צריך עיון > סדר שני > אחריות > מתן תורה וחג הקציר: מקשר של אהבה לברית של שותפות

מתן תורה וחג הקציר: מקשר של אהבה לברית של שותפות

חג השבועות הוא חג הקציר, זמן עיסוק בטבעו של עולם. עלינו לוודא שטבע העולם שלנו, וכיום, המדינה היהודית שבתוכה אנו חיים, יהיה טבול ברוממות שההליכה בדרך התורה תובעת. על כך נכרתה הברית בסיני. על שום כך קיבלנו את התורה.

ה' בסיון תשפ"ה

מאז ומעולם נחוג חג השבועות בתור "זמן מתן תורתנו" – היום שעמדנו כולנו למרגלות הר סיני וקיבלנו את התורה. ואולם, במקרא עצמו נזכר חג השבועות באור שונה: חג הקציר, זמן הבאת הביכורים. כך למשל בספר שמות: וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה (כג, טו). וכך בספר במדבר: וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים בְּהַקְרִיבְכֶם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה' בְּשָׁבֻעֹתֵיכֶם מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ (כח, כו).

כיצד מתיישבות שתי המשמעויות הללו?

היא המקום שאנו קוצרים ומביאים ביכורים, והיא גם המקום שהתורה מתממשת בשלמות

אבקש להציע כי החוט המקשר בין שתי המשמעויות הללו – מתן תורה מזה והקציר והביכורים מזה – הוא ארץ ישראל. הארץ הקדושה. היא המקום שאנו קוצרים ומביאים ביכורים, והיא גם המקום שהתורה מתממשת בשלמות. חג השבועות הוא אפוא חג המימוש – חג שבו מתחיל תהליך ההתגלמות של התורה בעולם.

 

ברית התורה של הולדת תולדות

הקשר שבין עם ישראל לקב"ה לא נוצר במעמד הר סיני. הוא החל כבר ביציאת מצרים, כאשר בחר בנו ה' לעמו. זהו הארוע המכונן שאליו אנו שבים שוב ושוב – הבסיס הראשון והיסודי לזהותנו הלאומית.

למרות זאת, התגלות ה' בהר סיני נותרה בלב התודעה שלנו בתור עם, עד שכינתה אותה המשנה "יום חתונתו" – היום שהבחירה האלוקית היתה לברית מחייבת. כיון שהקשר עצמו נוצר כבר ביציאת מצרים, מהי החשיבות המרכזית של מעמד הר סיני?

התשובה היא: הברית. התורה עצמה מתארת את שיאו של המעמד לא בעצם ההתגלות, אלא בכריתת ברית בין ה' לעמו – ברית שבה נכתב "ספר הברית", נשפך "דם הברית", והצדדים קיבלו עליהם את תנאיה ברצון. הקשר שהתחיל בגאולה קיבל צורה משפטית, מחייבת, במעמד הר סיני. ויש בכך מעלה יוצא דופן.

בפתח חלק אבן העזר, העוסק בענייני אישות ומעמד אישי, מציין ה"טור" שני יסודות בנישואין. האחד – עצם הקשר: "לא טוב היות האדם לבדו", וחיי הזוגיות באים לפתור את בדידותו של האדם. השני – פרי הקשר: המשפחה, הדורות הבאים, ההמשכיות.

ביחס שבין הקב"ה לישראל, אפשר לומר ששני היסודות הללו מתקיימים בשלבים: יציאת מצרים היא החסד הראשוני, הלידה של הקשר, הבחירה הפשוטה בעם, בלי תנאים ובלי מערכת. חג הפסח מבטא קשר כזה, פשוט ועמוק: אָנֹכִי ה' אֱלֹקיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אומר הפסוק בתהלים, הַרְחֶב פִּיךָ וַאֲמַלְאֵהוּ. עלינו לקיים את הצד שלנו (לדעת לקבל), והוא יקיים את שלו (הנתינה האינסופית).

הקשר של פסח הוא אפוא קשר של אהבה. כפי שכתבו רבים, על קשר זה נאמר הפסוק בהושע (ב, כא) שאנו קוראים בשבת שלפני שבועות: וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם, וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים. פסח הוא זמן של אירוסין, אהבה פורצת ומלאת עוצמה, אך (עדיין) ללא פירות.

