד אין זה המצב, עלינו להיות זהירים מאד בכל שקל הנלקח מהקופה הציבורית, הן ברמה המוסרית והן ברמה האסטרטגית.

נראה שאפילו העיתונאים ב"יתד נאמן" מסוגלים להבין את ההיגיון בכך, כפי שמלמד מאמר המערכת שהתפרסם השבוע:

אנחנו שומעים על התעקשות אחד הגורמים שברצונו להיות דוקא בתיק כזה שאחראי לתפקוד המדינה, בביטחון או באוצר, דוקא למרות היותו מייצג ציבור סקטוריאלי מוגדר שתפיסותיו הבטחוניות ו/או הכלכליות אינן עולות בקנה אחד עם צרכי כלל הציבור במדינת ישראל, ועל אף שיש לו מאחוריו לא יותר משבעה חברי כנסת, וספק אם גם את אלו הוא היה יכול להשיג אם הוא היה רץ בצורה עצמאית.[11]

כמובן, "יתד נאמן" משוכנע שדרישות הציבור החרדי "עולות בקנה אחד עם צרכי כלל הציבור במדינת ישראל", שהרי מי יכול להכחיש את חשיבות לימוד התורה ואת חובת הערבות ההדדית בין כל חלקי העם. אולם, לדאבוננו הרב, חלקים רבים בכלל ישראל אינם שותפים להשקפה זו, וככל הנראה, אלו החלקים הנושאים ב-90% מנטל המס בישראל. כל עוד הם המשלמים ואנו המקבלים, עלינו להיות זהירים קצת יותר ויהירים קצת פחות.

בנוגע לציבוריות החרדית, יש לשאוף ככל היותר לקיים את המובא בדברי הגמרא בפרק האחרון של מסכת יומא, בסוגיות הנוגעות לעברה של "חילול ה'":

אביי אמר כדתניא: (דברים ו, ה) "ואהבת את ה' א-להיך", שיהא שם שמים מתאהב על ידך. שיהא קורא, ושונה, ומשמש ת"ח, ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו? אשרי אביו שלמדו תורה, אשרי רבו שלמדו תורה, אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמדו תורה – ראו כמה נאים דרכיו, כמה מתוקנים מעשיו, עליו הכתוב אומר (ישעיהו מט, ג) "ויאמר לי עבדי אתה, ישראל אשר בך אתפאר!" אבל מי שקורא ושונה ומשמש ת"ח, ואין משאו ומתנו באמונה, ואין דבורו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו? אוי לו לפלוני שלמד תורה, אוי לו לאביו שלמדו תורה, אוי לו לרבו שלמדו תורה, פלוני שלמד תורה – ראו כמה מקולקלין מעשיו, וכמה מכוערין דרכיו. ועליו הכתוב אומר (יחזקאל לו, כ): "באמור להם עם ה' אלה, ומארצו יצאו."[12]

לסיכום, המהפך בבחירות האחרונות לכנסת והגדלת כוחן של המפלגות החרדיות הביאו לתנועת מטוטלת. לאחר תקופה של תחושת השפלה וגזרות כלכליות, נוצרו אפשרויות להגדלת השתתפות המדינה בתקציבים ובקצבאות לחברה החרדית. אולם לפני ההסתערות על הקופה הציבורית, עלינו לקחת בחשבון את חלקם של החרדים בתרומה הכלכלית לאותה קופה, וליצור הצדקה לכך על ידי סולידריות בין החברה החרדית הנתמכת לחברה הכללית התומכת. וודאי שיש להימנע מפעולות וממגמות שיש בהן משום חילול ה'. קולות ההיבריס הנשמעים במחנה עלולים לגרום לקרע מסוכן בחברה, ומי שישלם בסופו של יום את החשבון הוא אנחנו.

 


[1] https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001377308

[2] https://twitter.com/AvigdorLiberman/status/1450775586901839879

[3] https://www.ynet.co.il/news/article/HkCnczo700

[4] https://www.kan.org.il/item/?itemid=129026

[5] https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001429741

[6] https://twitter.com/AryeErlich/status/1590743424596324353

[7] https://twitter.com/yoelituv/status/1590745762920820736

[8] https://twitter.com/AryeErlich/status/1590743424596324353

[9] https://twitter.com/shlomokook/status/1591477621883392001

[10] https://www.davar1.co.il/407506/

[11] יתד נאמן, מאמר המערכת, 15.11.2022 https://www.inn.co.il/news/582987

[12] בבלי יומא פו.

תמונה: Bigstock

51 תגובות על “כדי לקחת חלק בתקציב עלינו לקחת חלק במדינה

  • החרדים מקבלים מהמדינה הרבה פחות.
    לכו למודיעין ולעומתה מודיעין-עילית.
    מודיעין רחבת ידיים עם פארקים ענקיים [וריקים….].
    ומודיעין עילית צפופה מאוד.
    איך נראה בית ספר בעיר חרדית ואיך בעיר חילונית.
    2.
    ישנם הרבה מקומות שהחרדים כלל לא מקבלים שם מהם כמעט כלום.
    רשות השידור והרבה מתקציבי התרבות.
    3.
    בצבא
    כל החגיגות שכר הגדולות.
    4. חברת החשמל והנמלים והתעופה.
    5. החרדים הם מתי מספר מעובדי המדינה ובמיוחד בעבודות המשרדיות [הקלות והמתכמלות].
    6. צריך להסתכל על ההשקעה העקיפה ובזה החרדים מאוד מקופחים.

    • הגרף מראה כמה המדינה מעבירה למשפחה לעומת מה שהיא מקבלת ממנה וכמו שרואים 90% מהחרדים מקבלים הרבה יותר ממה שנותנים.

      ספציפית לגבי הגנים הציבוריים – הם נבנים מתקציב העירייה שממומן מתשלומי ארנונה.
      דרעי העניק פטור של 90% מתשלומי הארנונה למשפחות עם 5 ילדים ויותר שזה בערך כל משפחה חרדית.
      זה עבד פעם בירושלים ובית שמש כאשר הרוב החילוני שילם ארנונה מלאה והמיעוט החרדי כמעט ולא שילם.
      עם השנים החרדים הפכו לרוב בירושלים ובית שמש ולא נשאר מי שישלם ארנונה.
      דרעי המציא דרך חדשה לשדוד את החילונים על ידי מענקי איזון שבהם הערים החילוניות מעבירים כל שנה 3.5 מיליארד שקל מתקבולי הארנונה לישובים חלשים (בעיקר חרדים, אבל גם ערביים)

      רק שבקצב הזה בעוד 20 שנה לא ישאר מי שיעביר תשלומים ואז כל הארץ תראה כמו מודיעין עילית

    • עוד הערה – בערך חצי מהנשים החרדיות עובדות בהוראה ומקבלות משכורת מתקציב המדינה.
      אצל הגברים מדובר בחמישית הגברים.

