צריך עיון > סדר שני > מלחמת שמחת תורה > להתחיל שוב מבראשית

להתחיל שוב מבראשית

הפירוד שהתגלע בעם בשנה האחרונה פוגע בתשתית הקיום שלנו והורס גם את ההגנה הרוחנית של ישראל. האסון שהתרגש עלינו הוא קריאת השכמה להתאחד שוב יחדיו.

ד' חשוון תשפ"ד

מִי יִתֵּן רֹאשִׁי מַיִם וְעֵינִי מְקוֹר דִּמְעָה וְאֶבְכֶּה יוֹמָם וָלַיְלָה אֵת חַלְלֵי בַת עַמִּי, כִּי עָלָה מָוֶת בְּחַלּוֹנֵינוּ בָּא בְּאַרְמְנוֹתֵינוּ לְהַכְרִית עוֹלָל מִחוּץ בַּחוּרִים מֵרְחֹבוֹת וְנָפְלָה נִבְלַת הָאָדָם כְּדֹמֶן עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה וּכְעָמִיר מֵאַחֲרֵי הַקֹּצֵר וְאֵין מְאַסֵּף, נָשִׁים בְּצִיּוֹן עִנּוּ בְּתֻלֹת בְּעָרֵי יְהוּדָה, פְּנֵי זְקֵנִים לֹא נֶהְדָּרוּ.

חורבן. הלב עדיין ממאן להאמין והאוזן עדיין מסרבת לשמוע. שָׁבַת מְשׂוֹשׂ לִבֵּנוּ נֶהְפַּךְ לְאֵבֶל מְחֹלֵנוּ. קריסת מערכות. יום שמחת תורה תשפ״ד, בשעה שבני ישראל מסיימים את התורה ומתחילים מבראשית, חרבו המערכות, והתרגש עלינו היום השחור ביותר מאז השואה האיומה. יותר מאלף אחב״י ובהם טף ונשים נרצחו ללא רחם על ידי חיות אדם ומלאה הארץ חמס.

***

קריסת המערכות התרחשה לא רק בהיבט הצבאי והמדיני. גם מנקודת המבט התורנית שלנו יש כאן קריסת מערכות. הלא גם בתקופות הזוהר של ישיבות בבל, נהרדעא, סורא ופומבדיתא, לא חבשו רבים כל כך את ספסלי בית המדרש כמו היום. והתורה הרי מגנה ומצילה, אז מה קרה באותו יום מר ונמהר, ולמה לא זכינו להגנה והצלה מההרג האכזרי הזה, שבו נהרגו גם בני תורה, רח"ל? אמנם ראינו בחוש ששמירת שבת מגנה מחבלי משיח, ששני הקיבוצים ששמרו שבת, סעד ועלומים, ניצלו מהטבח הנורא, אך על כלל ישראל כולו התרגש אסון נורא.

נחפשה דרכינו ונחקורה. בבוא היום, אחרי שימוגר האויב, יעמדו הכל למשפט על המחדלים שגרמו לקריסת המערכות, וייוודע במה שגינו ועד היכן. אך אנו אמונים על דברי חכמים כי גם כאשר יש לפורענות סיבות מציאותיות נראות לעין, עלינו לחזר אחרי הסיבות הרוחניות האמתיות. גם אנחנו צריכים לבדוק את המערכות שלנו. חז״ל אמרו שבית המקדש השני נחרב על שנאת חינם, וכל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו.

נראה כי מעבר לשנאת עולם לעם עולם, מה שעמד בעוכרינו ואפשר לאויבינו להפיק את זממם היה נחשול השנאה, הפילוג והמחלוקת שפקד את כל שדרות העם בחודשים האחרונים, אשר הראה את חולשתנו לעיני כל הגויים ולעיני כל אויבינו. מעדות מחבלים שנתפסו עלה כי הם חשו שזו העת להכות בנו, כאשר העם מפורד ומפוזר.

ואין זה המקום כלל לשאלת הצדק בכל המחלוקת האחרונה סביב השינויים במערכת המשפט. חז״ל אמרו שלא יכה האב את בנו הגדול שמא יכנו בחזרה ויתחייב מיתה, ונמצא האב שהכהו עובר על לאו דלפני עוור לא תתן מכשול. עצם הדבר שנהפכנו כביכול רח"ל מעם אחד לשני עמים ולכל צד לא היה אכפת שהצד השני כואב, הפירוד הזה יצר את השבר הגדול של החודשים האחרונים.

חז"ל אמרו שלא היה מי שדיבר לשון הרע על ישראל יותר מהמן הרשע, שאמר ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים. התורה נחתמת באות למ"ד של "לעיני כל ישראל" ופותחת באות בי״ת של "בראשית". שמחת תורה, המעבר מסיומה של תורה לתחילתה הוא הלב, והלב הזה נקרע, וגווילין נשרפין ואותיות פורחות באוויר. הלב של עם ישראל נשבר על ידי המחלוקת והפירוד. נראה שמאז שחזר עם ישראל לארץ ישראל לא הגיע הפירוד לממדים של השנה האחרונה. וכאשר יש פירוד בעם ישראל, אז הצורר יכול רח״ל לעשות שמות ולטבוח בעם ישראל. וכאשר הקטרוג הוא של שנאת חינם, אז התורה לא מגנה ולא מצלת, כמו שראינו בזמן סוף בית שני שהיו בעלי משנה ותלמידי חכמים לרוב.

