התור לאחווה

קריאה ציבורית לגיוס חרדים המבוססת על יסוד האחווה ראויה יותר ועשויה להיות יעילה יותר מזו המושתתת על ערך השוויון.

י"ג אדר א' תשפ"ד

בשבוע הנוכחי הגיעו לשולחני לא פחות מארבעה מתווים שונים לגיוס חרדים, כולם חתומים על ידי דמויות בכירות ומרכזיות בחברה הישראלית ובמנגנוני בטחונה. מתווים אלו, חלקם הוכנו כבר לפני תקופה וחלקם לאחרונה, עולים על רקע העליהום התקשורתי והפוליטי שפרץ לאחרונה סביב סוגיית הגיוס החרדי.

אפילו מי שהיה בעבר ידידותי כלפי החרדים משנה כעת את סגנונו. בסוף 2022 פרסמה ענבר הרוש־גיטי, ששימשה בעבר מנהלת מתווה השירות במשרד הביטחון, טור באתר "כיכר השבת" ובו קראה "לקדם חוק גיוס שקודם כל יקפיד על שמירה על אורחות חייו של המשרת ויאפשר מגוון רחב של מסלולי שירות בקהילה".

אין כמעט פגישה עם דמות חוץ־חרדית שאינה פותחת בשאלה הפשוטה והכאובה "מה יהיה?" – ואין צורך בהרחבה כדי להבין את המשמעות

לדבריה, כניסת החרדים לממשלה היא "ההזדמנות של מנהיגים חרדים לעשות מעשה […] לקדם חוק גיוס שיאפשר לבחורים לשרת, אבל יקפיד יותר על שמירה על אורחות חייו של המשרת". כיום, המפגש עם צעירים חרדים הוציאה את הרוח מתוך מפרשיה. כפי שכתבה בפוסט, היא הרימה ידיים: "אנחנו לא בכיוון. הציבור החרדי לא באירוע. לא באירוע זה אנדרסטייטמנט."

אין כמעט פגישה עם דמות חוץ־חרדית שאינה פותחת בשאלה הפשוטה והכאובה "מה יהיה?" – ואין צורך בהרחבה כדי להבין את המשמעות. הפוליטיקה החרדית עסוקה בקריאות אחרות "אל הדגל", כלשון קמפיין "דגל התורה" המביך לבחירות המוניציפליות בעיר בני ברק, והיהדות החרדית – לכל הפחות חלקים בתוכה המבקשים שותפות ואחריות עומק עם שאר העם היושב בציון – נבוכה.

ובכן, מאין יבוא עזרי? מה יכול להביא לידי שינוי השיח? כיצד ניתן להתקדם?

***

אבקש לגזור תשובה לכך – תשובה אחת, זווית אחת, אך הראויה לטעמי לתשומת לב – מתוך קריאות חדשות, ואולי שונות במידת מה, לגיוס חרדים. במשך העשורים האחרונים היו מובילי הקמפיין לגיוס חרדים חילונים המשתייכים ברובם לשמאל הישראלי. כיום, הימין הדתי נוטל בו חלק מכובד – חלק היוצר שינוי באופן הקריאה.

לאחרונה פורסם מכתב גלוי שנכתב על ידי אמהות דתיות לאמהות חרדיות. המכתב נחתם על ידי למעלה מ־800 נשים, והוא מבקש מאת הנשים החרדיות לקרוא לבניהן להתגייס: "אנו קוראות לכן להוביל את המעשה הנדרש, לקיים יחד עם כולנו את הציוויים 'לא תעמוד על דם רעך', 'ואהבת לרעך כמוך'."

סיכויי המכתב להשפיע על שיעורי הגיוס כמובן נמוכים. קשה לצפות מהאשה החרדית, שצמחה בערוגה שונה מאד ושגיוס בנה מעולם לא עלה על דעתה, לעודד את הבן להתגייס – ולא בכך אעסוק. תמורת זאת, יש מקום להדגיש את סגנון המכתב.

המעלים כיום את סוגיית הגיוס, בעיקר בני הציונות הדתית הלוחמים בחזית והמשלמים מחיר כואב מנשוא, נוטים לדבר בשפת האחווה היהודית ולא בשפת השוויון הליברלית־משפטית. והצדק אתם

צמד המילים השכיח ביותר בהקשר של סוגיית הגיוס על גלגוליה הרבים, "שוויון בנטל", כלל אינו מופיע במכתב. לא "שוויון" ולא "נטל". במקום שפת השוויון, המכתב מדבר בלשון האחווה:

"אנו יודעות שרבות מכן כואבות אתנו את כאב השכול והנופלים לאורך שנים ובעיקר בימים הקשים מאז שמחת תורה. ראינו בחודשיים האחרונים מאמצי עזרה וסולידריות של נשים חרדיות במגוון דרכי סיוע למשפחות מפונים ולמשפחות חללים. […] לאורך הדורות נשים בישראל ידעו לפעול באומץ ובהקרבה, במקום שגדולים ומנהיגים נכשלו. אנו מאמינות שאף כאן התיקון יכול להתחיל מנשים ואמהות בישראל."

המכתב אינו יחיד בכך. המעלים כיום את סוגיית הגיוס, בעיקר בני הציונות הדתית הלוחמים בחזית והמשלמים מחיר כואב מנשוא, נוטים לדבר בשפת האחווה היהודית ולא בשפת השוויון הליברלית־משפטית. והצדק אתם.

טענת השוויון מוגבלת ביעילותה. אי־שוויון עשוי אמנם לקומם אותנו, אך הוא אינו מעורר השראה. איש אינו קם בבוקר מתוך משאלת לב לקיים את ערך השוויון, מה עוד שבלי כפייה של משטר טוטליטרי לעולם לא נגיע לשוויון מלא. הדבר בלתי אפשרי.

דוברים חרדים רגילים להדוף את תביעת השוויון באינספור דוגמאות אחרות של אי־שוויון: לא הרי שירות בחורי ההסדר כהרי שירות סדיר רגיל, ולא הרי המשרת בגלי צה"ל כהרי לוחם ביחידה קרבית. נכון, המקרים אינם מקבילים, אך הם מחלישים את יעילות הטענה.

מנגד, טענת האחווה עשויה להיות משמעותית הרבה יותר. האהבה והאחווה הן המניעים הגדולים של הפעולה האנושית: מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ (שיר השירים ז, ח). אנו בהחלט קמים בבוקר כדי לקיימן. בנוסף, קשה להדוף את טענת האחווה, שכן מדובר בערך תורני ואנושי מובהק.