      כלומר מי שכבר עובד הוא בעצם עובד מדינה בלי חובת דיווח למדינה (המשכורת מהמדינה, אבל למדינה אפס שליטה על העבודה)

      בציבור הכללי המספרים נמוכים בהרבה

    • לגבריאל: מאיפה שאבת את הקביעה השרירותית שמחצית מהנשים עובדות בהוראה? ולמה אתה חושב שהמדינה אין פיקוח על זה?
      אם כבר, הפוך לגמרי: שיעור החרדים המועסקים על ידי המדינה, שהיא המעסיק הגדול ביותר כאן, הוא בסביבות האחוז אחד – נמוך בהרבה מחלקם באוכלוסייה

    • לנועם

      מספיק להסתכל בסביבתנו הקרובה? איזה מקצוע מלמדים בסמינרים ל׳מורות׳???
      כמה גננות ומורות ל׳חינוך מיוחד׳ יש בכל משפחה? (כמעט כל האחייניות שלי).
      כמה רופאות, אחיות, מיילדות ועוד ועוד?…
      ולמה אתה רוצה ש׳המדינה׳ תעסיק אותך?ֶלמה היא חייבת לך כל הזמן משהו? איזה חינוך לאיזה מקצוע קבלת מהוריך והנחלת לבניך שבו אפשר להעסיק אותכם???
      משרדי ממשלה זה לא כוילל בבני ברק.

  • מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו

  • לא ברור למה יצא הקצף על דרעי שהחליט ל'שדוד' – כך – לא פחות ולא יותר את תקציבי החילונים ו'המציא' את 'מענקי האיזון', עד שנת 1985 המדינה תקצבה את כל הרשיות בשווה, כשהחליטו להעביר את זה לעיריות המציאו את מענקי האיזון, מה שהיה בזמן דרעי זה ועדת סוארי שקבעה את הקריטוריונים לחלוקה, איך בדיוק דרעי הפך להיות שודד הקופה הציבורית, דרך אגב מאז היו עוד שני ועדות (גדיש ושיינין) אז מה בדיוק הוא רוצה מדרעי?
    לגבי הטענה שאנו צריכים לדאוג לקידוש שם שמים, אכן, השאלה אם זה שייך, הדת"ל שמשתתפים בצבא ועושים הכל חוטפים אש לא פחות, כי יש פה תרבות של שבטים שכל אחד רוצה הכל לעצמו, לכן השאלה אם חובה עלינו לגאוג לכך שלא ידברו נגדנו כשבלאו הכי זה לא יעזור

    • חשבתי שכתב העת "צריך עיון" בא ומטרתו לעורר חשיבה והגות חרדית,והנה אני קורא את המאמר הזה וטענותיו של הכותב הזה כי אי אפשר להתנהג כמו חברה בדלנית ולדרש זכויות כאשר איננו תורמים את חלקם היחסי למדינה ואינם נוטלים חלק שווה במדינה ואף לא מכירים במדינה . וזו בדיוק ההשקפה של המזרחי או של מה שנקרא הציונות הדתית המנוגדת להשקפה החרדית. אכן החברה החרדית היתה ועודנה וצריכה להמשיך להיות חברה נבדלת כדי לשמור על זהותה ועל אורח חייה וזו זכותו של כל מיעוט בכל חברה. החברה החרדית נבדלת כמו שכתוב: "בעת ההיא הבדיל ה' את שבט לוי לשרת ולברך בשמו עד היום הזה" (דברים י,ח) .כמובן אין זה אומר שחרדי שעובד למחיתו ולפרנסתו אינו נכלל בחברה הזאת וחשיבה או התיחסות כזאת פסולה מכל וכל.
      ושתי הערות: א.זו כבר סיסמא נבובה וטענה איוולית לומר בהכללה שהציבור החרדי לא מכיר במדינה,זו טענה שאבד עליה הכלח ומי שממשיך לטעון כך עושה שקר בנפשו. החרדים היום משתתפים בבחירות, יש להם נציגים בכנסת, הם יושבים בממשלה כשרים ,שר הפנים של מדינת ישראל,וסגני שרים ויו"ר של ועדת הכספים (וד"ל) ולמעשה בפועל הם שותפים בשלטון ובניהול ענייני המדינה.וכל האבחנה בין הכרה דיורה להכרה דהפקטו,כבר לא רלוונטית ומי שממשיך לטעון טענה כזאת (יש עיתון חרדי כזה) עושה שקר בנפשו ומשתמש בכך כתירוץ ישן ונלוז.
      ב.לטענתו ותלונתו של הכותב על תרומתם של הציבור החרדי ביחס לחברה הכללית,מהיכן הוא למד שהציבור החרדי צריך לתרום את חלקו באופן שווה לחברה הכללית,האם המדד בעיניו והקריטריונים לתרומה חיובית הוא רק בהשתלבות בעבודה,בתעסוקה,בתשלומי מסים לקופת המדינה? זו אולי דרישה לגיטמית בכל מדינה אחרת בעולם,לא כן במדינה יהודית,זו התרומה הכי חשובה של הציבור החרדי ומנהיגיה, לומדי התורה, ישיבות וכוללים,ואברכי כולל ובחורי ישיבות לעצב ולשמור ככל שאפשר על זהותה היהודית של המדינה, ובצדק המדינה צריכה לממן ולסבסד אותם, בלי שום התנצלות.
      אגב, חברות גדולות ומפעלים גדולים שמכניסים הרבה כסף למדינה נזקף לציבור החרדי. כמו בתחבורה הציבורית,הצרכן הכי גדול בתחבורה הציבורית הוא הציבור החרדי. מפעלי מזון הציבור החרדי הוא הקניין או הצרכן הכי גדול של מזון יסודי בשל משפחות ברוכות ילדים בציבור החרדי וזה כשלעצמו הרבוי הדמוגרפי תורם לזהות היהודית של המדינה. ולא נדבר על מוצרי מתיקה,חטיפים וכו הנצרכים ע"י הציבור החרדי לכבוד שבת קדש.וכיו"ב מםעלי נייר וכלים חד פעמי שלא לחינם צר האוצר הנכחי הטיל עליהם מס,כדי לפגוע בעיקר בציבור החרדי. ומי צורך הכי הרבה חיתולים וטיטולים ,כמובן הציבור החרדי בשל משפחות מרובות וברוכות הילדים כ"י. כאמור חלק גדול מריוחיהם של אותם חברות ומפעלים אלו המכניסים הרבה כסף לקופת המדינה נזקף לזכותו של הציבור החרדי.אז די לרגשי האשמה ולמרמור , ותנוח דעת הכותב…

    • למשה פרץ

      אני אגיד לך בדיוק מה עשה אריה (המתקרא מכלוף בערבי הבחירות התכופים) דרעי.
      הוא לקח עשרות (אם לא מאות) אלפי ׳ספרדים׳ (מעדות המזרח) שמעודם לא הכירו חיים של ישיבה ועוד פחות מזה כוילל ודפק להם את החיים. הם נהיו כולם מן הכלאה של ליטאים צפון אפריקאים שמצד אחד לא ישתלבו אף פעם בין האשכנזים (הבזים להם) ואין להם כבר את הכבוד האבוד שלהם.
      במקום שיהיו כמו אחיהם בצרפת למשל או בדרום אמריקה (או אבות אבותיהם במאגרב) שמתפרנסים בכבוד וגם קובעים עתים, הם נהיו קהילה הנגררת אחרי המתקרים ׳ליטאים׳ (מתלבשים כמוהם אך לעולם לא יהיו שווים אליהם) ותלויים בחסדיו של הגביר (דרעי) המחלק להם ברוב חסדיו תלושי מזון (על חשבון החילונים).
      ויש לו חוצפה לקרוא לעצמו ה׳מחזיר עטרה ליושנה׳!

