הסוגיה הסבוכה של מציאות מודרנית משתנה מול ההלכה היהודית השמרנית הגורסת כי "זאת התורה לא תהא מוחלפת" ומשמישה שוב ושוב את המונח 'מדרון חלקלק'. לאמור: הנסיונות להקל בשדה הלכתי כלשהו באמצעות התאמת ההלכה למציאות החדשה עלולים להוביל להידרדרות דתית חמורה שתאיים על היבטים משמעותיים של קיום הדת. השימוש בטיעון מסדר 'מדרון חלקלק' מקיף את כל שדרות אנשי הדת וההלכה, אך הוא דומיננטי במיוחד במרחב החרדי.
שימוש מרכזי בטיעון 'המדרון החלקלק' נעשה בראשית המאה ה־19, כאשר החתם סופר טבע את אמרתו המפורסמת "חדש אסור מן התורה".[1] אל מול החידושים הרפורמיסטיים שפשטו באותה עת במערב אירופה ובמרכזה, קבעו החתם סופר ותלמידיו כי יש לשמר גם מנהגים 'פשוטים', להגביה את החומות ולא לאפשר כל חידוש רפורמי, גם אם אינו נוגד באופן מובהק (או בכלל) את ההלכה הפסוקה. הם הבינו בפשטות כי כל 'ויתור' הלכתי מצדם יכול להוביל לשטף רפורמיסטי שיאיים על גופם של החיים המסורתיים.
חלק מן המאבקים ההיסטוריים של החתם סופר, הרש"ר הירש ותלמידיהם רלוונטיים גם בימים אלו. לפחות חלק מאותו הלך הרוח אומץ בתפיסה החרדית־שמרנית. הדבר מעלה את התהייה, מהו קו הגבול הדוחה או מאפשר קבלה של מציאות משתנה בקונטקסט של 'מדרון חלקלק'. את 'השינויים' או את 'הסיטואציות החדשות' המשחרות לפתחנו אבקש לחלק לשתי מחלקות: טכנולוגית וחברתית.
הערה מתודית ותכנית חשובה: מאמר זה עוסק בשאלות הלכתיות 'מתפתחות' שהן בעלות פוטנציאל נפיץ. כלומר, מדובר במקרה, אירוע או שינוי שלא נידונו ולא הוזכרו במפורש במקורות ההלכה, ופוסקי ההלכה של דורנו נדרשים להכריע בהם. במילים אחרות, מאמר זה אינו נוגע באיסורים מוחלטים, בנסיבות שעלו בעבר והוכרעו לאיסור כגון התרת אשה ללא גט או התרת יחסי אישות אסורים. נושאים אלו מאותגרים על רקע קידום מעמדה האשה במרחב הציבורי למשל, או התפשטות הליברליזם והפוסט־מודרניזם, אך לא נעסוק בהם במסגרת המאמר.[2]
לאחר הצגת מספר דוגמאות השייכות ל'הלכות מתפתחות', אבקש לטעון כי בעוד אנשים יראי ה' אינם יכולים להקל ראש בסכנת 'המדרון החלקלק', עלינו להיזהר בו זמנית משימוש יתר בו ללא היוועצות מוקדמת עם אנשי מקצוע מדיסציפלינות הנוגעות לעניין. לטענתי, אפשר כי לאחר התייעצויות מן הסוג הזה יוכלו פוסקי ההלכה להנהיג היתרים בשלב מוקדם כאשר ברור כי הם יגיעו ממילא בשלב מאוחר יותר. אִם התייעצות מן הסוג הזה אכן תתרחש, ייחסך פרק הזמן הארוך שבין האיסור ההלכתי בשלב הראשון להיתר בשלב המאוחר – ומיהודים רבים ייחסך הסבל שבהמתנה להיתר המאוחר.
שינויים טכנולוגיים
התפתחויות של טכנולוגיות חדשניות לא רק מקלות את החיים אלא לעתים מעלות את התחושה כי כמעט לא ניתן לחיות בלעדיהן. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא מעלית השבת. חלק מגדולי הפוסקים התירו את השימוש בטכנולוגיה החדשה, ולאחרונה גם פוסקים שהחמירו בעבר הגיעו למסקנה שבשיטות החדשות אין מניעה הלכתית מהפעלת המעליות. אולם, ב'קול קורא' החתום על ידי גדולי ישראל נכתב: "אף באלו שהיה נראה שאין בהם חששות כלל, מכל מקום אלו הם נושאים מורכבים אשר מתגלים בהם בכל יום בעיות חדשות… עקב חומר איסור שבת אין להשתמש במעליות אלו כלל בשב"ק וביו"ט." אין חשש הלכתי, אבל האיסור נותר בעינו.
גם בעיר בית שמש פורסמה לא מכבר מודעה נוספת עם הקריאה: "לאסור מכל וכל את השימוש במה שמכונה 'מעלית שבת'", זאת כנגד "הריקים וקלי הדעת שהעזו להפעיל בזדון וברוע לב את מעלית השבת".
מול אמירות גורפות אלו עולה התהייה: האם עם צמיחתם של מגדלי רבי קומות בשכונות החרדיות בירושלים למשל לא יופיע היתר רבני משמעותי, כאשר ברור יהיה כי אין בהפעלת מעליות אלו שימוש יתר בחשמל? אחד הפוסקים החשובים כתב כי יש לאסור מעלית שבת, שכן ההבדל בינה לבין מעלית רגילה כה קטן עד שעלולים בעטיו של היתר זה להתיר גם הפעלת טלוויזיה וגרמופון בשעון שבת. גם אמירה זו מעלה הרהור, שכן אם כך מדוע לא ייאסר השימוש בשעון שבת בכלל – מחשש להפעלתו לבישול או לצפייה בטלוויזיה וכדומה? ואמנם אותו פוסק אוסר גם את שעון השבת שלא לצורך, אלא שדעתו כידוע לא התקבלה.
