צריך עיון > מראי מקום > שתי שיטות בלימוד תורה שבכתב

שתי שיטות בלימוד תורה שבכתב

מראה מקום
 

ההשכלה מחד וביקורת המקרא מאידך הציבו אתגרים לא פשוטים לאמונה בשלמות התנ"ך. שני האתגרים המרכזיים היו: שלמות התורה שבכתב בתור יחידה ספרותית אחת ואחדותה של התורה שבכתב עם התורה שבעל פה. אליעזר דניאל יסלזון סוקר את שיטותיהם של שנים מפרשני התנ"ך, הרב מרדכי ברויאר והרב יהודה קופרמן, אשר ניסו, כל אחד בדרכו, להתמודד עם אתגרים אלה. הראשון ביקש להענות לאתגר שלמות התורה שבכתב, והשני לאחדותה עם התורה שבעל פה:

 

כל פרשן הניגש לפרש פרקי מקרא פועל לפי מטרה מסוימת, שבגינה החליט להציע את פירושיו לזולת. הפשטן ינסה בדרך כלל להנגיש לציבור הלומדים את הכתובים הנראים כסתומים, והוא ינסה להסביר לציבור הלומדים את פירוש המילים והמשפטים באופן הקרוב ביותר לדרך שבה הם נקראים. הדרשן ינסה להסביר את הרעיונות החינוכיים והאחרים הנובעים מהפסוקים, ואנשי הרמז והסוד ינסו כל אחד בדרכו להעביר מסרים יחודיים לציבור הלומדים לפי הבנתם את הפסוקים. קבוצה מסוימת של פרשנים מטרתה ליישב את פסוקי המקרא, או את דרשות חכמים, עם אקסיומה אמונית מסוימת. פרשנותה של קבוצה זו מכונה על ידנו 'הפרשנות האמונית', או 'הפרשנות האקסיומטית'בעוד שהפרשן הרגיל מפרש בדרך כלל מכלול של נושאים, מתמקדים הפרשנים האמוניים בבעיה פרשנית אחת בכל פרק תנ"כי או בקבוצת פסוקים, בעיה שכונתה על ידינו 'הבעיה המרכזית'

הפתרון שמציג הפרשן האמוני לבעיה המרכזית אינו פשוט להבנה. הן אצל הרב ברויאר והן אצל הרב קופרמן אנו מוצאים אבחנות דקות, שבאמצעותן מבקשים הם להסביר את מהות הסתירות העולות מהבעיה המרכזית שלהם. בפירושיו מציג הרב ברויאר את הבחינות השונות המאפיינות את דרכי ההשגחה ('מידות') של הקב"ה. לעתים הוא מתאר מוטיבציות שונות ומגוונות המניעות את גיבורי התנ"ך. בדרך כלל הבחינות או המוטיבציות הם מושגים ערטילאיים, ודרושה הכנה מוקדמת וניסיון רב של הלומד כדי שיוכל להפנים ולהבין את הבחינות השונות, את ההבדלים שביניהן ואת המשמעות הנובעת מהדיאלקטיקה שנוצרת ביניהן. באופן אבסורדי הפשט של הרב ברויאר נזקק למושגים רבים מתחום הקבלה והסוד. גם תשובותיו של הרב קופרמן אינן קלות להבנה ולאבחנה. בפירושו מציג הוא את הפונקציות המיוחדות העולות מתוך הפשט. אלה פונקציות שמטרתן לעצב, להגביל, או לעיתים אפילו לשנות, את שנלמד מהפסוקים על ידי מדרש ההלכה. כמו אצל הרב ברויאר, גם פונקציות אלה שמחדש הרב קופרמן, לא נקלטים בקלות אצל הלומד הרגיל והמצוי. הפשט של הרב קופרמן מחייב אבחנות לעתים דקות ביותר בין גדרי ההלכה השונים…

 

למאמר המלא ב"המעיין"

כתוב תגובה:

נא להזין תוכן בתגובה
חובה למלא שם
נא למלא כתובת אימייל