    • בתור דתי לאומי, ברור שאחנו חוטפים פחות אש, אין שאלה בכלל..

  • ‏מעניין ה״ אי אפשר ״ ‏פורץ אצלך משום מה רק עכשיו איפה היה ה ״אי אפשר ״ אצלך על ‏מיליארדי השקלים למנסור עבאס…

    • די מספיק כבר עם ההתבכיינות וההשוואה המטופשת. נתנו לערבי מליארדים לתשתיות!
      אף ערבי לא ביקש לשבת למלמל קוראן ולא לעבוד ולעשות עשרה ילדים ושהמדינה תתגמל אותו…

  • מאמר מדהים

  • צריך לבדוק באופן מדויק
    1. כמה עלות של סטודנט למדינה גם במקצועות הפחות משמעתיים.
    2.כמה מקבל מרצה באוניברסיטה למקצוע של ילידים בהודו ונפאל
    ההשקעה באזרח חילוני היא פי כמה וכמה מהשקעה באזרח חרדי.
    חינוך , ספורט , תרבות , לימודים, פנאי , ועוד הרבה דברים
    מותר לנו לבקש את המגיע לנו
    וכן לבדוק כמה מקבל בסוף על ההתנדבות שלו כל איש צבא כל אחד ששירת
    ב" התנדבות" קצינים, עובדי מדינה , ועוד יוצאים עם הרבה כסף תוארים ועוד

    עדיין יש מרחק גדול לגבי הזכויות

    • יש בישראל 350,000 סטודנטים מתוכם כ 100,000 במקצועות ההנדסה והמחשוב.
      פקולטות עמוסות יש בחוג לחינוך (מורים), משפטים, מנהל עסקים, כלכלה ומקצועות הרפואה
      המדינה מסבסדת את הלימודים ואז נהנית מתוצר גבוה ומיסים גבוהים.
      כנראה שהמדינה מסבסדת תואר במדעי המחשב ב -50,000 שקל לשנה שיוצאים 150,000 לתואר שלם.
      מהנדס תוכנה בוגר אוניברסיטה משלם בממוצע יותר מ 150,000 שקל מיסים לשנה במשך כ 40 שנה.
      כלומר המדינה שמה 150,000 וקיבלה תמורתם 6 מיליון שקל מס!!!
      ההשקעה הכי טובה בעולם!

      מתוך כלל הסטודנטים יש רק 10,000 שלומדים מדעי הרוח שזה כולל פילוסופיה, היסטוריה, תנך, מחשבת ישראל ושפות …

      כאן ההשקעה פר סטודנט נמוכה בהרבה כי אין צורך במעבדות משוכללות וכו' ומדובר בסבסוד של 50,000 שקל לכל התואר.
      בוגר מדעי הרוח ישלם פחות מיסים כמובן, אבל אפילו אם יעבוד בתור מורה להיסטוריה ישלם מיסים של 20-30 אלף בשנה ככה שאחרי 40 שנה מדובר בערך במיליון שקל מס תמורת השקעה של המדינה של 50,000.
      עדיין דיל לא נורא במיוחד שמדובר באחוז שולי מהאוכלוסייה (10,000 מתוך 350,000)

      אברכים זה סיפור אחר – לפי הדיל של גולדקנופף עם ביבי כל אברך מקבל 1400 שקל בחודש שזה 17,000 בשנה.
      לכל החיים!!
      כלומר ב-40 שנה יקבל 680,000 שקל.
      מיסים כמובן שהוא לא ישלם ולכן כל אברך הוא גרעוני למדינה!!!

      כרגע המספר הוא 150,000 שזה יותר מכל הסטודנטים להנדסה ומקצועות המחשב ופי 15 ממספר הסטודנטים למדעי הרוח.

      כל שנה מספר האברכים גדל וגדל עד שהמדינה תקרוס כלכלית.

  • מאמר מאכזב מאוד.
    את אוסף הטענות הללו אפשר לקרוא בכל עיתון חילוני, כך אני ממש לא מבין מה צריך עיון בא לחדש איתו כאן.
    לגופו של עניין, רק נציין כמה הטענות מופרכות:
    למרות שניסיתי, (כולל התכתבויות) אני באמת ובתמים לא מבין מה ניסה קרלינסקי מפורום קהלת לטעון במחקר שלו. ראשית, המתודה מלאת שגיאות. לא נכון לבדוק את יחס כספי ההעברה והמיסים לפי תא משפחתי, מהסיבה הפשוטה שלתא משפחתי חרדי יש הרבה יותר ילדים, וכספי ההעברה מחושבים פר נפש. לפי ההגיון של הכותב, אם משפחה חילונית ממוצעת בעל שני ילדים הייתה צריכה לקבל, בתור דוגמא, 1000 ₪ להוצאות חינוך, (500 לכל אחד), אז משפחה חרדית בעלת עשרה נפשות הייתה צריכה להסתפק באותו הסכום, כאשר כל ילד מקבל רק חמישית. הגיון תמוה ביותר.
    גם המחשבה שצריכה להיות התאמה בין מס להעברה שגויה; שתי הקבוצות הנתמכות ביותר הם ילדים וזקנים – ושניהם לא משלמים מיסים ישירים (אבל כן עקיפים). אין אף אדם בר דעת שיבקש לתלות את התמיכה שלה ילד זכאי בהכנסה של ההורים שלו, או את השאלה האם מבוגר זכאי לתמיכה סיעודית בשאלה כמה הוא השתכר בתור צעיר.
    המחקר גם לא לוקח בחשבון תקציבים כמו תרבות וכדומה, שקשה מאוד לבדוק אותם, למרות שאין ספק שהציבור החרדי לא מקבל פורמיל מהם. הוא גם לא מתייחס לשיטת התקצוב המעוותת של הרשויות המקומיות, שבצורה שרירותית יוצרת פערים חברתיים על סמך גודל שטחי המסחר שהעניקה המדינה במתנה לרשויות שהיא חפצה ביקרם.
    וגם אם הוא היה צודק, אז מה הוא בא לטעון? שמי שמשלם יותר מס צריך לקבל אבטחת הכנסה? טענה תמוהה לחלוטין.
    יתר הטענות שהכותב מוסיף תמוהות עוד יותר; מה הוא מבקש לטעון בכך שהוא מראה שההצבעה התחלקה לפי אשכולות כלכליים? שהזכות להשפיע על המדיניות הציבורית שייכת רק לעשירים? איפה בדיוק אתה חי?
    ומאיפה הביסוס לטענה האנטישמית שהציבור החרדי לא זכאי לתמיכה, כי הוא לא מביע סולידריות? מה זאת הטענה הזאת, אם לא דמגוגיה? (ואני לא אנסה עכשיו לפרוך אותה עם נתונים על שיעורי התנדבות ותרומות, כי לא אני צריך להביא לזה נתונים – אלא מי שטען את הטענה הזאת)
    ואם אתה כבר עושה לקט דובדבנים של קטעי עיתונות חרדים, אולי תביא גם את מאמר המערכת מעיתון משפחה שהציג קו שונה לגמרי? ולשם מה הבאת את דבריו של אמסלם (מבלי לציין את שמו בגוף המאמר), אם לא בשביל ליצור את הרושם המוטעה שהם משקפים את רוח הדברים של הנציגים החרדים? מה זאת, אם לא דמגוגיה?
    חבל שמיתוס הפרזיט החרדי מצא את מקומו לצריך עיון. אין שום דבר "פתוח" או אינטליגנטי בלהדהד את מסרי התעמולה של ליברמן ושות'.