בדיון על הסטנדרט המשפטי ליחסים בינאישיים קבע אהרן ברק כי אין להשלים עם "אדם לאדם – זאב" אך גם לא לשאוף ל"אדם לאדם – מלאך". דרך המלך היא "אדם לאדם – אדם". אולם התורה אינה מסתפקת בכך ודורשת מאתנו סטנדרט גבוה יותר: "אדם לאדם – אח". כולנו אחים.

האחווה היא הסיבה שמאות חרדים התגייסו לאחרונה במסגרת "שלב ב'". היא גם השורש לפעילות ההתנדבותית הענפה של חרדים רבים למען המערכה הנוכחית: הסעת פצועים, אספקת מזון וציוד, נוכחות בהלוויות ובתי אבל, תפילות מיוחדות, וכך הלאה.

היא אף מאפשרת מענה חרדי מסוג אחר.

***

הדרישה לשוויון היא אבסולוטית, בינארית. האחווה, במובן הזה, היא הפך השוויון. היא מאפשרת הבחנות ושוללת את האבסולוטיות. במסגרתה ניתן להציע, למשל, שמי שתורתם אומנותם (אבל באמת) יתמידו בלימודם, ואלפי הצעירים שאינם – יתגייסו. ואפשר להציע הצעות נוספות. יש היתכנות לגמישות.

בניגוד לשוויון, האחווה אף יודעת להביא בחשבון צורך ונסיבות. היא מיוסדת על קשר בינאישי ולא על רעיון הגותי, ולכן היא מתחשבת יותר. היא אנושית, נושמת

בניגוד לשוויון, האחווה אף יודעת להביא בחשבון צורך ונסיבות. היא מיוסדת על קשר בינאישי ולא על רעיון הגותי, ולכן היא מתחשבת יותר. היא אנושית, נושמת. בתור תנועה בנפש, המילה "עכשו" אינה נדבקת אליה היטב. אי אפשר לכפות את האחווה. היא כבר קיימת, אך צריך לגלות אותה. אינני טוען שהקריאה לגיוס חרדים חייבת להיות נקייה מכעס ומתסכול. מובן שהם קיימים. אך יש זעם המופנה לזרים ויש המופנה לאחים. אסור לו להידרדר למחוזות של שנאה ואיבה. אל לנו לחזור חלילה לשישה באוקטובר.

האחווה היא גם הדדית. כמו שיש ציפיה מהחרדים שיתנהגו באחווה כלפי זולתם, גם על זולתם – הציבור היהודי הכללי במדינת ישראל, לנהוג עם החרדים באחווה. לעניין הגיוס לצה"ל, הנגזרת מכך היא התחשבות בצרכים הייחודיים של החרדים. כן, החינוך החרדי שונה מן הדתי־לאומי, ונדרשות התאמות כדי לאפשר שירות חרדי בצה"ל בלי לגזור על המשרת שינויים מרחיקי לכת באורחות החיים. בכל הנוגע לצבא, הדרך לאפשר לחרדי מן המניין לשרת ביחידה קרבית עוד רחוקה. לצד זאת, נדמה שבעקבות השבעה באוקטובר, הרצון כבר קיים.

הדבר אפשרי. התשתית, בדמות גדוד "נצח יהודה" ועמותת "נצח יהודה" התומכת בה, קיימת. כן, נדרשות השקעה ותשומת לב. נדרשת אחווה.

***

משה רבנו ציפה מבני גד ובני ראובן שינהגו באחווה: הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה (במדבר לב, ו). בהמשך הוא משווה את העדר האחווה לחטא המרגלים שהניא את בני ישראל מלהיכנס לארץ. העדר גילוי אחווה היה עלול להחליש את העם, עד שמשה רבנו כינה אותו תַּרְבּוּת אֲנָשִׁים חַטָּאִים (שם, יד).

זוהי גם הציפיה מאתנו. המרת שיח השוויון באחווה מציבה בפנינו תביעה עמוקה, אך גם הזדמנות נדירה לתיקון פנימי, הזדמנות למצוא פתרונות שיקדימו את תביעת היום שאחרי. החברה הישראלית מוכנה להם, ואף הצבא נמצא במצב של קשב ורצון טוב. בידינו – בידי כולנו – הדבר.

מתווה ריאלי ואפקטיבי, שיש בו סיכוי אמיתי להצליח במשימת גיוס חרדים לצה"ל, יצמח מתוך ערוגה של אחווה ולא של שוויון. בפרפראזה על דברי השיר, "אחרי שניסינו והחכמנו, עכשו התור לאחווה."

47 תגובות על “התור לאחווה

  • אחווה לא תבוא מלהתגייס או לעבוד. יש לנו דוגמא טוב לזה- החרדל"ים ששנואים כל כך למרות שהם עובדים ומתגייסים לשירות משמעותי.

    עם הדתיים לאומיים המסורתיים והימין יש אחווה, אפילו שחרדים לא מתגיסים!!
    המרכז שמאל שונא גם את הדתיים שהולכים לצבא ועובדים.

    אז אם עכשיו מבקשים ממנו להתגייס, ובאמת לא נעים, אז כדאי שנזרוק את כל מה שקיבלנו והזהות החרדית, ונאמר די. בוא נהיה כמוהם ונהיה ביחד. ואז יגידו- למה אברכי כוללים? שחלק יצאו לעבוד. ואז נצא לעבוד וידברו בשמחה על התהליכים הטובים שחרדים יוצאים לעבוד.
    ואז נזכה להיות כמו הדתיים לאומיים, שהם גם בצבא וגם עובדים. ו… אין לחילונים איתם לא אחווה, ואין אהבה, ואין הערכה. רק בוז ושנאה.

    תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. ואם יש עמי הארצות שרוצים לנשוך כחמור, האם זה אומר שהתלמידי חכמים לא מרבים שלום?

    • בוודאי שיש אחווה בין הציבור החרד"לי לתיבור הכללי.
      כדתי לאומי, סיימתי עכשיו ארבעה וחצי חודשים במילואים בגדוד לוחם בגבול הצפון. פגשתי את רוב גווני החברה הישראלית ואני יכול לומר בביטחון – יש אחווה בין המגזרים השונים. אנו נלחמים יחד וקופאים יחד בקור. היו לי שיחות עם אנשים מהקצה השמאלי-חילוני של המפה הפוליטית ואני מבטיח- הם לא מדברים מתוך שנאה. הם אוהבים את המגזר הדתי וכן, גם את החרדי הכטל ליבם ומסכנים את עצמם יום יום כדי להגן על כל אזרחי המדינה, גם על החרדים. מתוך אהבה אמיתית אליהם.
      שיח השנאה בתקשורת ובכנסת אינו משקף את הלך הרוח הציבורית.