דוגמא נוספת: התפתחותם של הטלפונים החכמים (הסמארטפונים והאייפונים) יצרה חזית רבנית־חרדית אחידה כנגדם, עד שהיו שטענו בתוקף כי הטלפון גופו הופך לכלי אסור הפוסל את נושאו לעדות קידושין ואין חייבים לקיים מצות השבת אבדה לבעליו כשמוצאים אותו. אלא שגם כאן מותר לתהות, האם הרבנים התכוונו לדבריהם? האם יש רב כלשהו שחושב באמת שכל הגיטין והקידושין שנערכו במדינת ישראל בשנים האחרונות הם חסרי תוקף משום שלרוב האנשים הדתיים (וכיום גם החרדים) במדינת ישראל יש מכשיר סמארטפון? מסופקני.
רב בכיר במודיעין עילית הסביר לי כי הדברים נאמרו 'למגדר מילתא', ובעברית: סייג, גדר. ושוב עולה התמיהה – אז מדוע 'טלפון טיפש' עדיין מותר בשימוש? הלא ברור כי כל בעלי האייפונים נשאו קודם לכן מכשירי 'נוקיה' בסיסיים 'טיפשים', ואין כל ספק כי רבים בכלל ובני נוער בפרט בחרו, מטבע הדברים, לשדרג את הפלא הנייד שבכיסם למוצר חכם יותר. מדוע אפוא לא יחזרו ויאסרו הרבנים אף אותם בשל אותו חשש מ'מדרון חלקלק' – שבמקרה זה אף התממש?
שינויים חברתיים
גורמים חרדיים לא יאהבו להודות בכך, אבל גם הם זוכרים כי רק 'אתמול', במונחים היסטוריים, הוטל על נשים חרדיות איסור חמור להשתתף בבחירות על ידי כל גדולי הדור. לא רק בתור נבחרות אלא גם בתור בוחרות, מצביעות. בין השוללים את מתן הבחירה לנשים מכל וכל היו גדולי הרבנים – הראי"ה קוק, הרב חיים עוזר גרודזינסקי, הרב ישראל מאיר הכהן [החפץ חיים], הרב יצחק ירוחם דיסקין והרב יוסף חיים זוננפלד.
האם קיים רב חרדי בעל משקל המוכן בימים אלו לאסור את השתתפותן של נשים חרדיות במערכות הבחירות, ובכך להפחית את שיעור הנציגים החרדיים בכנסת ובממשלה בכחמישים אחוזים? ובעצם מדוע לא ייעשה שימוש ברטוריקת 'המדרון החלקלק': אם נתיר לנשים לבחור, לא ארוכה תהיה הדרך עד שנתיר להן אף להיבחר – אקט שעדיין נחשב אסור באיסור מוחלט בתפיסה החרדית?
דוגמא נוספת מדיני ירושה: שני דינים מרכזיים פועלים במערכת כללי הירושה על פי ההלכה, המתייחסים לקדימה ולמגדר. בכור הבנים יורש פי שניים בכנסי אביו, והבנות אינן יורשות כלל במקום שיש בנים. לצד זאת, רשאי האב להעניק את כספו בחלוקה שווה בין בניו ובנותיו או אפילו להעבירו לאדם זר, כאשר הוא עושה זאת בצורה של 'מתנה' שאינה בבחינת 'ירושה'. למרות זאת, הדבר אינו רצוי וכפי שכותבת המשנה במסכת בבא בתרא בגלוי: 'אין רוח חכמים נוחה הימנו'. ואמנם, במשך השנים מתקופת המשנה והגאונים עד לעת החדשה, נרשמה התנגדות עזה בקרב הסמכות הרבנית לכל שינוי בכללי הירושה. מנגד, כיום הגישה השולטת בקרב חלקים נכבדים ברחוב החרדי (ויש שיאמרו אצל רובו) היא שהילדים כולם מקבלים בשווה, בשונה מהנורמה התנ"כית, התלמודית והחז"לית. יתרה מזו, מקרים של ירושה 'רגילה', שהבנות לא מקבלות מאום, או שהבכור נוטל פי שניים, נתפסים נורמה 'חשוכה' שאינה מתאימה לימים אלה.
מדוע לא יוצאים הרבנים בחורמה נגד התנהגות נורמטיבית זו, בפרט על רקע החשש כי החלת נורמות משפטיות מערביות בחוקי הירושה יובילו, כפי שניתן להניח בקלות, להישענות על נורמות משפטיות מערביות אחרות המנוגדות לדין תורה?
דומה שדי בהקדמה זו כדי להציב שוב את השאלה שעלתה עד כה במלוא חריפותה: היכן עובר הגבול המאפשר שימוש בטיעון 'המדרון החלקלק'? בימים שטכנולוגיית הבינה המלאכותית עושה את צעדיה הראשונים אך הבטוחים לקראת עולם שלכל הפחות יהיה שונה מזה שאנו מכירים, אין מנוס מלדון בסוגיה מורכבת זו. כדי להציג את טיעוני המרכזי איעזר בשני מקרי מבחן. הראשון הוא סוגיית בחירת הנשים, השני הוא מעמדה ההלכתי של הפריה חוץ־גופית.