    • חוץ מלכתוב "קוראים לי פלאי, ואני מעיתון משפחה, לכן תקראו את העיתון שלי/של אבא שלי/שאני כותב בו"
      וטעויות בהבנת הנקרא, פלוס טיעוני דמגוגיה ואנטישמיות
      יש לך עוד מה לספר לנו?

    • אין חולק שהציבור החרדי הוא מהציבוריים העניים ביותר בישראל.
      לגבי הטענה על הילדים, הגיל החציוני של הציבור החרדי בישראל הוא 16, לעומת הציבור הכללי שאצלו הגיל החציוני 35…

    • תפסיק להתנצל אנחנו לא חייבים לכם שום דבר כל העולם קיים בכלל בזכות לומדי תורה, אני מבטיח ומילה שלי זו מילה שלא תראו יותר תגובות ממני בלי נדר באתר אבל את התגובה הזאת אתם חייבים לקרא [מספיק לי אפילו שהעורכים לבד יראו את זה] שמעתי פעם מהרב שלמה לווינשטיין שאחד מבני משפחת רוטשילד שהקים את מעייני הישועה אמר לגראי"ל שטיינמן זצ"ל לפני מלחמת המפרץ שהוא חוזר לשוויץ ולאחר המלחמה הוא יחזור אם יהיה למה לחזור, ענה לו הגראי"ל שטיינמן לא יהיה כלום, שאל אותו בן משפחת רוטשילד הלא גם בשואה הרבנים אמרו שלא יקרה כלום, ענה לו הגראי"ל שטיינמן זה לא דומה לפני השואה לא למדו כמו היום, פושעים אינכם מתביישים בכלל לכתוב את השטויות האפיקורסיות האלו באתר, הלא החטאים שיש היום […] זה שהקדוש ברוך הוא לא מביא עוד שואה אכזרית זה רק בזכות לומדי התורה והחצופים הארורים […] אינם מתביישים לתקוף לומדי תורה.

    • חמודי היקר, אל תעשה לנו את זה!
      אל נא תעזוב אותנו והיית לנו לעיניים!!
      איך נסתדר בלעדי אמרות השופר שלך??

      ואגב סיפורים מעניינים, מצאתי משהו במיוחד בשבילך:
      בהוראה ישירה של הרב אהרון לייב שטיינמן, הישיבה באשדוד תעבור לכרמיאל, וזו שבזרועה – לבני ברק. האדמו"רים מגור ומבעלז הורו לישיבות בדרום הארץ לחזור לבתיהם. גם הרב שמואל אוירבך קבע כי על תלמידיו למצוא מקום חלופי, כדי לא לסכן את הלומדים. לעומת זאת, בישיבות הציונות הדתית – לא נוטשים!

      קצת לו מסתדר עם הסיפורים חסרי המקור שהבאת??

    • חמודי, לגבי ההודעה הקודמת שלי, שכחתי לציוין שמדובר בתקופת צוק איתן, שהיו טילים על הדרום, וכל הישיבות התאדו מהאיזור!!
      (מי אמר שואה??)
      אני חושבת שהעולם קצת יותר מורכב ממה שנראה לך…

    • נתונים פשוטים מראים לך ש-90% המשפחות החרדיות חיות על חשבון הציבור הלא חרדי.
      נכון שהמשפחות החרדיות.גדולות יותר , אבל זאת הטענה עצמה – החרדים מביאים לעולם יותר ילדים ומפילים על הציבור הלא חרדי לפרנס אותם.

      מה שיותר גרוע – המפלגות החרדיות מתעקשות שכל הילדים לא ילמדו מקצוע ולכן בדור הבא תגדל הבעיה פי 2 ופימ3 כי יהיו הרבה יותר חרדים בלי כישורים המאפשרים השתלבות בשוק העבודה המודרני.

    • לחמודי
      אתה ממש החרדי הטיפוסי. כל הזמן מהלך אימים ומאיים על כל העולם בקללות וחרמות.
      תאמין לי שאף אחד לא מרגיש נוח עם טיפוסים כמוך שלא מסוגלים לנהל דיאלוג מכובד ושרוצים שכולם יתיישרו לפי הסרגל שלהם.
      אז לפי שיטתך לפני השואה (כמות מטורפת של גדולי עולם שאין לי אפילו כוח למנות ושאת תורתם לומדים היום בישיבות!) לא למדו תורה כמו היום.
      ודרך אגב אולי אתה מדבר על כמויות הלומדים (כי על איכות אפשר גם אפשר להתווכח, כששולחים את כולם לישיבה ולא רק את העילוי שממש מגיע לו, אז גם האיכות היא על הפנים כי אין מה להתאמץ, בכל מקרה תהיה שם), ואת הכמויות האלו אנחנו חייבים למדינת ישראל שדואגת לתברואה, כבישים, בתי חולים, צבא בזמן שאנחנו יורקים לה בפרצוף ועוד מעיזים להכריז ש׳אנחנו מגינים על המדינה׳, ואם יבוא מאן דהוא ויזכיר לנו שלפני השואה למדו ועוד איך שלמדו רק שלא היה צבא להגן עלינו וראינו איך זה נגמר, יגיע הטמבל התורן ויסביר לו שלא היו מספיק אברכים ולכן הגדוילים (שלא ברחו ברגע האחרון בלי צאן מרעיתם) גמרו עם כדור בראש.
      שה׳ יצילנו מהכסילים.

    • למרות שכתוב על תען כסיל כאיוולתו ולמרות שכבר ענתה לך בתיה, והכי חשוב למרות שאתה כלל לא מסוגל להבין את השטויות האדירות שאתה פולט, אך למען אלה שעלולים לחזור על השטויות שלך נזכיר שבתקופת השואה נרצחו גאוני עולם בצורה נוראית לא בגלל ש׳לא למדו מספיק׳ או משום ש׳לא היו מספיק לומדים׳ ובטח שלא בגלל ש׳לא למדו כמו היום׳ (בזכות התקציבים של המדינה החילונית שאותה אנו יודעים לסחוט טוב טוב), אלא מהסיבה הפשוטה שלא היה צבא שילחם בשבילנו.
      אבל שטוף מוח כפוי טובה לא מסוגל לקלוט כזה דבר.