      לפעמים נראה לי שלחרדים מאוד נוח לחשוב על עצמם כמגזר שנוא כדי שלא לתת תשובות אמיתיות לשאלת השותפות. רוב הציבור לא שונא חרדים למרות שרוב הציבור כועס על אי ההשתתפות החרדים במלחמה. כעס יש גם בין אוהבים.

    • אתה מתמקד בשאלה האם הם ירגישו אחווה כלפי חרדים, בעיניי השאלה הפוכה לגמרי. האם החרדים מרגישים ומכוח כך גם פועלים לאחווה מהצד שלהם.
      את הבעיות של החילונים עם שנאת הדת תשאיר להם, השאלה איך אנחנו מתמודדים עם הבעיתיות במה שאנחנו עושים.

    • לעדן
      לא הבנתי את ההמלצה להשאיר את שנאת הדת לחילונים, מה בדיוק הכוונה?
      למי יש רשות לחיות בשקט עם ההפקרות והשקר?
      הראשונים שסובלים מכך אלו היהודים המאמינים.
      הציונים לא סתם "חיים את החיים" אלא הם טוענים שהם המייצגים של היהדות, מכחישים את התורה הקדושה בפרהסיה וכלפי כל העולם.
      נציגיהם הם בבחינת מחרפי מערכות אלקים חיים וביניהם גם יש מסיתים ומדיחים שנלחמים באמונה.
      הסיבה שנהרגו אלפי יהודים במלחמה עם בנימין בספר שופטים בפרשת פלגש בגבעה היא שלא מיחו בפרשת פסל מיכה והירשו לעצמם להתעלם מעבירות בפרהסיה כלפי המקום.
      מב שונה כעת? גם הטענה של תינוקות שנשבו לא פוטרת אותנו, אלו שלא לגמרי בשבי, לפחות לא להסכים ולהשלים עם המצב ולתת הסכמה ו"תעודת כשרות" לשקר הגלוי.
      ועוד ישנם שכועסים על מי שלא משתף אתם פעולה כאילו אצלו הבעיה, אולי תיקחו את כל הכלים של לימוד הזכות שאתם משתמשים בהם גם כדי להבין וללמוד את המסר הברור של אלו שאתם מכנים "קיצונים".

  • אני בא ממשפחה חרדית עם הרבה סימפטיה לעולם החרדי אבל דבר אחד אינני מוכן לקבל וזה ההשתמטות החרדית מגיוס. הרב המכובד עוסק במכבסת מילים, אחווה, שיוויון אבל בשורה התחתונה כן מדובר בשיוויון ואין כאן שום קשר לעולם הליברלי!! מדובר באנשים שחיים באותה מדינה ולכן חייבים למלא את חובתם בגלל שיוויון בדיוק כפי שזכויות מוענקות להם לא בגלל אחווה אלא בשם השיוויון.

    • יש לך גם תשובה מהותית חוץ מלומר שהם ישנאו אותנו?
      אתה חושב שצריך להתגייס או לא להתגייס בגלל שישנאו או לא ישנאו אותנו?

  • חייבים חייבים
    מה אתה מציע? לעלות את כולם בכח לניידות משטרה ולהביא אותם לבקום?

  • כותב נכבד .
    התעלמת בדבריך מציווי התורה ואהבת ל’רעך” ודרשו חכמינו רעך זה שעמך בתורה ובמצוות .
    אין לנו ציווי לאחווה כלפי אדם אלא כבוד . לכבד כל אדם .
    אחווה היא רק למי שאיתנו בתורה ובמצוות .
    וכשכל ראשי הצבא שייכים לדת הפרוגרסיבית הכופרת באלוהים ובתורתו .
    למי בדיוק אתה מבקש שנתנהג באחווה ? תמהני .
    הציבור הדתי לאומי שמתגייס מתבסס על דבריו של הרב קוק זצ”ל שהמדינה כפי שהיא היא אתחלתא דגאולה ולכן עלינו להשתתף בה כפי שהיא.
    אבל הצבור החרדי שמתבסס על כל חכמי הדור שחלקו על דבריו לא יתגייס לעולם במתכונת הנוכחית . אלא אם כן יחול שינוי מהותי בהנהגת המדינה והצבא.

    • ואיך יתרחש "שינוי מהותי בהנהגת המדינה והצבא" אם לא ישתלבו בה דתיים וחרדים? נדמה שאתה מצפה לשינוי מהפכני ומיידי. תפיסת הגאולה של הציונות הדתית, שהיא תהליכית וטבעית ביסודה, ריאלית יותר. מעניין שדווקא בפוליטיקה הארצית והמקומית החרדים מבינים את הצורך והתועלת ש
      בהשתלבות..

    • לא קשור. זה מבוסס על דין מלחמת מצווה שבה הכל הולכין בלי קשר לדתיות המפקדים או מנהיגי המדינה.

    • המחשבה שרוב גדולי ישראל לא הלכו בדרכו של הראי״ה זצ״ל, היא חלק מהתפיסה החרדית
      הקלאסית.
      מה שכנראה באמת היה זה מחלוקת בין הרבה מאוד רבנים, כשרבים מאוד הלכו אחרי הראי״ה שסימל את התפיסה הזאת, בעיקר בגלל הפעילות הענפה שלו, ובגלל המשנה העמוקה שחיבר בנושא.
      מקובל לומר שרוב רבני ירושלים הספרדים והאשכנזים הלכו יותר בדרכו של הראי״ה, לגבי היחס לציונות.
      מה שקרה זה שהציבור החרדי, להבנתי, ע״י ההנהגה של הרב שך זצ״ל קיבל את הדרך של החזון איש והרב מבריסל זצ״ל, ועזב את התפיסות היותר פרו ציוניות שהיו מקובלות לפני 50-60 שנה גם בתוך ציבור שומרי התורה והמצוות.
      ממליץ לכל אחד לחקור לעומק את הימים ההם, ואיך התגבשו הזהויות המגזר יונת הנוכחיות.
      זה באמת שופך אור על המצב בימנו אנו.

  • רציתי להוסיף .

    האמהות של החיילים שמשרתים כיום בצבא . יש להם ערך למדינת ישראל כפי שהיא .
    ולראשי הצבא כפי שהם . וכפי שאומרים במי שברך לחיילי צה"ל ולראשי המדינה .
    ולכן גם אם חייל נפל בגלל ערכי השמאל הפרוגרסיבי שעל פיו מתנהל הצבא . עדיין האמא מתנחמת שהוא נפל על הגנת מדינת ישראל .