במישור האנושי, המסגרת של קשר הנישואין היא הבית והמשפחה; לתוכם נכנסים התולדות. במישור הלאומי־רוחני, המסגרת היא התורה

חג השבועות הוא כבר שלב אחר – שלב של ברית ושותפות. חמישים יום של הכנה מביאים אותנו אל קשר בוגר, שלם, קשר נישואין שמוליד תולדות: קשר שמגלה את השפע האלוקי בתוך העולם ובונה אותו בכל רובדיו. זהו "יום חתונתו", יום שבו ניתן לנו הכלי למימוש הקשר – התורה.

במישור האנושי, המסגרת של קשר הנישואין היא הבית והמשפחה; לתוכם נכנסים התולדות. במישור הלאומי־רוחני, המסגרת היא התורה – התורה והארץ שבה היא מתממשת באופן מלא. ארץ ישראל.

 

תורה והארץ הטובה

אין מעשה אנושי המבליט את טוב הארץ יותר ממעשה הקציר. בשעה שאדם קוצר את יבול שדהו, הוא חש ביתר שאת את ברכתה של אדמה, את הנס שבארץ. הכרה זו מתבטאת במובהק במצות הבאת הביכורים, שבה אנו מצווים להצהיר את שבח הארץ מתוך הודאה והכרת הטוב, לאחר שירשנו את הארץ, ישבנו בה וקצרנו את ראשית תנובתה:

הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַה' אֱלֹקיךָ, כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ […] וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדוֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים. וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה, וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ. וְעַתָּה, הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה'. […]

הקציר, לצד דברי ההודאה הנלווים אליו בהבאת הביכורים, שזור בחג השבועות ובברית שהוא מציין. כשם שהאדמה מצמיחה את פרי הגפן והתבואה, כך היא המצע למימוש פירות הרוח. מחוץ לגבולות הארץ אין השותפות הגדולה שבין הקב"ה לעמו יכולה להתממש בשלמות.

אמיתתה הפשוטה של עובדה זו שבה וחוזרת בספר דברים, ובמילים ברורות: אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַן ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה (דברים יב, א). כפי שלימד הרמב"ן (ויקרא יח, כה), מטרת קיום המצוות בארצות הגולה היא שלא תהיינה זרות לנו בשובנו ארצה: "הציבי לך ציונים."

מכאן שגם שמחת התורה של חג השבועות כרוכה בשמחת הארץ, ולהפך. אי אפשר להפריד בין השתיים – כל אחת מהן זקוקה לאחרת לשם השלמה. התורה זקוקה לארץ – בלעדיה אין היא יוצאת מן הכח אל הפועל. והארץ זקוקה לתורה – בלעדיה, היא מקיאה את יושביה, וְלֹא תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם (ויקרא יא, יד). הארץ, כדברי הרמב"ן (שם), אינה סובלת חטאים.

פרי האדמה, פירות המצוות התלויות בארץ, ובסופו של דבר גם הילדים – הדורות הבאים הנושאים את שמנו ואת בשורתנו – כולם תלויים בארץ.

רעיון זה עצמו עולה במלוא עוזו במגילת רות, הנקראת בשבועות. אלימלך חשש מפני הרעב ועזב את הארץ לטובת שדות מואב. אולם הקמת שמו (ההמשכיות שלו) היתה תלויה דוקא בשיבה אל הארץ – רות השבה עם נעמי לבית לחם. שם, בתוך התרבות המוסרית של גמילות חסדים וקדושת השדות, שמתוארת במלוא הדרה בפרקי המגילה, מתרחש המפגש בינה לבין בועז. ממנו תצא אותה שושלת מלכות שתחיה את שמו.

פרי האדמה, פירות המצוות התלויות בארץ, ובסופו של דבר גם הילדים (הקשורים לברית נוספת, ברית המילה) – הדורות הבאים הנושאים את שמנו ואת בשורתנו – כולם תלויים בארץ.