  • הרבה זמן לא כתבתי ואיני מתכונן להמשיך לכתוב אבל פה חייבים חד משמעית לדעת שכתיבה כזאת מקומה אינו באתר חרדי, זה לשון הגמרא סנהדרין צ"ט ע"ב, אפיקורוס כגון מאן אמר רב יוסף כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן לדידהו קרו לדידהו תנו, ופירש רש"י והם אינן יודעין שעולם מתקיים עליהם, לכל העשירים ובכלל לכל אזרח באשר הוא אין זכות קיום בעולם ללא שיש לו שייכות כלשהיא ללומדי תורה [גם לגויים ולבעלי חיים וכו' וכו'] זו חוצפה ופשע בכלל להעלות פושע כזה ולתת לו במה באתר שנקרא חרדי.

    • לא הייתי מגיב, אבל חיפשתי איפה המאמר מזלזל בתלמידי חכמים ולא מצאתי
      או שלדעת חמודי החמוד, כל מי שלא חושב שצריך לחלק כסף לאברכים ללא הגבלה נקרא "אפיקוירס"
      כולל הרמב"ם, שמשום מה לא הוזכר כאן, שדעתו ידועה על הפרנסה מלימוד תורה,
      האם גם הוא אפיקרוס חלילה?

    • מדין "זכין לאדם שלא בפניו", ראוי לכל אדם להיות כמו חסיד אומות העולם "רובין הוד", ולחמוס מכל באי עולם עבור האברכים, כי שיהיה להם זכות לחיות בהאי עלמא
      ותמיהה גדולה על חברי הכנסת, שמסתפקים בסכומים כה זעומים לאברכים, כשהם יכולים להצמיד את שכר האברכים למשכורות המקובלות במגזר הציבורי או בהייטק, כפי שמקובלנו "כופין על המצוות, עד שיאמר רוצה אני", כדרך שנוהגין בסרבני גט ומצפון

    • אויש כמה שלא היית חסר כאן (אתה ושכמותך)ֶ עם התגובות והססמאות החלולות שלך.
      חכמינו שאמרו את הדבר הזה (כל האומר מי אהנו וכו׳) לא העלו בדעתם שצריך לשלוח את כווווולם ללמוד כל החיים, ושיחליט חלק מהעם שהוא שבט לוי (שבעצמו לא התבטל ממלאכה -בכתף ישאו- ולא היו כולם לומדי גמרא), ולא ישא בנטל וישלח את נשותיו שגם יילדו בממוצע עשרה ילדים וגם יפרנסו את הבעל הקדוש.
      הם בכבודם ובעצמם אמרו שהרבה עשו כרשב״י שלא עבד ו׳לא עלתה בידם׳, כלומר לא זו הדרך הנכונה. וכן, אפילו החכמים האלו בכלל לא היו באיזה כוילל אלא התפרנסו מיגיע כפיהם (ממש כפירה!).
      אבל אתה בן הדור הנבון ביותר שבורר לו ממאמרי חז״ל רק מה שנוח ומתאים לו ומטיל רפש באחרים.
      האם ב׳אתר חרדי׳ מותר לצטט את הגמרא שאומרת שחובת האב ללמד את בנו מקצוע שאם לא כן יילך וילסטם את הבריות (השווער, יעקוץ אנשים אחרים או סתם יתעלק על החילונים בטענה מופרכת שהוא זה שמגן על המדינה ברוב טובו עם הגמרא שלו. טענה מופרכת כי ראינו מה שווה לימוד בלי צבא באלפיים שנות פוגרומים)???
      שבענו ונמאס לנו מדמגגוגיה ומשקרים.
      עזוב אותנו חזור לבייס מדרעש ותפסיק לאיים עלינו. אם אנחנו רוצים לקרוא תעמולה ושקרים יש מספיק ׳עיתונים חרדים׳.

    • רק שוק חופשי יסיים את הקונפליקט.
      יש להפריט את תקציבי התרבות של המדינה ולתת לכל אזרח שובר תקציבי, הוא כבר יחליט לאן לתת אותו. אם לישיבת מיר או לאיצטדיון טדי.

    • הח"כים החרדם הם אנטי קפיטליסטיים
      בצורה הכי מובהקת שיש
      כל מערך התמיכות שמחזיק את הכלכלה החרדית יקרוס

  • אני חושבת שהחרדים מבינים שאי אפשר להמשיך כך להתנהל ולא לעבוד ולא לשרת בצבא ולא להיות שותף במדינה ביד אחת וביד השניה לבקש תקציבים וכספים. יום אחד החילונים יתקוממו ויגדירו חלוקה לפי קבוצות ואז הם יקבלו כל מה שהם משקיעים וכנך החרדים והעברים. כדי לעצור את הגלגל כדאי מאוד לעודד עבודה לכל מי שבכל מקרה לא לומד ורק 'רשום' באופן פיקטיבי בישיבה.

    • לא גברת, לא זו הדרך, ׳לעודד עבודה למי שלא לומד׳.
      הדרך הנכונה היא ללמד את כל המקצועות הנצרכים בגיל צעיר כדי ללמוד מקצוע בגיל הנערות, לא לחכות שהגבר יסתובב באפס מעשה בכוילל ואז ׳לעודד׳ אותו שילך לעבוד.
      אני רואה רק במשפחה המורחבת שלי אחיינים ובני דודים שדפקו להם את החיים וכל מה שנשאר להם לעשות זה משגיחי כשרות או מודדי כובעים!
      למה??? למה לתקוע את כולם בישיבות וכויללים לכל החיים למרות שזה מתאים למיעוט קטן?
      דרך העולם מאז ומתמיד היתה שהגבר מפרנס את משפחתו. ולא מדירה שהוא סחט מהשווער או מתקציבים שנציגיו סחטו מהמדינה כי ׳אנחנו נראה להם׳ ו׳׳למה רק לערבים מגיע?׳ (טיעון דבילי, אף אחד לא שילם לאברכים ערבים שלא יעבדו, הכסף היו אמור ללכת לתשתיות, אבל ממתי הציבור שלנו התרגל לחשוב במקום לזרוק ססמאות נבובות?).

    • החרדים אולי מבינים, אבל הנציגים הפוליטיים לא עושים כלום בנדון

  • מאמר מעורר
    הבעיה שהציבור בכללותו חי בתחושה שהוא מכניס יותר כסף למדינה ממה שהוא מוציא:
    לפי כל הסטטיסטיקות משפחה חרדית בממוצע מכניסה בין 14-16 אלף ש"ח לחודש.
    מספר הנפשות כולל הטרים הם 8.5 נפשות בממוצע למשפחה כשמחשבים את המס צריכה שהוא כ17% מכל צריכה שהיא שזה יוצא כ297.5 שקל לחודש.
    מה שאומר שאפילו את ההוצאות הבריאותיות המשפחה החרדית לא מכניסה שלא לדבר על ביטחון, תשתיות, חינוך ועוד.
    הצריכה בציבור החילוני הוא גבוה יותר בשל רמת החיים (הכוללת: רכבים, בגדי יוקרה, בילויים, ודיור יקר) ומתחלקת במספר נפשות נמוך יותר בצורה משמעותית.
    בקצב הזה האיש השמן לא יוכל לסחוב מעל גבו את האיש הרזה.
    רק לסבר את האוזן על רכב יוקרה שחילוני מחזיק יש לו 50% מיסים, שזהה להכנסות של כ10 משפחות חרדיות למשך עשר שנים לכה"פ.
    העניין הוא חינוך עמוק ושינוי השיח אי אפשר להמשיך את השיח שכאילו רק מגיע לנו מבלי ניתן את דעתינו מה אנחנו לוקחין ומה מגיע לנו, לדעתי הציבור לא נמצא במצב בוגר מספיק שהוא יהיה מוכן אפילו לדבר על זה