    אבל מה תגיד לאמא חרדית שלא מאמינה בערך הזה שנקרא מדינת ישראל שכופרת באלוהים ובתורה . שבנה ח”ו נפל בגלל הצורך להגן על חיי אזרחי האויב . וכפי שהצהיר מפורש אלוף בצה”ל שאין לו בעיה להקריב חיילים עבור זה . איך בדיוק תנחם אותה ?

    עבור הציבור החרדי הצבא הוא מקום מסוכן. גם לרוחניות וגם לגוף הפיזי . והוא ימסור את הנפש כדי לא להתגייס אליו.

  • אתה חי באשליות .

    אנחנו נמצאים כעת במלחמה כפולה .

    כנגד כל אומות העולם שקמים לכלותינו .

    וכנגד אויבינו מבפנים שרוצים לכלותינו בגוף ובנפש .

    כפי שכבר עשו בסרבנות ובהשבתת הצבא וחיל האוויר במלחמת המגן האחרונה ב7 באוקטובר.

    אציין שמי ששמר עלינו היה אלוקים בעצמו ללא הסיוע שלהם . רק בעזרתם של יהודים גיבורי נפש שקמו להלחם ללא המסגרת הצבאית הכופרת . בלי שום סיוע של חיל האוויר הסרבן . ושל מפקדי הצבא הכופרים.
    הציבור החרדי עומד בפרץ כנגד אלו המאיימים לכלותינו מבפנים והוא לא יעזוב את משמרתו .
    ומי שהגן עלינו עד היום . בורא עולם . שאנחנו כל כך מתאמצים לקיים את דבריו ולשמור את משמרתו . הוא יגן עלינו גם הלאה .

  • המאמר מפספס את לב העניין, הוא כלל לא עוסק בסיבה האמיתית לסרבנות גדולי הדור לגיוס בחורי הישיבות, וממילא כל הטענות על שיוון או תחליפיו אינה רלוונטית.
    הנידון אינו שוויון כלל, אלא קביעת תרבות המדינה בעוד 30 שנה.
    הסיבה העיקרית שבחורי הישיבות לא מתגייסים היא מחמת מלחמת תרבות קשה שמתנהלת בעוצמה מתחילת תהליך ההתחלנות והכפירה באירופה ועד עתה.
    היהדות השורשית כמעט ונכחדה בשואה הרוחנית שהתקיימה במהלך מאתיים השנים האחרונות, וכאן בישראל היא הצליחה להכות שורש ולהתייצב מחדש.
    מה שקורה כעת זה המשך מלחמת הדת, מצד דור ההמשך של עוזבי היהדות באירופה.
    תמים וטיפשי להציג את הדיון כמלחמת שוויון.
    זכרו את פסק הרמב"ם שמחייב להגר לעיר ואף מדינה אחרת במקרה שהחברה אינה שומרת תורה ומצוות. ואף ללכת למדבר במקרה שכל העולם אינו הולך בדרך התורה.
    ידוע פסק החזו"א שהישיבות שלנו הם המדבריות.
    בנוסף חלק מאמונת ישראל כי הקפדה על קדושה ושמירת מצוות הם הדרך היעילה לשמירה על ביטחון ישראל. ולא חסר דוגמאות מהמקורות על כך.
    לכן אפשרות גיוס תתקיים בשתי תנאים בלבד:
    א. רק באופן שיבטיח כי הבחורים לא יושפעו מהתרבות הגויית של הצבא. [כמעט ולא שייך ליישובם]
    ב. רק בחורים שאינם לומדים באמת.
    נ.ב. – השמאל הישראל והבין לאומי, מומחה גדול בהחדרת מסרים בתת מודע של הציבור, לצערי אני רואה שרבים ממסרים אלו חודרים לתוך המחנה שלנו מבלי משים.

    • נו, נדמה שעל "לב העניין" כתבו הכותב בפרט והבמה הזו באופן כללי עשרות פעמים. וטוב שכך. אבל בא, לא כל מאמר שעוסק בתחום חייב לחזור לאותו לב העניין. האבחנה בין שוויון לאחווה חשובה. וגם לב העניין חשוב.

  • "תורה מגנא ומצלא "זה המשפט שנשמע תדיר באתרים חרדים . לדעתי אורח חיים יהודי של קיום תורה ומצוות ולימוד תורה שמר עלינו מפני התבוללות אך בנוגע לצד הפיזי 2000 שנות גלות עגומות לא הוכיחו זאת .

    • להזכירך
      ב-100 שנות ציונות האחרונות ע"י חווה את הצרות הגדולות בהיסטוריה שלנו וכעת הסכנה הגדולה היא דווקא היכן שאתם חושבים שכבר אין גלות.
      וזו נקראת "גלות הערב רב".
      זה ביזיון להציג את התורה כמי שמגנה רק מהתבוללות, עצם קיומנו הוא נס בזכות התורה וההבטחה "אף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים להפר בריתי אתם"

    • מיליוני יהודים נטבחו גם קודם הציונות בידי הרומאים, הצלבנים, הקוזקים וכו'. גודל הצרות בתקופה המודרנית לא באמת שונה מהותית, אלא רק מותאם להתפתחות הטכנולוגית ולמספרם של היהודים בעולם. וביחס לאותן צרות מודרניות, הפורענות האחרונה לגמרי רוע במיעוטו – הודות הציונות.

    • אתה משווה תקופה של כ-1,500 שנים ל-100 שנים.
      פרט קטן שבאמת לט מציינים אותו בלימודי היסטוריה בחינוך החילוני שאתם לא מכירים ולכן אינכם מודעים כלל לגודל השקר מתחת לאף שלכם.
      רוב הספרים שאנו לומדים נכתבו בתקופה זו והיו כמה וכמה תקופות טובות ללא צורך בצבא או מדינה.
      מה שבטוח זה שהאסון הרוחני והכפירה של היום עולים על כל התקופות האחרות בהיסטוריה היהודית וע"כ אמרו התנאים "ייתי ולא אחמיניה"

    • "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים". וודאי שהיו גם תקופות וארצות שקטות יותר, אבל גם אז יהודים סבלו לרוב מהתעמרות והשפלה, תלויים בחסדם של השליטים המקומיים. מעבר לזה, הטענה שלך אמורה ביחס לחינוך חילוני מהסוג שמבקש למצוא פה מקלט מרדיפות. ציונים דתיים רואים ערך דתי בקיומה של מדינה יהודית, מתוך הכרה במחיר, ובפיתויים אפשריים של חיים בגולה. קל יותר ליהודי לחיות כיום בארה"ב, כשם שהיה קל יותר בימי שיבת ציון הקודמת להשאר בבבל הפרסית.