משמעות: בא הזמן והכריע
בחירת נשים (זכות הצבעה) נאסרה כאמור מכל וכל בשנות השלושים והותרה באופן גורף עם קום המדינה. מה התרחש? להיכן 'נעלם' האיסור החמור של גדולי הדור הקודם? הנה רבי יחיאל יעקב וינברג בשו"ת שרידי אש (א, קלט), המזכיר בקצרה את דעת האוסרים והמתירים ואז מסיק: "ולמה לי לתקוע את עצמי במקום מחלוקת של האוסרים ומתירים, נניח הדבר לזמן שיבוא ויכריע." על דברים אלו כותב שופט בית המשפט העליון מנחם אלון: "בא וראה כמה גדולים היו דבריו של הרב וינברג בכותבו שבחילוקי הדעות בנושא סוגייתנו 'נניח הדבר לזמן שיבוא ויכריע'. והזמן אכן בא והכריע… שלשת אבירי הרועים שבדור הקודם סברו ופסקו שאין לאשה אף זכות בחירה אקטיבית… אך הזמן בא והכריע שלא כדעתם."[3]
מה משמעות 'נניח הדבר לזמן שיבוא ויכריע'? האם באמצעות אקסיומה זו נוכל לשרש הלכות מוצקות רק בשל 'הזמן שבא והכריע'? ותהייה תקפה יותר: כיצד אכן הכריע הזמן כנגד כל גדולי הפוסקים של הדור הקודם? מה התרחש ב'זמן' הזה שהופיע ושינה את ההלכה?
מקרה שני הוא דינה ההלכתי של הפריה חוץ גופית. הליך זה, באופן סכמטי, מטפל בבני זוג המתקשים להביא ילדים או סובלים מעקרות, כאשר ביצית האישה מופרית על ידי תא זרע מחוץ לגוף, במבחנה, ובהמשך מתפתח העובר באופן תקין ברחם האשה. הבעיות ההלכתיות המרכזיות הנלוות להליך כזה הן איסור הוצאת זרע לבטלה של הגבר, פגימה אפשרית בייחוס התינוק להוריו הביולוגיים במובן ההלכתי, וחשש מפני החלפת זרע הבעל בזרע של גבר זר. חלק ניכר מן גדולי הרבנים שחיו עד לא מכבר שללו את ההליך באופן מוחלט מפני הטעמים שנמנו לעיל ומשום טעמים נוספים כמו 'התערבות במעשה בראשית'.
ואולם, רוב ככל הפוסקים כיום מתירים הפריית מבחנה זו, או כמו ששח באזני רב מוכר הנחשב לאחד המומחים הגדולים בשדה: "אין היום כמעט פוסק האוסר על אשה לבצע הפריית מבחנה. יש פוסק אחד בלבד החי כיום האוסר זאת, אך דעתו נדחתה מן ההלכה 'המיינסטרימית', וידוע לי שבני משפחתו כשנזקקים לכך משתמשים בהפריה מלאכותית." מה התרחש? מה אפשר לכל גדולי הפוסקים להתיר את שנאסר בתוקף בעבר, לעתים אף אותם פוסקים שבעבר החמירו בסוגיה זו?
בשאלה נתונה, ההלכה אינה אמורה להשתנות עם השנים. אולם הרעיון של 'הכרעת הזמן' תקף כאשר מדובר בהלכה המושתתת על חשש או על שיקולי מדיניות, ומעבר הזמן שופך עליהם אור חדש. לענייננו, מעניין לחשוב על השיקול העומד במרכז המאמר: 'המדרון החלקלק': לאן הוא נעלם? בשני המקרים, בחירה אקטיבית של נשים והפריה חוץ־גופית, אחד השיקולים, בין אם נאמר בגלוי ובין במשתמע, היה 'מדרון חלקלק' מוצק והגיוני. כיצד גברו עליו פוסקי ההלכה?
מחירו של 'המדרון החלקלק'
בספרות העוסקת בתקפות טיעון המדרון החלקלק,[4] עולים טיעונים כנגד השימוש כיון שהוא בנוי על הנחות שיפוטיות רבות, מהן בלתי מדידות. למשל, תקפות הטיעון נסמכת על הסיכוי או הסבירות שההחלקה במדרון אכן תתרחש בוודאות או בסבירות גבוהה. כמו כן, גם אם ההידרדרות אכן תתרחש, עלינו להיות משוכנעים שהתהום שנידרדר אליה עמוקה דיה כדי להצדיק את בניית הגדרות המונעות את ההחלקה. ולבסוף, שאלת המחיר: בשם טיעון המדרון החלקלק אנו מבקשים למנוע זכות הקיימת בהווה, ובכל אופן לנקוט בעמדה שיש לה מחיר.
אם נתרגם את הטיעונים הללו למקרי המבחן שלנו, עלינו להיות משוכנעים כי שימוש בטלפון חכם, הפריה חוץ גופית, בחירה אקטיבית לנשים, שימוש במעלית שבת, עידוד חלוקת ירושה בקריטריונים מערביים, מקיימים את התנאים הבאים: א. עלולים להוביל אותנו למקום שאליו איננו חפצים להגיע; ב. המקום הזה מסוכן דיו להצדיק את בניית הגדרות הנדרשות; ג. הגדר או האיסור מצדיקים את המחיר שישלם הציבור או אף מעטים ממנו.
אם נתמקד במקרה המבחן של הפריה חוץ־גופית, הרי שבמשך שנים ארוכות נאסר על נשים חשוכות ילדים לעשות שימוש בטכניקה החדשנית מחשש למדרון חלקלק שיוביל אותנו לבעיות של ייחוס בעם היהודי, כך שנשים וזוגות אומללים שילמו מחיר גבוה בגין השימוש (הזמני) בטיעון 'המדרון החלקלק'. כיום השתכנעו רוב הפוסקים שהמדרון אינו כה חלקלק, והתירו כמעט באופן גורף ליהנות מן ההליך.