 

העלאת הטבע

מדוע ארץ ישראל כה חיונית לקיום התורה? בתמצית: מפני שהיא שלנו. ובפרישה רחבה יותר: מפני שהיא המרחב שבו אנו יכולים להחדיר ממד של קדושה לתוך הטבע ולהעלות את העולם הגשמי אל המעלה האלוקית.

חג הפסח, המציין את הגאולה הפלאית ממצרים ואת התהוות האומה הישראלית, מאופיין באכילת מצה – מאכל 'חיפזון' שאינו טבעי, החורג ממסגרת הסדר הרגיל שבו אנו אוכלים חמץ. גילוי ה' מתרחש מעבר למסגרת הטבע. חג השבועות לעומת זאת הוא חג השותפות – חג שבו אנו מקבלים את התורה כדי לתקן את העולם עם הקב"ה – והוא מאופיין בלחם: שתי הלחם.

בפסח, העל־טבעי פורץ אל תוך הטבע. בשבועות, הטבע עצמו עולה ומתרומם אל העל־טבעי.

בפסח, העל־טבעי פורץ אל תוך הטבע. בשבועות, הטבע עצמו עולה ומתרומם אל העל־טבעי.

לשם תהליך התרוממות זה נדרש עם ספציפי: עם ישראל. עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ (ישעיהו מג, כא). והעם הזה מצריך ארץ מסוימת: מרחב גשמי שבו ניתן להגשים את השותפות המיוחדת שבין ה' לישראל במלואה. מרחב זה אנו מכנים כיום מדינה יהודית.

בהעדר הארץ, ניתן לקיים את התורה במישורים פרטיים או קהילתיים – אך הדבר רחוק מתכלית השליחות. כמאמר הכתוב: מַלְכָּהּ וְשָׂרֶיהָ בַגּוֹיִם, אֵין תּוֹרָה (איכה ב, ט). כדי להעלות את הטבע נדרשת מסגרת טבעית משלנו – ארץ ומדינה. שם, בירושלים שבמרכז הארץ, נפגשים שמים וארץ.

רוב שנות ההיסטוריה חיינו מחוץ לארצנו. חז"ל מדגישים כי אין בכך חלילה כדי לבטל את הקשר הנצחי שבין הקב"ה לעמו. ואולם, קשר זה התבטא בעיקר בממד הראשון – בעצם הקשר, בהשגחת ה' ובעבודת העם. הממד השני, של התולדות וההגשמה, המתין לשובנו אל הארץ.

והנה, אנו כבר כאן.

 

האימפקט הגדול

הגמרא (סנהדרין צח, א) מלמדת כי "אין לך קץ מגולה" מפריחת ארץ ישראל, "שנאמר: 'וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל'" (יחזקאל לו, ח). כאשר אנו חוגגים את קציר התבואה, הרי שגאולים אנו. וכאשר מציינים את הקציר בחג השבועות, יודעים אנו שמתחיל מחזור חדש של שותפות בין אדם לא־לוהיו – מחזור חדש של נשיאת פירות התורה. על פי המשנה (ראש השנה ד, ב), שבועות הוא יום דין על פֵּרוֹת הָאִילָן – ובמובנו המושאל, יום שבו אנו נידונים על יכולתנו להשפיע על העולם.

עלינו לוודא שמדינתנו לא תהיה חלילה "מדינה יהודית לא־יהודית", אלא מדינה הטבולה בהתרוממות ובתיקון שההליכה בדרך התורה תובעת.

מששבנו אל מולדתנו, האחריות בידינו. עלינו לשאוף למימוש ערכי התורה לא רק ברמה האישית או הקהילתית, אלא ברמה הלאומית של מדינה יהודית. עלינו לוודא שמדינתנו לא תהיה חלילה "מדינה יהודית לא־יהודית", בלשונו האירונית של יצחק דויטשר – מי שכינה את עצמו ואת חבריו "יהודים לא־יהודים" – אלא מדינה הטבולה בהתרוממות ובתיקון שההליכה בדרך התורה תובעת.

כלומר, מצווים אנו לנהל את מאבק הטוב ברע – לא רק עבורנו, אלא עבור העם כולו, ועבור האנושות כולה. על כך נכרתה הברית בסיני. לשם כך קיבלנו את התורה.