  • אחיי החרדים. המציאות הקיימת היא בלתי נסבלת מכל מי שאינו חלק מההזיה החרדית. יש לשים דברים על השולחן. בפעם הראשונה בחיי וכך אצל רבים מחבריי, יש כעס אדיר על העיוות הרוחני שבחברה החרדית. אני מוצא את עצמי מתלבט בין פתרונות של יאיר לפיד לבנט על אף סלידתי משניהם. תראו את התגובה הראשונה וההזויה שהיתה פה. החרדלים שנואים אז זה לא עוזר להתגייס. מה זו האמירה הזו? מי מתגייס בשביל שיאהבו אותו?! זו אמירה של אדם פרזיט במובן הכי חולה של זה. וכך אלפי אלפי אנשים גדלים עם תפיסות עולם רקובות שאין בינן לבין תורתנו הקדושה כלום. רוב האמירות החרדיות היו נאמרות לפני מאתיים שנה בקורסים בוואתיקאן. תפיסות בעלות שנאה ליסוד הלאומי והארתי של שם ישראל מקורן אינו בגבול ישראל סבא… מי שיש לו ההבנה ההיסטורית הנכונה תופס את הראש ולא מאמין.
    הפחד שלי היא שאם לא יתחולל מפנה משמעותי בעולם החרדי הגדל במהירות, לא שיהיה פה אסון כלכלי [וכנראה שיהיה במידה זו אחרת, אבל זה לא מהותי בעיניי], אלא שיהיה פה אסון רוחני. העולם היהודי עוד יחשוב שהתפיסה הנאו קתולית הזו היא יהדות. צריך לפנות לזרמים החרדיים הבריאים ברוחם [ספרדים, חוגים חסידיים שונים ומשונים, בעלי תשובה, חרדים "עובדים"] ולדרוש מהם לשחרר את המשקולת הליטאית מעל הגב ולהשתחרר מהעיוות החולני הזה. רבותיי צריך להיות ישרים, די לשתיקת הכבשים הזו. "לא תעמוד על דם רעך" "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה" ועוד רבות מספור – זו היהדות. כל הבובקעס שמתרצים זה שקר והבל. קצת יושר.

    • הכותב בתגובה הראשונה (אני) לא התכווין שנכון להתגייס או לא בגלל האם יאהבו. הוא הגיב לכותב המאמר שטוען שיש להתגייס מתוך אחווה (בשונה משווין).
      טענתי הייתה שאחווה לא תיווצר מזה. בדיוק כמו שהיא לא נוצרה בין שונאים לציבורים שכן מתגייסים. ויש אחווה בין אלו שאינם שונאים לכל חלקי העם, כולל אלו שאינם מתגייסים.

      אחווה לא תיווצר מגיוס. אחווה תיווצר אם שני הצדדים ירצו אותה (עיין ערך הימין החילוני והחרדים) זאת הייתה כל הטענה.

      באשר לשאלת הגיוס- כבר דשו בה רבים.

  • אחווה? אולי פשוט יותר לצפות לקצת בושה, לאור הניצול של החילוני. החרדים לא מוכנים לשרת כי "זה יפגע בזהות", אבל לדרוש ולקבל תקציבים זה בסדר? להתחמק מתשלום מיסים דרך מערכת שלמה של כלכלה שחורה זה לא "פוגע בזהות". הציבור החרדי צריך לעשות חזרה בתשובה מבחינת ההתנהגות למגזרים אחרים. יושבים בממשלה ותומכים בראש ממשלה מושחת ושקרן, ובמקביל מתבכיינים על "אובדן זהות". אתם רוצים בדלנות? בבקשה. אז אל תקחו את הכסף שמגזרים אחרים הרוויחו בעמל רב, ותפסיקו לכפות עלינו ראש ממשלה שהביא את אחד האסונות הגדולים שקרו כאן.

    • היי בוא נעצור רגע "…אז אל תקחו את הכסף שמגזרים אחרים הרוויחו בעמל רב"
      סליחה אני אישה חרדית עובדת ויש עוד אלפים כמוני שעובדות וקורעות את עצמן ומשלמות מיסים מע"מ וארנונה וכוו כחוק!!
      ויש עוד אלפי חרדים שעובדים אז תפסיקו לתת לנו את ההרגשה שאתם מפרנסים אותנו!!!!
      היה חשוב לי להדגיש את זה!

  • תודה רבה לשני המגיבים האחרונים שתושפים בדיוק מה מסתתר מאחורי המילים היפות שהושמעו במאמר בדבר אחווה ורעות וכו'
    רציתי לכתוב את דעתי בעניין, אך אתם עשיתם זאת הרבה יותר טוב מהמצופה והמחשתם ליהודים החרדים לדבר ה' מה מחכה להם מאחורי הסיבוב.
    זה בדיוק הפער העצום בין הפוליטיקאים ועוזריהם (מכל המגזרים) לבין האמת והמצב בשטח.
    אני מאחל לכל יהודי הצלחה בגילוי האמת בתורה לפי המסורת והקבלה מסיני ולא לפי פרושים אינטרסנטיים של פסוקים וגיבובי רגש שמקורם בעיוות ההיסטורה, מניפולציות וחינוך כפרני או כפרני למחצה

    • אני מקווה שאתה שולח איחולים זהים גם לאחיך החרדים. עם ביקורתיות אמיתית מול החינוך מבית מגדל הקלפים החרדי יתמוטט במהרה..

    • אני מאחל גם לאחי החרדים להתנתק מהפוליטיקה והעיתונות שקוראות לעצמן חרדיות ומפרסמות כ"מ סלוגנים וחלקי פסוקים כדי לצבור מנדטים וכוח.
      ונתפסות בעולם כמייצגות אותם, כמין בבואה של הציונות.
      ולעבור לחשיבה ודיון אמיתיים לפי המקורות.
      תודה שעוררת את הנקודה החשובה הזאת.

  • איני יודע מה התכלית במאמר הזה וב"הדיון" והתגובות עליו כל מאן כדאית ליה. האם יש רק כדי במה וביטוי לכל הדעות . לשם מה? האם יש כאן מגמה נסתרת ? האם זו תחילה של תעמולה פוליטית של יצירת מסגרת פוליטית ?

  • אין ויכוח שיש נשים חרדיות רבות שעובדות ומשלמות מיסים, אבל זה כלל לא קשור. הטענה שלי היתה לכלל המגזר, שלפי סטטיסטיקה של הלמ"ס וגם של פורום קוהלת מקבל הרבה יותר כסף בחישוב למשפחה מאשר הוא משלם. העובדה שיש אנשים שמשלמים מסים מתוך כלל המגזר אינה רלוונטית. כל זה, עוד בלי שנגענו בסוגיית הגיוס הבעיתית ובשלל התירוצים לאי נשיאה בנטל. אני כותב את התגובה כדי להדגיש שאם מישהו במגזר מרגיש שהוא כן נושא בנטל )הכלכלי לפחות), אז אין בכך שום נימוק בעל משמעות.