בשיחה שערכתי עם הדיין הרב יהושע פפר קיבלו הדברים ביטוי מפורש:
"אין להלכה רצון לסטגנציה חסרת היגיון אלא הכרה כי העולם נכנס לעידן שהשינויים מתרחשים במהירות שלא הכרנו – 'שינויים על סטרואידים'. מכאן התגובה הראשונה של פוסק ההלכה, אפילו ברמת האינסטינקט, לחשוש מפני פסיקה חדשנית בעלת פוטנציאל נפיץ. אחד מגדולי הפוסקים הפועלים היום אסר בעבר את ההפריה החוץ־גופית, ואילו היום הוא לא רק מתיר זאת אלא אף סבור שהיא מצוה. מה התרחש בינתיים? הרב שם תמרור עצור מול האירוע המתפתח, בשל המכשולות הפוטנציאליים הטמונים בו. לאחר שני עשורים של בחינה מדוקדקת הגיע הרב למסקנה כי אין באירוע הזה פגיעה בקדושת ישראל, ועל כן לא רק שהפרוצדורה אינה אסורה אלא מצוה יש בדבר."
לשאלתי אם ההלכה מביאה בחשבון את המציאות שעשורים ארוכים נותרו נשים ללא ילדים עד להיתר החדש, ענה הרב כי בשאלות ציבוריות הרות גורל מתבונן הרב על הכלל, על הקהילה, יותר מאשר על הפרט. "הפסיקה החרדית מבוססת הקהילה שונה מפסיקה מבוססת האינדיבידואל. הפרספקטיבה הציבורית וההשלכות של הפסיקה על הכלל דורשות מן הפוסק להישמר מפני הוראה מקלה נמהרת. עם זאת, אם תבוא אשה באופן פרטי אל הפוסק ודמעתה על לחיה, ותבקש ממנו הוראת היתר להליך הפרייתי חוץ־גופי, יש סבירות שהוא יאפשר לה לבצע את ההליך באופן אינדיבידואלי. היתר פומבי הוא כבר הליך אחר."
ואם האשה אינה מודעת די לאופציית הפנייה האישית אל הפוסק? "זה מחיר כואב שפסיקה מבוססת קהילה משלמת," עונה הרב פפר. "אך החשש הציבורי והדאגה לשלום הכלל גובר על המקרה הפרטי. אגב, הפער הזה בין כללים ונורמות חברתיות ציבוריות למקרים פרטיים ויוצאי דופן קיים לא רק בחברה החרדית, אלא בכל חברה באשר היא."
לסיכום, בשאלות הלכתיות 'מתפתחות' בעלות פוטנציאל נפיץ יש נטייה רבנית־הלכתית להציב גדר לכלל הציבור, העשוי להיעלם עם השנים כאשר מתברר באופן אמפירי (כמו בהפריה חוץ־גופית) כי טיעון 'המדרון החלקלק' כבר אינו תקף. הרבנים עשויים להתיר באופן פרטני לשואליהם, אך אין ספק כי ה'הלכה מוכוונת קהילה' המאפיינת את הפסיקה ההלכתית החרדית 'מחמיצה' מקרים פרטיים. לפי סיכום זה, 'בא הזמן והכריע' הוא שימוש פרקטי במשאב הזמן היקר המוכיח לנו כי כעת, אכן הגיע הזמן לפסוק להיתר ללא חשש אמיתי מ'מדרון חלקלק'.
המומחים ל'זמן הבא ומכריע'
מול המסקנות דלעיל אבקש להציע, לא כפוסק הלכה חלילה אלא כהרהור ופתיחת דיון, כי משמעות 'בא הזמן והכריע' היא שונה. היא אינה רק תובנה פרקטית כי 'המדרון החלקלק' כבר אינו תקף, אלא מציאות סוציולוגית שלא מאפשרת להישאר עם האיסור הקודם כל עוד אין הוא איסור 'מוחלט'. ההכרה כי לפנינו אירוע 'מתפתח', 'מאלצת' אותנו לייצר התאמות שיאפשרו לנו להכיל אותו.
אדגים זאת בעזרת רעיון הלקוח מן הפילוסופיה של המדע.
המדע שהחל להתפתח החל מן המאה ה־16 אינו חופף בהכרח את מושג האמת, אבל הוא אובייקטיבי במובן הזה שהוא אינו מותנה באישיותו של האדם הקובע אלא משותף לכל המכירים את הנידון. מקובל על כל המשתתפים כי בתנאים המסוימים של הידע שבידינו, כלומר, ביד הקהיליה המדעית, אנו מסכימים על אותו הדבר. והנה, משעה שהקהיליה המדעית מסכימה על תיאוריה, על קביעה מסוימת, הרי שהיא כפויה עלינו. היא הופכת לחלק מתודעתנו ואיננו יכולים לחשוב אחרת, גם אם נחפוץ בכך בכל מאודנו. גם אם יקום אדם הנחשב בעינינו ויבקש לכפור בתיאוריות המדעיות הבסיסיות, נתקשה, או ליתר דיוק לא נוכל לחשוב אחרת, גם אם מאד נרצה לקבל את דבריו.[5]
ברוח זו אבקש לומר כי כאשר אנו ניצבים בפני תופעה חדשה ההופכת למציאות נורמטיבית לא ניתן, גם אם נחפוץ מאד בכך, להתעלם ממנה. במקרים כגון אלו 'יוכרחו' פוסקים ההלכה להתיר את התופעה החדשה, או לייצר עבורה אדפטציות שיאפשרו את קיומה. זו אינה רק 'גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה', אלא מציאות נורמטיבית הכופה את עצמה על תודעתנו ומאלצת אותנו להתחשב בה. זהו שלב גבוה יותר הגורס כי הדעת אינה יכולה לשאת את האיסור ההלכתי בתופעה החדשה והמתפתחת. אירועים אלו לטעמי שונים באופן מובהק מאיסורים מוחלטים כמו היתר אשה ללא גט, שכן באחרון האיסור המוחלט קיים גם ללא הפסיקה, וכל שנותר לפוסק הוא להישען עליה בכל כוחו ולהדוף נסיונות להקל בה. במקרים של תופעות חדשות שלא קיים איסור מוחלט וקדום, אין בכוח הפוסקים 'לייצר איסור' הנשען על חששות 'מדרון חלקלק' מול המציאות הסוציולוגית הנורמטיבית.