  • מאמר חשוב.
    אנחנו עדים להתפרקות הסדר החברתי במדינה – בדיוק כמו בלבנון.
    יש לזה השלכות חיוביות בטווח הארוך (צבא מקצועי למשל שיוריד את השיח על גיוס חרדים)
    אבל בעיקר השלכות שליליות – הידרדרות הסולידריות של בעלי העשירונים העליונים בהכרח תגרור לקפיטליזם קיצוני כמו בארה"ב, קריסת בתי חולים (עליית הרפואה הפרטית לבעלי אמצעים בלבד) וקריסת ביטוח לאומי, הפרטה של כל השירותים החברתיים ועוני של כל רשות מקומית בו יתגוררו חרדים.
    חברי הכנסת והנציגים החרדים אינם צופים פני עתיד, מתעלמים מהציבור הישראלי בכללותו ומההשלכות של הדרישות שלהם ומתנהגים בחוסר אחריות – שרק אנחנו נשלם עליו.

  • אני מסכימה שהחרדים מהווים נטל בלתי נסבל על כלכלת ישראל כיוון שכ 50% מהגברים לא עובדים וגם רבים מאלו שכן – מתעסקים בפוילישטיק ולא תורמים לכלכלה. הפריון בחברה החרדית הוא כשבעה ילדים בממוצע ולכן האוכלוסיה החרדית גדלה בקצת חסר תקדים. בהתאמה גם הנטל הכלכלי החרדי על המדינה גדל במהירות. במקביל, המשפחות החרדיות העניות צריכות לממן את הדירות לילדיהן, במדינה בה מחירי הנדל"ן מרקיעי שחקים, שהיא גם לגמרי במקרה המדינה הצפופה ביותר בעולם המערבי. אז מעטיני מי יגיע על השפע הזה ? אמנם אפשר להרעיב את הפרה (המדינה) כל פעם קצת יותר, כל פעם רק קצת פחות אוכל, ועוד קצת והיא עדיין חיה, אבל בסוף היא תמות. ראינו קריסה כלכלית עולמית בעקבות משבר הסאב-פריים הנדלני ב 2008 , ואפשר לראות את הכתובת על הקיר. אבל ישראל היא מדינה חלם שבה שולט הפונדמנטליזם הדתי והמשיחיות הדתית, והסגידה הביבסטית למנהיג מושחת שהפך לאל, ואין כבר מה לעשות

  • מהיכן החישוב שהחרדים מקבלים יותר מאשר הם נותנים ?

    1. מס ההכנסה הוא רק חלק מהכנסות המדינה.
    2. בעצם גם הצרכן משלם מס הכנסה.
    נניח ואני שוכר מהנדס לבנות את ביתי, הרי המהנדס 'משקלל' ומתמחר את הוצאות המס שלו במחיר שהוא גובה.
    3. החרדים כמעט ואינם נוסעים לחול. כך שהם מוצאים את כל כספם וצורכים בארץ.
    4. החרדים מקבלים הרבה פחות. לכו לערים חרדיות ואחר כך לערים חילוניות, הפערים עצומים.
    5. החרדים כמעט ומודרים מהשירות הציבורי ובמיוחד ממקום בו יש 'חגיגות שכר' [חברת החשמל ועוד] כך שהם לא לוקחים [בתור שכר] את חלקם היחסי במגזר הציבורי.
    6. החרדים מוסיפים למדינה 'יצוא' על ידי המספר האדיר של בחורי הישיבות ובנות הסמינרים שמגיעים ללמוד בארץ. ייצוא זהו דבר מאוד משמעותי לכלכלה.
    7. החרדים מופלים לרעה ומתקשים למצוא עבודה [גם כשיש להם השכלה מתאימה] כך שחלק מהם לא עובדים 'באשמת' המגזר שאינו חרדי.
    8. החרדים ישמחו שהחילונים יעזבו את המדינה. אנחנו נסתדר יופי. בהיסטוריה [לפני קום המדינה] החרדים רצו ליצור אוטונמיה נפרדת תחת הממשל הירדני ועל זה נרצח בן-דהאן.
    9. ניפרד איש מעל רעהו לשנתי מדינות ותראו איזה יופי החרדים יסתדרו !

    • מזמן לא קראתי טקסט כל כך משעשע
      נראה שרוחו של גולדקנופפף ושות' שורה עליך

      המקובלים אומרים, שהסיבה של קיום המצוות, היא כדי שלא נאכל "נהמא דכיסופה",
      כלומר שנקבל את השכר בזכות ולא בחסד
      והנה, גם מי שחי במדינה בחסד גמור ומוחלט, מרגיש שהוא עושה טובה למי שמפרנסים אותו

      אפשר לראות את הכוח של התעמולה!

    • אכן החרדים מסתדרים יופי אם יחיו בעולם נפרד,
      אז בטח ראשי הערים החרדיות לא יתנגדו לכך שיתבססו רק על גביית ארנונה ולא מענקי איזון מהממשלה- נכון? גם
      כשכל מה שצריך כדי לטעון טענות זו תעוזה ויכולת לכופף את האגודל ( ולא שום נתונים או כללי לוגיקה בסיסית), מקבלים טענות כאלו.

  • בדור הבא החרדים יהיו שליש מהאוכלוסיה. בשלב כלשהו הכלכלה הישראלית לא תצליח להחזיק את לומדי התורה.
    מה אז?

  • מה לעשות שהידע החרדי לא ממש מספיק כדי לנהל ולתחזק כלכלכה מודרנית.
    כלכלה תחרותית וברת קיימא בעולם המודרני תלויה לחלוטין במהנדסים בתחומים רבים ושונים, כימאים, ביולוגים, חוקרים, כלכלנים, רופאים, מנתחים, תעשיינים וכו' ברמה הגבוהה ביותר האפשרית. אלה לא ממש קיימים בחברה החרדית. אלה בעיקר האנשים שמייצרים את העוגה התקציבית, עם כל הכבוד למסדרי מוצרים בסופר, לביריוקרטים בממשלה ולמורים במערכת החינוך החרדית שמייצרים עוד כאלו שישענו ברובם על הקופה הצבורית.

    במדינה חרדית לו תקום, כנראה שיהיה צורך לשאוב מים מהבאר, לחיות במערות, להשתמש ביונות דואר לצורך העברת מידע וכנראה שנחזור גם לנרות שעווה כי מהנדסי חשמל זה סוג של בזבוז זמן.

    אז מה אם בן דהן נרצח, וכי ארלוזורוב לא נרצח? מדינת ישראל לא קמה בגלל הרצח הזה?!
    אבל אולי בזה טמון שורש ההבדל בין חברה יצרנית מוכוונת פתרונות לחברה מתקרבנת. החרדים כמו הערבים מחפשים תמיד אשמים בצרות שלהם, קשה להם משום מה להתבונן פנימה ולהעביר בגלוי ביקורת על עצמם. חברה שלא יודעת להעביר ביקורת אמיתית על עצמה תשאר נחשלת פרימיטיבית ומפגרת.