    • החישובים של פורום קוהלת ושל הלמ”ס ממש לא נכונים ומתבססים על נתונים חלקיים בלבד.

      האם מישהו חישב את מחצית מתקציב המדינה שהולך לעובדי המדינה שלחרדים אין שם דריסת רגל . בגלל כללים חילוניים כאלו ואחרים. ובגלל התנהגות פרוצה שלא מאפשרת לירא ה’ דריסת רגל שם .

      האם מישהו חישב את הבזבוזים האדירים בצה”ל ואת העלויות של המלחמה האחרונה שנגרמו בגלל ראשי צבא כופרים ומושחתים שהתעניינו יותר באקלים מאשר בתפקידם?

      האם מישהו חישב את העלויות האדירות של שלטון פקידים מושחת שחוסם כל אפשרות של אדם להצליח כלכלית ? ממליץ למישהו לנסות לייבא משהו כנגד החברות הגדולות ולראות מה יקרה לו . וזה רק קצה הקרחון.

      אם מישהו כנה באמת היה מחשב ימצא הפוך לגמרי.

  • מספר עובדי המדינה החרדים נמוך כי כל עובדי ההוראה, שבמגזר הכללי הם עובדי מדינה או הרשות המקומית, במגזר החרדי הם עובדי עמותות פרטיות. העמותות האלו מקבלות את תקציבן מהמדינה כך שלמעשה כולם היו יכולים להחשב גם עובדי מדינה. התלונות שהשמעת נגד הצבא, הפקידות המושחתת, וכל השאר, מוזרים בעיני. הרי המפלגות החרדיות הן חלק בלתי נפרד מהשלטון כבר שנים ארוכות, כך שהאחריות לשחיתות והתפקוד הכושל הוא באחריותן לא פחות מאשר שאר מרכיבי הקואליציה. 15 שנה של ראש ממשלה מושחת וכושל המוכן להזניח את המדינה כולה לתועלתו האישית היא באחריות המגזר החרדי שנצמד אליו כאילו מדובר במשיח. מפריע מאד גם ההיתלות בכישלונות האלו כדי להצדיק התנהגות קלוקלת ונצלנית במגזר החרדי. עד מתי תמשיכו בבכיינות בלתי פוסקת תוך כדי תובענות אינסופית?

    • כנראה עד שבאמת יגיע המשיח ויגאל אותנו מכל הפוליטיקאים המושחתים שבגללם אנחנו מתווכחים על כסף במקום על אמונה

    • רציתי להוסיף משהו בעניין של הכלכלה והציבור החרדי .

      הכלכלה כיום מנוהלת לפי ערכים שכליים מדעיים נטו . גם פורום קוהלת מושפע יותר מעולם המדע מאשר מעולם היהדות והרוח .

      לפי המדע אם נקצץ את התקציבים למשפחות ברוכות הילדים וניתן להם לרעוב ללחם כפי שעשה נתניהו יהיה בכך תועלת כלכלית למדינה.

      רק להזכיר כאן שמענק לידה פוחת עם הילד השלישי במטרה למנוע ילודה .

      קצבת הבטחת הכנסה משולמת בלי קשר למספר הילדים כך שבעל משפחה של 8 ילדים שמשתכר 3000 ש"ח לא מקבל הבטחת הכנסה רק קצבת ילדים זעומה אל אף שמשפחתו חיה הרבה הרבה מתחת קו העוני .

      מה לעשות הוא אויב הכלכלה של מדינת ישראל הוא הביא הרבה ילדים לעולם ……

      לפי המדע אם נקצץ בתקציביהם של לומדי התורה ונגרום להם לצאת לעבוד יהיה בכך תועלת כלכלית למדינה.

      לפי המדע אם נעלה את הריבית ונגרום בכך שכל האנשים הפשוטים ישלמו סכומי עתק לבנקים ויהיה קשה להם מאד לרכוש דירה נביא בכך תועלת כלכלית למדינה.

      אנחנו כיהודים חלוקים על דרך זו .
      אנחנו יודעים שבשביל להצליח דרוש לנו 2 דברים . 1 . השתדלות ראויה 2 . סיעתא דשמיא . וכדברי הגמרא למי שרוצה להתעשר הא בלא הא, לא סגי .

      אפשר לעשות המון השתדלות אבל כשזה מגיע כפי שקורה עכשיו במדינה עם אכזריות לעניים . למשפחות ברוכות ילדים . ללומדי תורה . לאנשים הפשוטים שמרוויחים שכר בסיס.

      בא האלוקים ובמלחמה אחת קטנה גורם לנזקים של מאות מליארדים .

      בזהירות אני אומר שאם מדינת ישראל הייתה משקיעה עשרות מליארדים לרווחת לומדי התורה . לרווחת הנזקקים . לרווחת משפחות ברוכות הילדים . הייתה חוסכת נזק של מאות מליארדים .
      וכדברי הגמרא יותר ממה שעושה בעל הבית עם העני . העני עושה עם בעל הבית .

      הנהגת המדינה שלצערי כופרת באלוהים ובתורה . בשרירות ליבה . כנגד העניים וקשי היום גורמת נזק כלכלי אדיר לכל עם ישראל.

      עם ישראל איננו ככל האומות . הוא העם המייצג גשם ורוח יחדיו .
      וכשם ישראל דואג רק לגשם אין נזק כלכלי חמור מזה.

      ולכותב המאמר שמדבר על אחווה. בבקשה אל תדרוש אחווה רק מצד אחד בגיוס לצבא . בבקשה תדרוש אחווה גם מהצד השני . בהתחשבות בעניים. בלומדי התורה. ואנשים קשי היום . שמדינת ישראל ראשיה ויועציה. יושבים בכסאות השן . נותנים להם לרעוב ללחם ולקרוס תחת עול ריבית המשכנתאות.
      וטענתם בפיהם . זה מדע . זה כלכלה .

      במדע אין כזה דבר אחווה . ביהדות יש אחווה.

  • יישר כוח גדול על המאמר.

    אני אישה תורנית (מה שמכונה חרד"ל) ובעלי במילואים. בעלי לא היה צריך להתגייס, כי סגרו את המחלקה שלו בשנה שעברה והוא תכף בן ארבעים. אבל משמחת תורה הוא הבין שאין מצב שהוא ממשיך בחיים הרגילים. כשעמ"י נמצא בסכנה.