כך למשל, השימוש בפתרונות טכנולוגיים כמו הפריה חוץ־גופית, או לחילופין התייצבות מול תופעות חברתיות חובקות עולם כמו המהפכה הפמיניסטית כופים עלינו תודעתית את קבלתם, כך שלא ניתן להתעלם מהם ולומר לאשה חשוכת בנים כי על אף שמוצע פתרון בבתי החולים, היא אינה יכולה ליהנות ממנו בשל חששות – גם הגיוניים – שמעלה הפוסק בן ימינו. כנ"ל בנוגע לאיסור על עבודת אשה במשרה ציבורית בשל פרשנות או בשל הצבת סייגים של הפוסק בן דורנו חרף המהפכה הפמיניסטית. זה לא אפשרי. בפרפראזה להיגד של מארקס כי 'ההוויה קובעת את התודעה', ניתן לומר כי המציאות הנורמטיבית כופה את עצמה על התודעה ההלכתית וזו מייצרת את ההיתר, כמעט ברמה לא מודעת, לתופעה המתפתחת.
דומה הדבר להתפתחות החשמל לפני שנים ספורות (במונחים היסטוריים) שמן הסתם יצרה לא מעט חששות אצל מנהיגים ופוסקים: האם השימוש בחשמל לא עלול להוביל לרצח, פריצות, חילולי שבת ועוד? נדמה כי לא יהיה רחוק לומר כי לא קיים בנמצא 'מדרון חלקלק' גדול מהשימוש בחשמל. עם זאת, ברי לכל כי המציאות המודרנית אינה מאפשרת לאסור את השימוש בו גם אם יונחו לפתחם של פוסקי ההלכה כל הטעמים שבעולם. גם במקרה הזה, ההיתר אינו נובע מדוקטרינת 'גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה', אלא משלב מוקדם יותר של מציאות חיים, כי אין הדעת יכולה לשאת שההלכה לא תתכתב עמה.
אחת המשמעויות של של טיעון זה היא שפוסקי ההלכה עשויים לעשות שימוש בונה ב'מומחים' מחוץ לעולם ההלכה: ייעוץ תכוף עם סוציולוגים, אנתרופולוגים, היסטוריונים, כלכלנים ואנשי מדיניות ציבורית, כדי שאלו יוכלו לקיים דיון וסיעור מוחות עם פוסק ההלכה. מתוך ההתייעצות יתכן שיעלה כי התופעה החדשה תיעשה, בוודאות קרובה, למציאות נורמטיבית שתאלץ את הפוסק למצוא עבורה היתר. טיעון מסדר 'מדרון חלקלק' אינו טיעון ודאי (אולי האסון ההלכתי לא יתרחש), והוא יוכל להישקל מול הסבירות, שאף היא אינה ודאית, כי התופעה תהפוך למציאות נורמטיבית.
חלק מן המקרים שהוזכרו במאמר זה עונים בהחלט על הקריטריונים הללו. הקורא החרדי הנבון יזהה אותם ורבים נוספים דומים. אינני מתכוון לדון בהם בפרוטרוט, כיוון שעיסוק קונקרטי בהם הוא עניין למאמר בפני עצמו. הטיעון העקרוני הוא שיש לשלב מומחים למדעי החברה שינכיחו בצוותא עם הפוסק את מציאות החיים במלוא בהירותה. כאשר עולה ההנחה כי לפנינו תופעה שתהפוך לחלק מן הסדר החברתי הנורמטיבי, הדבר עשוי לחסוך שנים ארוכות של סבל. אנשים ונשים רבים עשויים יהיו ליהנות מן התופעה המתפתחת כבר בשלב ההתחלתי שלה, ולא להמתין עד לשלב המאוחר ולעתים אף המאוחר מדי עבורם.
[1] המונח 'מדרון חלקלק' אינו מופיע מן הסתם בפוסקים, אולם המונחים 'גדר', 'סייג' ו'גזרה' בהחלט קיימים, ומשמעותם במקרים רבים זהה [אבות א, א; וראו מסילת ישרים פרק יא]. כפי שיובהר מיד, מאמר זה אינו עוסק בגדרים המפורשים בחז"ל אלא בתופעות המתפתחות ונאסרות בשל 'המדרון החלקלק'.
[2] לדיון רחב בהתפתחויות ושינויים בהלכה ראו ספרו של הרב א' פיקאר, הלכה בעולם חדש – שיח רבני בחברה מודרנית, הוצאת כתר.
[3] דבריו של השופט אלון מצוטטים אצל א' וינרוט, פמיניזם ויהדות, הוצאת ידיעות אחרונות.
[4] ראו למשל הרב י' שרלו, הלכה ומדרון חלקלק, אקדמות כג; הרב א' שטיינברג, אנציקלופדיה רפואית־הלכתית, ערך חולה הנוטה למות.