    ואגב, לו היתה קמה מדינה חרדית, כמה זמן היא היתה שורדת באזור שלנו ובסביבה הכלכלית של ימינו? שבוע? שבועיים? גם זה בקושי.
    לא לחינם 2000 שנה לא הצליחו החרדים להקים מדינה, החשיבה החרדית ניתקה את היהדות מהעולם, פיתחה זלזול כלפי החומר והפכה את היהדות לסוג של נזירות נוצרית השואפת להתנתק מהעולם. עם גישה כזו די ברור למה החרדים לא יצליחו לתחזק מדינה עצמאית לאורך זמן. כיוון שכך החרדים אינם מסוגלים להתנהל באופן עצמאי וחייבים לחיות לצד חברה יצרנית אחרת למרות שהיא חילונית וכפרנית ולא ממש אוהדת את האמונה הדתית.

    למה אגב אין חרדים במדינות עולם שלישי למרות שיש שם הרבה פחות "פגעי טכנולוגיה"? למה החרדים מתעקשים לחיות במדינות כפרניות מהסוג של סדום ועמורה, כאשר יש אלטרנטיבות סבירות יותר מבחינה רוחנית?

    להיפרד? למרבה הצער לישראלים אין בעיה להפרד מהחרדים, הם לא תלויים בחרדים בשום צורה.
    החרדים יכולים להפרד מהישראלים? הם מסוגלים להסתדר לבד? בהתחשב ב 2000 שנה של תלות מוחלטת באחרים, ובהתחשב בעובדה שאין שום אידיאולוגיה חרדית לחיים עצמאיים ובלתי תלויים באחרים גם לא בימינו, לא נראה שלהצהרת הרהב הזו יש איזה כיסוי עובדתי והיא דומה יותר ל"איום" של ילד שהוא יעזוב את הוריו…

    אפשר לעשות חשבון נפש ואולי להתקדם קצת, ואפשר להמשיך להאשים את כל העולם בבעיות שלכם ולהתקע כרגיל במקום.

    • לאודי
      ומה שהכי פתאטי ועלוב הן ההצהרות (כמו של המתקרא חמודי)ֶ מלאות הרהב ועם חזה נפוח מחשיבות עצמית על כך ש׳אנחנו מגינים על המדינה׳, או הטענה השטותית החוזרת עוד ועוד על כך שמכיוון שהחרדים ׳קונים׳ (ומגלגלים הלוואות מגמ״ח אחד למשנהו) הרבה דירותֶ וטיטולים, הם בעצם משלמים יותר מיסים.
      כלומר עם מס ההכנסה על טיטולים מתחזקים צבא עם מטוסים שכל אחד עולה מאות מיליונים.
      לך תתווכח עם כמות ומסה כ״כ אדירה של אנשים שלא מבינים ולא למדו כלום אבל הם כ״כ משוכנעים בשטויות שהם אומרים (יו״ר אגודת ישראל משוכנע שיותר קשה לשבת על ספסל מאשר להילחם בחזית, והוא יושב עכשיו בממשלה ומסתכל בבוז על בני גנץ שכל חייו היה בצבא…).

    • אוווה
      איזה כעס ,בכ"א מאיפה נתחיל?
      כתבת על 2000 שנה, על חוסר יצרנות על חברה שאינה יכולה להסתדר לבד על יונות דואר וכו'
      במשך רוב ההיסטוריה היהודים תפסו כמעט בכל מקום את הגה הכלכלה ,בתבונה ובאחריות
      מדינות הגמונים ודוכסים דווקא מאוד רצו אותם ואולי היו תלויים בהם
      להזכירך לא היה אז חילוניות
      לא יודע מה היא חרדיותך אם בכלל, אבל החרדיות שלנו [או האורטודוכסיה] מדורי דורות היא חברה יצרנית .נקודה
      עם השנים חל מהפך אידאולוגי חילוני שאילץ את היהדות השמרנית להיסגר ולשמור על המעט היהודי שלא יתבולל
      וכך סלל דרך לחברת לומדים שנשענת על חברת יצרנים בצורתה הכלכלית ,
      במדינת היהודונים שקמה נוצר הקרע בין המקומות והתלות של החרדים, כלכלית, בחילונים.
      נוצר מצב שאולי היה דומה לבית ראשון, בו שגשוג כלכלי מחד ,וחברה לומדת נתמכת בגאון מצד שני, חיים וז לצד זו
      כיום הרוב בישראל שבחר בימין רוצה! שהאורטודוכסיה תישאר במתכונתה הנוכחית ותתרום מצידה על שמירת היהדות הערכית בארץ ,[ולא היהודונות הנרדפת שהיתה עד היום]
      אין מה להתבייש
      ואין מה להתנצל, אין באמת ערך למדינה של יהודונים נרדפים בלי ליבת מחוייבות לערכי תורה אבסולוטיים
      גם אם זה יעלה להם כסף , ואפילו הרבה
      אין באמת טעם לצה"ל בלי ישיבות ,ואין סיבה רציונלית להישארותינו במדבר הזה ללא סיבה ממשית

  • "אי אפשר להתנהג כמו חברת מיעוט בדלנית שאינה מכירה במדינה ובו בזמן לדרוש חלק שווה בתקציב המדינה" – מסתבר שאפשר אם אתם עושים זאת עשורים

  • מבחן מיצוי השתכרות על מנת לקבל סבסוד למעונות, דמי אבטלה, הבטחת הכנסה וכד'- הוא מבחן שחל על החילונים, ברגיל.
    אנחנו לא זוכקים שזו "גזירה נגד החילונים".
    באיזה חוצפה אתם קוראים להשוואת התנאים של החרדים לאלו של החילונים "גזירה נגד החרדים"???

    ועד כמה מגיעה העצלות של החרדים?
    חוסר נטילת האחריות שלהם על בחירתם באורח חיים מסויים?
    הדרישה שיתר האזרחים יסבסדו את הלימודים (שאותם שמשלמים ברובם חושבים שזה לימודים חסרי תועלת וחסרי תוחלת), את גידול הילדים שמביאים – בחוסר אחריות מוחלט – מבלי לחשוב איך יפרנסו אותם, וגם בכלים החד פעמיים – הם ימשיכו לצרוך, כי אורח חיים שמזהם סביבה זה חלק מההשקפה, אם לא גזירה מדאורייתא, ושמישהו אחר ידאג אים כל הפלסטיק הזה נטמן תוך צמצום הנזק.
    י
    ובמשפחה הדתית שלי -אפילו אצל אמי החרדית – לא מתעצלים ורוחצים כלים. גם בליל סדר שבו יש 60 איש ויותר. כי הפלסטיק הזה – זה בדיוק ההיפך מ"הידור שבת".
    להיפך: לשבת יש סט כלים מיוחד ויפה ויקר, לא כמו הסט של יומיום, מזכוכית.פשוטה.

    זה לא רק עניין של "בדלנות", זה עניין של "חוסר אחריות".
    את החרדים יתבדלו ויקיימו את אורח החיים שלהם בעצם ויהיו אחראים לכל התוצאות וההוצאות הנובעות מאורח חיים זה – שיתקבלו כמה שהם רוצים.