    הוא נלחם להיכנס חזרה לצבא, וכעת הוא כבר כמה חודשים במילואים.
    והכל בעידוד שלי, עם כל הקושי שבדבר, עם התפקוד היומיומי עם הילדים וכו.

    כי אנחנו מבינים שזה צו השעה.

    קראתי כאן איזו דעה שמישהו כתב, שמתגייסים בשביל שיאהבו אותנו.. אני ממש מתביישת בשבילך שאתה חושב כך..

    אנחנו לא מתגייסים בשביל שיאהבו או לא יאהבו אותנו.
    אנחנו לא מתגייסים בשביל המדינה.

    אנחנו מתגייסים כי יהודים נמצאים בסכנת חיים.
    פשוט.
    לא תעמוד על דם רעך.

    אני מאמינה שיש אחוז מסוים מהחרדים, שצריכים להמשיך ללמוד תורה, ולא להתגייס. אבל רק אחוז מסוים. אלה שממיתים את עצמם באוהלה של תורה. זו הסיירת של לומדי התורה.

    אבל כל השאר? שיתגייסו.
    גברים בעלי משפחות שעובדים, שיתגייסו.
    בחורים צעירים שאינם לומדים בכל רגע נתון, שיתגייסו.
    לפחות 50% מהחרדים צריכים להתגייס.

    אנחנו זקוקים לכם!!!! החיילים כבר עייפים ושחוקים ויש בפנינו עוד תקופה ארוכה של לחימה. המג"ד של בעלי אמר להם שאנחנו נלחמים כעת בתשע חזיתות במקביל.

    ואם תגידו שאורח החיים לא מתאים לחרדי, אפשר למצוא פתרונות.

    האם יעלה על דעתו של מישהו לוותר על מצווה אחרת, רק כי קשה למצוא פתרון???

    זו המצווה הכי חשובה כעת.
    זו מלחמת מצוה.

    אני לא מבינה איך אתם יכולים לישון ככה בשלוה כשעמ"י נמצא בסכנה כ"כ גדולה, ואיך יהודים אחרים מסכנים את חייהם ואתם עומדים מנגד.
    בעיניי זה פשוט הפך התורה!!

    בעלי היה במצבים מסכני חיים, ולי מאתגר בבית. ובכל זאת ברור לי שזה מה שה' רוצה מאיתנו עכשיו.
    אנחנו זוכים להיות שותפים בהצלת חיים, ונלחמים על כבוד ה' בעולם.

    מציעה שכל אחד יעמוד מול עצמו וישאל מה ה' באמת רוצה ממנו עכשיו.

    הלואי שדברים שיצאו מהלב גם יכנסו ללב.

    ואם אפשר להעביר את המסר שלי הלאה, אשמח מאוד.

    תודה.

    • כמה פשוט ונכון!
      ברור שהרוב חושב כמוך, הבעיה זה הפחד ממה יגידו החברה..
      שה' ישחרר אותנו מזה בקרוב.

  • דווקא בגלל האחווה . זהו סיבה שלא להתגייס .

    אחווה משמעו שאני מכיר בך וצרכיך. ואכפת לי ממך כאח.

    המצב במדינה כיום רחוק מאד מלהיות אחווה .

    השלטון בכל זרועות המדינה והצבא . הוא שלטון חילוני כפרני שלא מכיר באלוהים ובתורה.

    אותו שלטון לא מעניין אותו צרכיו של הציבור האמוני . ולהיפך. הוא יעשה הכל כדי לקעקע את אמונתו ואלוהיו של הציבור הזה .

    האם אותו שלטון יסכים להקמת גדודי צבא שיפעלו לפי ערכים יהודיים ותורניים . ברור שלא .

    כל מי שמשמיע מקצת מערכים אלו מוקע על ידם כמשיחי ומטורף . וכל גייסות השלטון מופנים למלחמה כנגדו .

    אכן הציבור החרדי יענה בשמחה לקריאה בואו להגן על עמינו . אבל רק בתנאי שיכירו בו באמת כאח . ולא ירדפו את ערכיו וילחמו בהם מלחמת חרמה.

    • גם אם יעשו לנו טובה ו"יכירו בנו"
      מה עם כל המיליונים ששבויים אצלם?
      זה יהפוך אותם לפחות מסיתים ומדיחים?
      הם יפסיקו ללמד כפירה בבתי הספר?
      כל עוד הצבא הוא מוסד רישמי של המדינה ופועל לפי הנחיות הדרג המדיני אין לו דין שונה.
      אותם חרדים ששים ושמחים בברית הפוליטית עם הימין לא יודעים מה מחכה להם, ואת הניצנים אפשר כבר לראות, עד שלא יראו אותם מתחיילים הם לא ירגעו.
      עוד לא קיבלתי תשובה איך מותר להצטרף לארגון של כפירה והסתה אף כדי להציל, על זה אף אחד לא טורח לענות

    • אנחנו לא מתגייסים בשביל השלטון.
      אנחנו מתגייסים בשביל עם ישראל.

  • אני לא מערער על הכוונות הטובות
    רק חבל לי שהן מנוצלות ע"י מי שעליו אומרים חז"ל
    "גדול המחטיאו יותר מן ההורגו"
    וזן שאלה של איסור והיתר ולא ענין של רגש או משהו אישי נגד מישהו
    גם אם אתם לא מתגייסים בשביל השלטון, בפועל אתם משתפים פעולה אתו

    • התגייסות להגן על אחיך שבצרה זה חיוב מוסרי פשוט. אם במקום להגן עליו אתה מתחשבן על הזכויות שלך בעולם האמת – אין אנוכיות גדולה מזו. וכן, אני מודע לכך שזה מושרש בחרדיות..

  • המגיבה לאה העלתה כאן נושא שאני חושב שאיננו מחודד מספיק . ואולי זה כוונת כותב המאמר.

    יש כאן 2 נושאים שונים .

    נושא 1 להתגייס בשביל להגן על עם ישראל .

    נושא 2 חובת גיוס כללית או שירות לאומי. עבור השותפות במדינת ישראל.

    הסיבה שהציבור החרדי אוסר על צעיריו להתגייס ולהלחם עבור עם ישראל זה בגלל הסכנה הרוחנית שישנה בצבא ובהחשפות לעולם החילוני.

    חרדים מלשון חרדים לדבר ה’ וכדברי הנביא שמעו דבר ה’ החרדים על דברו . אנו חרדים על בנינו שלא יחשפו לתהומות הכפירה והפריצות שקיימים כיום בצבא ובציבור החילוני.