[5] י' ליבוביץ, על מדע וערכים, הוצאת האוניברסיטה המשודרת.
מאמר יפה מאד ומעורר מחשבה.
מדרון חלקלק שצריך לצעוד בו- צועדים בו.אך בזהירות רבה
לא קופצים ישר
מאמר מצוין וראוי לדיון ואני מוצא בו קווים מקבילים לדיון בין המאמר הקודם "מלחמת הגרד"לים" בין השימוש בדוקטורינת דעת תורה והשימוש במוסד זה כאמצעי אכיפה על הציבור החרדי וכדי להחריג ולהוקיע כל מי שאינו סר ל'דעת תורה' כפי שהטיב לבטא כותב המאמר לבין השימוש ב'מדרון החלקלק בפסיקת הלכה' כהכרעה הלכתית כפי שהטיב להגדיר הכותב במאמרו זה.
לגופו של עניין ראוי היה ללמוד מחכמי הספרדים כיצד הם התמודדו בפסיקת ההלכה עם שינוי העתים ותמורות הזמן וכפי שהגדיר זאת היטב הגאון רבי יוסף משאש זצ"ל ( רבה של חיפה) שהתמודד עם שאלות כאלה הן במרוקו והן כרבה של תלמסאן באלג'יר כשההשפעה של התרבותית הצרפתית חדרה והחלה להשפיע ולתת את אותותיה על הקהילות היהודיות וקבע את דרכו ושיטתו בפסיקת ההלכה במשפט אחד כלשונו "ודבר זה נדון ע"פ שלושה עמודי הוראה,הדין ,השכל והזמן" .( מים טהורים סימן כ"ד) ובדומה "עד שיבא הזמן ויכריע" ואצטט עוד פיסקה מדבריו: "ויש לפרש "ויותר לרואי השמש" דהיינו שעיניהם פקוחות להתבונן בענייני העולם,כי על ידי כן מתפקחים ומתחדד שכלם,כמו שמצינו בדורות הראשונים וראינו בדורות האחרונים שכל חכם לב שהיתה דעתו מעורבת בענייני העולם הוא למופת בדורו וכל שאין לו עסק בענייני העולם ,חכמתו בתורה מלאה פתיות ותמימות וגם בערות". ( נחלת אבות ח"ו דרוש תנ"ד עמ' ע"ט)
תודה בן אור, מקורות מרתקים ואיזה פער עצום ביניהם לבין מקורות אשכנזיים שקובעים את ההיפך: יותר שאתה יושע על העולם, פחות הפסיקה נכונה וראויה.
"ואמנם, במשך השנים מתקופת המשנה והגאונים עד לעת החדשה, נרשמה התנגדות עזה בקרב הסמכות הרבנית לכל שינוי בכללי הירושה. מנגד, כיום הגישה השולטת בקרב חלקים נכבדים ברחוב החרדי (ויש שיאמרו אצל רובו) היא שהילדים כולם מקבלים בשווה, בשונה מהנורמה התנ"כית, התלמודית והחז"לית. יתרה מזו, מקרים של ירושה 'רגילה', שהבנות לא מקבלות מאום, או שהבכור נוטל פי שניים, נתפסים נורמה 'חשוכה' שאינה מתאימה לימים אלה."
זה לא נכון עובדתית!!
https://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=3584
בוודאי שכן, אנא ראה: שו"ת חתם סופר חלק ה (חו"מ) סימן קנג; הרב בלויא, פתחי חושן, ט, עמ' קכט-קלו.
מה רצית משם? הרי כתבת "נרשמה התנגדות עזה בקרב הסמכות הרבנית לכל שינוי בכללי הירושה" וזה לא נכון כי אמנם שיוויון לא היה אבל שינוי היה במה שנקרא שטר חצי זכר ובזה אין ויכוח.
יישר כוח על הכתבה המחכימה, רק הערה אחת קטנה, הכותב הנכבד מציע להטרים את מה שקורה בפועל על ידי תכנון מראש, אבל דווקא בגלל הקושי בקבלת החלטה מאוזנת שמחד לא תגרום למדרון החלקלק ומאידך תתן מענה לצורך השעה, אין ביכולתנו להכריע ועלינו לתת להקב"ה להחליט בשבילנו.
מאמר מרתק, אכן יש תמורות עצומות בעקבות הזמן בפסיקה ההלכתית. אולם מסקנות הכותב לעניות דעתי אינן מדויקות. יש להבדיל בין איסורים של "מדרון חלקלק" לדוגמה האיסור ההשקפתי על סמארטפון או על הפריה חוץ גופית בטענת בני ט' מידות על ידי הסטייפלר. בשניהם הציבור בשכלו הישר "מתגבר" על האיסור בשל אילוצי החיים. במקרים כמו מעלית שבת הויכוח הוא חצי הלכתי חצי השקפתי טענות האוסרים היו בעבר בשל הלכות שבת נטו. כיום נמצא הפתרון ההלכתי שיפתור את הבעיה אולם יש ויכוח בין – נקרא להם לצורך הדיון- "אסכולת רבני בני ברק" שאוסרים משום עובדין דחול לבין רבני ירושלים המתירים. איסור עובדין דחול הוא גדר הלכתי הנושק למדרון החלקלק. הרב רובין בעל אורחות שבת מסר מס' שיעורים על מנת להתיר את המעלית, אך נסוג בלחץ הרב דב לנדא מבני ברק. אולם, מקרה הבחירה של נשים נאסר מפורש ברמב"ם ובשו"ע ורק כדי שהציבור החרדי לא יאבד חצי ממצביעיו לעומת המגזר הכללי התירו הרבנים לשחק לפי כללי המשחק המודרני. במקרה הירושה ברור שהחברה החרדית פועלת נגד ההלכה בגלל תמורות הזמן בדומה לתחכום של היתר עיסקה בכלכלה המודרנית.