 

Photo by Sandie Clarke on Unsplash

 

4 תגובות על “מתן תורה וחג הקציר: מקשר של אהבה לברית של שותפות

  • רבי יהושע ידידי, כתבת שהקשר בין הקב"ה לעי"ש לא נוצר במתן תורה אלא ביצ"מ כאשר בחר בנו ה' לעמו.ובכן הדברים לא מדויקים , מיציאת מצרים עד מתן תורה הקשר לא היה ישיר אלא באמצעות משה רבינו,רק במעמד הר סיני ,במעמד מתן תורה נוצר קשר ישיר וה' בחר בעם ישראל "היום הזה נהיית לעם" "ממלכת כהנים וגוי קדוש". לכן בנוסח הקידוש בליל שבת לפי מנהג הספרדים וחלק מקהילות אשכנז בפרט החסידים לא אומרים בנוסח הקידוש "כי בנו בחרת ואותנו קידשת מכל העמים" רק בקידוש של יום טוב ומרן בב"י מסביר זאת כי רק במתן תורה היתה הבחירה וה' בחר בעם ישראל להיות לו לעם.
    התובנה המתבקשת מכך היא כי יציאת מצרים היתה רק התחלה של תהליך של בירור של היטהרות ולזה נדרשו שבעה שבועות עד מעמד הר סיני ובמידה מסוימת בו זמנית גם עי"ש בחר בה' להיות לו לאלוקים.זאת כעין ברית נישואין בין קובה לבין כנסת ישראל ומנהג יפה נהוג בקהילות הספרדים לקרא נוסח כתובה בתפילת שחרית בפתיחת ההיכל לפני קריאת התורה בחג השבועות.

  • בסקירה מקופיא גיליתי שכותב המאמר כבר שלח צווי גיוס לחנוכה, פורים, פסח וכעת שבועות.
    בע"ה אנחנו נגאל (גאולה אמיתית כמובן) עד ט' באב כך שהוא לא יגוייס לתעמולה הציונית כמו הנ"ל.

  • . מי קבע שעלינו לשאוף למימוש ערכי התורה לא רק ברמה האישית\קהילתית אלא גם ברמה הלאומית – האם יש איזו תאולוגיה או הלכה מוסכמת המגדירה זאת או שמדובר בהלבשת תפיסה פוליטית חרדל"ית חרדית במלבוש "רוחני" "קדוש" ? ומה זה בכלל "ערכי התורה" – לדוגמא האם התנגדות לשחרור בני הערובה – ל"לא תעמוד על דם רעיך", או התנכרות לה"ששוחד יעוור עיני פקחים" – הבסיס הנוכחי של הערכים החרדיים\חרדליים דה-פקטו (ע"ע התמיגה בהסרת הרגולציה על השחיתות השלטונית והביביזם), או "האמת והשלום אהבו" בניגוד ליקום שנאת המדע והגזענות שעומד בבסיס החרדליות, הם בכלל ערכים יהודים. אולי אתם היהודים הלא יהודים ? (ולא שיש בעיני איזו משמעות מהותית לתגיות היהודי הכן\לא יהודי, שהרי זאת פוליטיק זהויות אווילית, אבל זוהי הסחורה המצחינה שלכם).
    הכותב קובע שהמציאות הפוליטית הנכחית מתקשרת לרעיונות "רוחניים" כאלה ואחרים באופן מאוד מסויים (החדרת ערכיו הפונדמנטליסטיים האנטי-הומניים לחברה) אבל לא מסוגל להסביר איך הגיע למסקנה שכך צריך להיות תוך בירור הדבר בכלים הלכתיים שכלל לא מספקים כל תשובה לכך – זה הולך בכיוון ההפוך – הערכים הפולטיים מתורגמי לערכים דתיים – ממה ההגדרה של הדת כקרדום. מה שכתוב כאן זו חשיבה ברמה של אלכימיה, גיבוב של רעיונות לכדי כלום.

  • נראה שניסית להכין חביתה אך יצאה לך מקושקשת.
    תנסה קצת לסדר את הטענות ופחות להשתלח ואולי נבין מה בדיוק אתה מנסה להגיד

כתוב תגובה:

נא להזין תוכן בתגובה
חובה למלא שם
נא למלא כתובת אימייל