    הסיבה שאיננו מכירים בשוויון בנטל ובחובת הגיוס זה משום שהשלטון במדינת ישראל אין לו קשר לעם היהודי, לתורת ישראל, ולאלוהי ישראל. ולכך אנו ממאנים ונלחם בתוקף שלא להשתתף איתו.

    אנו מכריזים בתוקף כמילות השיר שמושר במאה שערים. ואני חושב שכל הציבור החרדי שותף להכרזה זו.

    ה’ הוא מלכינו ולו אנו עבדים.
    התורה הקדושה היא חיינו ולאורה אנו הולכים.
    בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים ובחוקותיהם אין אנו מתחשבים.
    בדרך התורה נלך , נקדש שם שמים.

    • הגיע הזמן לומר את האמת:
      הסיבה שהצבא הוא מחוץ לתחום עבור החרדים היא רק כדי לשמור את הבחורים בישיבות ואת האברכים בכוללים (תופעה שלא היה כמותה בהיקף ובכמות בשום זמן בהסטוריה של עמ"י) בדיוק כמו שהדבר שהכי פחדו ממנו בחוק הגיוס של לפיד בזמנו היה הורדת גיל הפטור לגיל 21. כל השאר סתם סיפורים והמצאות.
      אין שום סיבה אחרת שבחור/אברך בן 23-4 לא ישרת בצבא. בדיוק כמו שאם ח"ו מישהו יזקק לטיפול רפואי בחו"ל הוא לא יהסס לטוס גם אם עלול לפגוש שם חברה נכרית מקולקלת. ואם צריך התאמות – בבקשה בואו לדבר על זה. אל תגידו "לא שייך" ותפטרו את עצמכם בלא כלום.
      מענין גם שהויכוחים האלה על מה מגן ומי תורם יותר קיימים רק במישור הבטחוני, אבל בקשר לפרנסה אף אחד לא אומר שהתורה תפרנס את עצמה אלא מכירים בכך שצריך לשלב זרועות בין עולם התורה לעולם המעשה.
      לא צריך לגעת במי שלומד – זה נכון. אבל צריך לתת לגיטמציה למי שמחליט ללכת לצבא.

  • משה רבנו כבר גילה לנו בפסוק "כי דור תהפוכות המה" שזו תהיה השיטה, לקחת את הנאמנות המחויבות מכל יהודי לבוראו שעליה כתוב "היו כעבדים המשמשים את הרב שלא ע"מ לקבל פרס".
    ולהפוך אותה להתחשבנות על זכויות, משל היינו עוסקים בקניות בסופר.
    דמגוגיה במיטבה.
    אני, להבדיל, לא מזלזל במי שנוהג אחרת ממני כשאני מודע למניעים הטובים שלו אע"פ שהוא טועה מבחינתי.
    לכן מומלץ לא לנסות לנחש מה המניעים הנסתרים של מי שלא מסכים אתך, אם יש כאלו, אלא לדון בנגלה.
    ובאשר אנו דנים בחיוב של מצווה, לכן שאלתי במקומה עומדת.
    למה אני צריך לעזור לאריה להציל את הגדי כאשר אני יודע מה יעלה בגורלו.
    לפעמים המוסר של התורה וחז"ל הוא לא כ"כ פשוט

  • כמה מסים ישירים שילמו משקי הבית הצעירים (בגילי 25־44), לעומת התמיכות הישירות שקיבלו. מחישוב זה עולה שמשקי בית יהודים שאינם חרדים שילמו בממוצע בחודש 4,493 שקלים ו"קיבלו" 2,286. כלומר, הם שילמו 2,207 שקלים יותר ממה שקיבלו. בקרב משקי הבית החרדים המצב הפוך: הם שילמו 1,251 שקלים וקיבלו 4,027. פירוש הדבר הוא שהתמיכה בהם הייתה גדולה יותר מהתשלומים שהם העבירו ב־2,776 שקלים בחודש

    • נתונים ממש לא נכונים .
      משק בית ממוצע במגזר החרדי בגילאים הנל משתכר כ15000 ש"ח בחודש מתוך זה הוא משלם 2650 מיסים ישירים למעמ . איך בדיוק הגעת ל 1251 .
      משק בית חרדי ממוצע משלם כ700 ש"ח שכר לימוד לילדיו בעוד מי שאינו חרדי מקבל זאת חינם.
      הגיע הזמן למנות מישהו שאינו מושפע מהעליהום התקשורתי על החרדים ויבדוק את הדברים לגופם.
      ואינני מזכיר כאן את הדלת הסגורה שיש למגזר בכל השירות הציבורי . וכל הג'ובים והבזבוזים שיש בצבא .
      תקציבו של הציבור החרדי מסתכם במליארדים בודדים בעוד שבמגזר הכללי מבזבזים מאות מליארדים .

  • מקורות ההכנסה העיקריים של משק בית חרדי הינם עבודה (66%, לעומת 78% במשק בית יהודי לא־חרדי), יחד עם קצבאות ותמיכות (24%, לעומת 9% במשק בית יהודי לא-חרדי).
    כלומר, ההכנסה של 15,000 ש"ח שכתבת מקורה בקצבאות ותמיכות בשיעור של 25% !
    אז איזה מיסים יש פה? שום דבר כמעט.
    המגזר הכללי מבזבז מאות מליארדים? כן. על ביטחון, בריאות, תשתיות. זה לא בשביל החרדים?
    אחרי כל זה עוד משתוממים על הכעס עליכם.

  • אחזור בערך על מה שהגבתי במקום אחר, כי בסופו-של-דבר זהו אותו דיון מתיש:
    נכנסתי לאתר, ואני רואה שהדיון העקר ממשיך…
    לפרזיטולוגיה יש אידיאולוגיה, אשר לה ק"נ טעמים. לכן חרדי אשכנזי זוטר מציע שיירו בו, וחרדי ספרדי בכיר מאיים בירידה מהארץ – כאילו יש כוונה/יכולת כלשהי לעקור מהישיבות את הלומדים האמיתיים (כרבע מכלל המוגדרים "תורתו אומנותו") ולחסל את התורה בארץ.
    אכן לא יהיה גיוס כלשהו ללא הסכמה והבנה, ללא הסברה דוברת-אמת, ללא יחידות נפרדות השומרות על אורח-חייהן, ללא מיגוון אפשרויות של שירות לאומי, ללא פטור מלא ללומדים האמיתיים הנ"ל.
    ממילא חבל להכביר מילים, במקומן צריך שאנשים משמעותיים יידברו בשקט ויציגו פתרונות בהסכמה.

כתוב תגובה:

נא להזין תוכן בתגובה
חובה למלא שם
נא למלא כתובת אימייל