הלכות שלא ניתנות לאכיפה ולא מקויימות דה-פקטו ע"י הרוב, סופן להישחק בהדרגה ולהפוך ל"אות מתה", אפילו אם הן נחשבות לליבת ההלכה ולא רק לגדר הלכתית. הדרך היחידה לקבע הלכה שאין לה אחיזה בציבור היא בשיטות טליבניות ואינקוויזציה, שיטות שלפחות מבחינה היסטורית לא היו מקובלות אצל יהודים, אם כי לחץ קהילתי הכולל חרמות ואלימות – כן. ובכל מקרה, פקטור מרכזי בשימור ההלכה הוא מידת התקבלות שלה בציבור שהוא ה "receiving end"' לא רק הנחישות של מי שמכתיב אותה.
לדוגמא, בעניין איסור מעליות-שבת – האיסור חל גם על דיירים בבתים צמודי קרקע שבוודאי יקיימו את האיסור פשוט כי אין להם "צ'אנס" לעבור עליו. מצד שני, אם אחוז גבוה מדיירי בניינים רבי קומות בגילאי 70 ומעלה יתעלמו מהאיסור, כיוון שמשמעותו שהם כלואים בביתם כל השבת, אז אין תוקף לאיסור לגביהם ולא משנה כמה הוא כן או לא חמור באופן תאורטי.
ובאותו אופן, איסור משכב זכר רלוונטי אך ורק לקהל המטרה שלו – בעלי נטיה הומוסקסואלית, כי השאר מימלא לא יחטאו בכך גם אם האיסור יתבטל. אבל אם אחוז משמעותי מבעלי הנטיה בתוך קהילות דתיות לא מקיימים את האיסור, וקהילתם לא רואה בהם איום על צביונה, משמעות הדבר שהאיסור מאבד את תוקפו. ובהחלט סביר שבטווח מסויים של זמן כך ייקרה כיוון שבחלקים הולכים וגדלים בעולם הדתי ואפילו החרדי יש התחלה של קבלה של הומוסקסואליות כמציאות נורמטיבית.
וכך הלאה – השאלה אינה האם רוב הציבור הדתי מקיים את ההלכה, אלא אם קהל המטרה שלה מקיים אותה
טענה זו אני טוען שנים רבות בקשר ללימודי הליבה
החרדים נתלים בהוראת החזו"א ומתעלמים מהמציאות והמאבק הגדול של הממחי"ם מראה כמה שהציבור דורש את זה
בזמן החזו"א הספיק חשבון בסיסי וקצת הבנת הנקרא בשביל למצוא עבודה מכובדת ולכן קבע שבתלמודי התורה ילמדו רק את זה ובשאר הזמן לימודי קודש
אבל המציאות השתנת והיום בשביל עבודה צריך גם אנגלית ומתמטיקה והחרדים יוצאים לשוק העבודה יכולים רק לסדר שימורים בסופר בשכר מינימום או ללמוד בגיל 25 עם שלושה ילדים (והרוב נושרים בדרך…)
לא סתם בציבור החרדי יש כ"כ הרבה עוקצים ונפילות כי אנשים מול שוקת שבורה בעניין הפרנסה ומחפשים קיצורי דרך לכסף מהיר
הגיע הזמן להתאים את הלימודים למציאות!! לא כולם זוכים להיות אברכים… רובם יוצאים לעבוד וכבר נכתב בגמ' שהאב חייב ללמד את בנו מלאכה
נ.ב הדוגמה ההפוכה למאמר זה הציבור המזרוחניק שחיפש רק איך להתאים את התורה למציאות ואכן התדרדר במדרון חלק מאוד והגיע לתופעות הזיות כמו "הומאים דתיים" \ רבניות \ בתי כנסת שוויונים \ פריקת עול
בארה"ב כ 5% מהגברים הומואים, לפי סקר גדול מהזמן האחרון. באירן אין בכלל לטענת משמרות המהפכה, אבל כיוון שיש ראיות חזקות לכך שהומוסקסואליות נמצאת בתאחיזה גנטית (genetic linkage), כלומר מופיעה יחד עם הפלוטיפים מסויימים בגנום, זו בוודאי לא נכון. בישראל יש כמליון חרדים, חצי מהם גברים, כלומר סביר שיש פלוס-מינוס כ 25,000 גברים חרדים בעלי נטיה הומוסקסואלית מובהקת. ניתן להניח שחלק משמעותי מהם חוזרים בשאלה, או מקיימים חיים כפולים תוך שהם מאמללים את בנות זוגן ומשפחתם. כל מי שחי במציאות נחשף לסיפורים האלה על הורים שעומדים מול הדילמה האם להיות נאמנים לילדיהם או לממסד הרבני, ולא מדובר בעניין תאורטי. לכן, גם אם תתעלם מכך, דה-פקטו האיסור הוא פיקציה, כי אינו מקויים ע"י קהל המטרה שלו. הטרוסקסואלים, שהם הרוב המוחלט, ממילא לא יפרו את האיסור, כך שניתן לטעון החברה החרדית שומרת עליו, אבל זו טענה שנובעת ממיסאינפורמציה. אז, בניגוד לטענתך, גם בחברה החרדית הדרדרה במידרון החלקלק. זה מזכיר את חוקי היובש בארה"ב של שנות ה-20 וה-30, זה לא שהפסיקו לצרוך אלכהול, פשוט זה נעשה דרך שוק שחור והוביל לנזק חברתי עצום.