    אבל שהי פהי ומישהו אחר יעבוד – זה מעורר אנטגוניזם או ניכר, שלא לומר שנאה.

  • מאמר חרדקי טיפוסי. הרפורמים הולכים ונעלמים. וכך יקרה גם לחרדקים.

  • כנראה ש"חרדים" מסויימים הכותבים כאן אינם מאמינים ואינם מקבלים חלקים מעשרת הדברות
    לגבי דרעי והספרדים , שס זה האסון הגדול ביותר שהגיע למזרחים, לא תורה ולא עבודה רק בטלות

  • אני חושב שמאמר זה הוא חשוב מאין כמותו, עלינו להבין שהעולם נעשה קפיטליסטי כמה שיותר,הן בחשיבה ותפיסת העולם והן למעשה בצורת ההתנהלות של התקשרויות וחוזים עם נותני שירות,
    לפי השקפה זו לפי מה שאתה נותן אתה מקבל, וכן יש ירידת ערך לתקצוב של ערכים ונושאי רוח אחרים.
    בתוך עולם זה החרדים חושבים שהכל מגיע להם באופן שוויוני, אנחנו עדיין לא בימות המשיח ואין אנחנו אדוני המדינה, במה שאתה מאמין שמגיע לתקצב אותך כאברך או לממן תשלומי חיידר ,בתפיסה החילונית חינוך חינם מוענק כדי למגר אנאלפבטיות ומקור של עוני , לממן לימודי תורה כערך יהודי אין זה נתפס כצודק מוסרי אלא יותר כתרומה לקופת צדקה,וככזו אין להכניס זאת במסגרת תקציב המדינה, תחיה את חייך לפי אמונותיך על חשבונך.
    ובנוסף לתוך מערבולת של מסרים מוצגים החרדים כאנטי ממסדיים למערכת , וככאלו שהחוק לא ברוממות גרונם, נניח למשל את למודי הליבה, שהחרדים מסרבים להכניס, אם כך מנין ההצדקה לקחת כסף מרוב חילוני, ולתת אותו למשהו אחר הנוגד את תפיסת עולמו, לא משנה אם היא נכונה אם לאו.
    לכן עשה טוב עורך המאמר שהעלה והאיר נקודה זו, אני לא רואה בה פגם ושנאת חרדים, אלא יותר שכל ישר והגינות מוסרית.

  • "שני הגרפים הבאים", שהם לא מקצועיים ולא מבוססים. מאמר שמתייחס לנתונים לפי מה שמסתובב ברשת ואפילו אלו שחתומים עליו אומרים שזה לא שלהם הוא לא רציני.

  • מישהו שלח לי היום את הכתבה הזאת כתגובה על טיעונים שכתבתי בנושא המדובר.

    הנקודה הבעייתית בעיני במאמר הנ"ל שכותב המאמר מסתכל על 5 עשירונים העליונים כאילו זה 50 אחוז מהחילוניים, אבל עשירונים זה בסך הכול חלוקה שרירותית בייחס להכנסות החודשיות, שזה אומר שתאורטי יכול להיות ש99 אחוז מהאוכלוסייה החילונית מקבלת פי 10 מחרדי, אבל האחוז הנוסף מטה את הכף לטובת הציבור החילוני.

    באתר של משרד החינוך על השקיפות התקציבית אם בוחנים גם את העלות של תלמיד חילוני במערכת החינוך, לשנה זה יוצא 32 אלף שח, וזה לפני עלויות בינוי ובריאות וצבא וכו'… זה אומר שמשפחה ממוצעת חילונית שיש להם 3 ילדים במערכת החינוך הם צריכים לשלם מס לפחות של 8 אלף שח בחודש… וזה לפני העלויות הנוספות שהם לא חינוך…

    ובעייני עצוב שחרדי נורמטיבי באמת חושב שאנחנו צריכים להפסיק לדרוש חלק מהזכויות שמגיעות לנו בזכות ולא בחסד

  • זה נכון שהתקציבים שעכשיו, במלחמה, רוצים להפנות לצורכי ביטחון הושגו ע"י הסכמים קואליציוניים והם מגיעים לנו מבחינה דמוקרטית וחוקית. ונכון שאם מחפשים ממה לקצץ אפשר לקצץ מעוד משרדים, לא רק ממשרד ההסברה, אלא גם מתקציבי תרבות ועוד.
    אבל יש כאן עניין אחר שהתעצם בעקבות המלחמה. בין החילונים ישנו מיעוט קיצוני (ה'ערב רב'), המסית את הציבור הכללי, בתקשורת ובמדיה החברתית, ומדגיש את חוסר האיזון שבין החובות האזרחיות שנציגי הציבור החרדי משתדלים שהציבור החרדי לא יקח בהן חלק (גיוס) לבין הזכויות האזרחיות שהנציגים דורשים לקבל עבור הציבור החרדי (תקציבים).
    מאחר שהחילונים לא מודעים להגנה שלימוד התורה נותן, הם נסחפים אחרי אותו מיעוט קיצוני מסית ומושפעים מדעותיהם.
    יוצא מכך שעולם התורה יצא מצד אחד נשכר מאותם תקציבים המאפשרים חינוך למסירות לתורה ומצוות, אך מצד שני נפסד לגבי מצוות 'ואהבת את ה' אלוקיך' – שחלק ממצוה זו הוא גם לאאהיב את ה', כמו שכתוב בספרי: 'ואהבת את ה' אלוהיך' – אהבהו על הבריות כאברהם אביך…" וכן בגמ' "שיהא שם שמים מתאהב על ידך".
    עוד לפני המלחמה נגרמה בעקבות זאת שנאה בעַם כלפי בני תורה. ועכשיו, כשחיילים רבים מסרו נפשם, כפשוטו, למען ההגנה על העם בכללו, שהיה בסכנת השמדה, בולט במיוחד חוסר האיזון הזה, ובמיוחד להורי החיילים – ההרוגים, הפצועים, הנכים (גופנית ונפשית). אז נכון שהציבור החרדי נרתם לפעילויות חסד רבות, ובני הישיבות חזרו ללימוד לפני סיום 'בין הזמנים', ונערכות תפילות רבות – וודאי שכל זה פועל בשמים, אבל מבחינת לאאהיב שם שמים – ההתעקשות על התקציבים במצב הנוכחי פוגמת בעניין.
    כאן לא מדובר להשניא את הדת על אדם אחד או קבוצה מסוימת, אלא על ציבור גדול מתוך העם היהודי, שחלקם מסורתיים, או אנשים מאמנים.
    לעניות דעתי, אם נציגי המפלגות החרדיות היו מכריזים מעצמם (לא בגלל שדרשו מהם) שהם מוותרים על חלק מהתקציבים לטובת הוצאות ביטחון, זה היה נותן לציבור החרדי "נקודות" בציבור החילוני (מלבד אצל הקיצונים), ובנוסף מרכך את ההתנגדות לאי גיוס בחורי הישיבות.

כתוב תגובה:

נא להזין תוכן בתגובה
חובה למלא שם
נא למלא כתובת אימייל