הטבח הנורא החזיר את העשתונות לעם ששכח שהוא כבשה בין שבעים זאבים, שוב איחד את העם. בניו הבינו שעם ישראל הוא עם אחד וצריך אחדות כדי לנצח במלחמה.

בזמן הזה כאשר עם ישראל שותת דם וקובר את בניו בודאי יש חובה על כל יחיד ויחיד לעשות הכל להראות את חלקו באחדות ישראל. וחשוב לעשות זאת בפרסום, כי אין זה מצוה בין אדם למקום גרידא אלא גם בין אדם לחברו. והנותן מתנה לחברו חייב להודיעו.

בשבוע שעבר הלכתי מלוויה ללוויה של חיילים שמשפחותיהם היו קשורות לקהילה שלנו במוסקבה. אוי מה היה לנו. אין מחזה קורע לב יותר מהורים הקוברים את ילדיהם. לפני יומיים התבשרנו שבן דוד רחוק שלי נפל בשבת שמחת תורה ושהמשפחה יושבת שבעה בתל אביב. שאלנו את בת הדודה למה לא אמרו לנו את זה קודם כדי שנוכל לבוא ללוויה, והיא ענתה, אנחנו הרי חילונים וחשבנו שחרדים לא ירצו להגיע. רחמנא ליצלן עד לכאן הגענו.

הלב של עם ישראל נשבר וצריך לרפאותו ולחזקו מחדש, לעיני כל ישראל בדוקא. להתחיל שוב מבראשית.

3 תגובות על “להתחיל שוב מבראשית

  • דיברת גבוהה גבוהה על אחדות, אבל לא הצלחת להתאפק מלציין שקיבוצים שומרי שבת לא נפגעו. בושה. בושה. בושה. קודם כל משתמע מההבחנה שקורבנות חובשי כיפה כנראה לא שמרו שבת מספיק טוב או אולי נשותיהן לא היו צנועות מספיק.
    אולי בכלל הציבור החרדי צריך להיכנס לחשבון נפש ולבדוק את דרכו. האם ההשקעה בלימוד תורה הצדיקה את עצמה? אולי כדאי לחזור לנביאיי ישראל ולראות אילו ערכים הם ביקשו לקדם ומה עולם התורה מקדם היום. האם ישעיהו ועמוס ביקשו לגזור פיאות וביגוד שלא מכסה את המרפק? האם בזאת נכשלנו? ושאלה אחרונה – אם האמונה בחשיבות לימוד תורה היא כה חזקה, האם גויסו המילואים של הישיבות? האם הוזעקו כולם ללמוד ביתר שאת בשבוע האחרון? או שמא עולם כמנהגו. אני באמת שואל כי אין לי מושג מה קרה בקהילה. אנסח מחדש: במה התבטאה ההתגייסות של הקהילה החרדית למאמץ הלאומי?

    • חברי הכנסת החרדים הסבירו חזור והסבר שההגנה האמיתית על המדינה היא תלמידי הישיבות ולא צה"ל.
      מכאן שאין מה לחפש אשמה אצל צה"ל אלא אצל המגינים האמיתיים.

      למה כשלה ההגנה של בחורי הישיבות?
      האם חטאו בלשון הרע?
      האם לא נהגו כבוד זה בזה ובשאר עם ישראל?
      האם למדו תורה שלא לשמה אלא לשם השידוך?

      האם צריך להדיח את ראשי הישיבות ואת האדמורים שכשלו בתפקידם?

      מעולם לא היו בעם ישראל כל כך הרבה בחורי ישיבה שהמדינה פטרה אותם מכל החובות – לא משרתים בצבא, לא לומדים ליבה, מקבלים קצבאת אברכים, מקבלים טיפול רפואי חינם אין כסף, חינוך ילדיהם חינם אין כסף, נסיעות מסובסדות בתחבורה הציבורית ןעוד כהנה וכהנה הטבות

      האם טעינו שניפחנו את הישיבות בתלמידים שאינם מתאימים?.
      אולי עדיף המודל של גדעון בן יואש עם 300 מלקקי המים (או 400 המובחרים של בן גוריון) במקום מאה אלף לא מתאימים?

      בימי בן גוריון ניצחנו מלחמות מול אויבים קשים ומרים כשאר יש רק 400 תלמידי ישיבה מובחרים.
      בזמן מלחמת יוהכ כבר הגענו ל-800 תלמידי ישיבה ובקושי ניצחנו.

      עכשיו יש 130,000 תלמידי ישיבה וארגון טרור עלוב כובש את דרום המדינה ללא התנגדות

  • הורה מיותרת ופוגעת ואכזרית- שמי שנפגע לא שמר שבת. אדוני הנכבד מתיימר לעשות את חשבונותיו של הקב״ה? ממליצה לך תכף ומיד למחוק ולתקן את המאמר

כתוב תגובה:

נא להזין תוכן בתגובה
חובה למלא שם
נא למלא כתובת אימייל