תגובה לס'
ברור שבטבע יש הומואים.
רק השאלה אם זה סטייה או דבר נורמלי.
יש באוכלוסיה גם 5 אחוז לערך בעלי הפרעת אישיות.
אבל כיון שמבינים שזו הפרעה מטפלים בה במידת האפשר. ונמנעים ממעשים המעצימים את ההפרעה.
אותו דבר ההומוסקסואליות.
היא היתה נחשבת הפרעה בdsm עד לפני כמה עשרות שנים.
עד שהטרלול הפרוגרסיבי הפך את זה.
ל@ישראל.
נראה לי שמבחינה דתית, ה"סטיה" כרוכה בפעולה עצמה – משכב זכר, ולא שעצם הנטיה המינית ההומוסקסואלית היא הסטיה. אחרת אתה נכנס לתיבת פנדורה תאולוגית שלא תצא ממנה, ואם הדיון כאן הוא הלכתי אז ההתייחסות להומו כסוטה מעצם נטייתו היא פשוט איוולת.
מכל מקום, עשיתי קצת גוגל במטרה לקבל מושג מדוע הומוסקסואליות הוגדרה כמחלת נפש בספרות הרפואית. מסתבר שבספר הקטגוריות הסטנדרטיות של אי-שפיות מ 1935 הומוסקסואליות נכנסה תחת קטגוריית "אישיות פסיכופטית" – כלומר תחת משפחה של התנהגויות הקשורה לנטיות רצחניות \ סדיסטיות \ אלימות.
כמה שנים מאוחר יותר הנאצים החלו לכלוא רבבות הומוסקסואלים גרמנים ושלחו אלפים למחנות השמדה, בגלל נטייתם.
בהמשך, בספר ה DSM הראשון ב 1952, הומוסקסואליות נמצאה בזיקה להתנהגויות אלימות כמו סאדיזם-מיני וכדומה.
כ 15 שנה אחר כך, איפושהו בשנות ה 60, קהילות להט"ב החלו למחות כנגד הגדרתן בספר. עם הזמן גם הצטברו ראיות סטטיסטיות חזקות לכך שששכיחותן של נטיות פסיכופטיות או הפרעות אישיות וכדומה, אינה גבוהה יותר בהומסקסואלים מאשר בהטרוסקסואלים. גם מפגשי הכרות בין פסיכיאטרים לחברי קהילות להט"ב, גרמו לשינוי דעתם בכמה מקרים מתועדים. ובסוף, זה הוביל לכך שהומוסקסואליות הוצאה מ DSM II ב 74.
כלומר , להבנתי לפחות, השינוי ב DSM אמנם הושפע מהמאבק הפוליטי ה"פרוגרסיבי", אבל אין זה סותר את הרציונל המדעי, והצדק המוסרי והיסטורי של השינוי. נקודת המוצא שלך היא שכל מה שקשור ל"פרוגרסיבות" חייב להיות שיקרי.
כיום, אחת הביקורות על הפרוגרסיביות-הראדיקלית נוגעת לטענה שהיא הפכה את הזהות הלהטבי"ת לפוליטיקת זהויות מיליטנית ולא-ליברלית (התעקשות לקיים תחרויות אולימפיות לא הוגנות עם טרסגנדריות, שימוש במילה they בגוף שלילי, החצנת הזהות באופן שנתפס כוולגרי, וכדומה). זו ביקורת נכונה במידה לא מעטה להבנתי, אבל בעצם החלו לדון בזכויות הומוסקסואלים כבר לפני 200 שנה, הרבה לפני שהופיעה התנועה הפרוגרסיבית בגרסא של ימנו.
המאמר לא נוגע בהלכות נפיצות הרבה יותר.
כגון איסור ז"ל שלרוב הפוסקים הוא מדרבנן.
ומומחי נפש קובעים שהוא גורם לבעיות נפשיות נוראיות.
בנוסף האיסור של שבעה נקיים. בכל מצב.
אל אף שהוא רק מנהג ואפילו לא תקנה.
וגורם לבעיות עצומות מתחת לפני השטח.
בעיני הראיה הנכונה היא הפרדה בין התורה שבכתב שרק עליה נאמר שלא תהא מוחלפת.
וגם שם יש מקום לתקנה במקרה הצורך.
בענין ירושה אל אף שלדעתי אין שום מקום לשינוי והצורך בשינוי נובע מצורת חיים קלוקלת של תנועת הפמיניזם.
אבל גם אם מישהו סובר שיש צורך בשינוי ניתן לפתור על ידי תקנה.
התורה שבעל פה או מה שאנו קוראים הלכה רוב רובה היא אסמכתאות. תקנות ומנהגים.
ואינני מזלזל חס וחלילה.
אבל משקל הדברים שונה , ובזה כן יש מקום לשינוי.
הלכה פסוקה היא שתקנה שאין הציבור יכול לעמוד בה בטילה.
ואני שואל בזהירות ,האם העובדה שרוב עם ישראל לא שומר תורה ומצוות לא נחשב אין הציבור יכול לעמוד בה ?
האם העובדה שיש קושי נורא בשמירת תקנות מסוימות לא נחשב אין הציבור יכול לעמוד בה ?
בתורה שבכתב יש יחס עודף לנשים ואין שום איסור על בחירה.
כשניתן את המשקל הנכון.
בין התורה שבכתב.
תורה שבעל פה.
אסמכתא.
תקנה .
מנהג.
נוכל לחיות עם יהדות מדויקת שמתאימה בכל זמן.